Permalänk
Medlem

Vad heter datorns språk...

Hej

Jag har glömt bort vad det kallas när man håller in alt och trycker numbpaden eller på siffrorna för att få fram olika tecken?

Är det någon som vet någon bra sida som beskriver vilken kod som blir vilket tecken?

Mycket tacksam för svar

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem

win+r -> charmap -> leta.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogga
ASCII

Nej, UTF-8.
Edit: Kanske inte bästa tabellen för att få fram just kombinationen, men poängen är att ASCII inte tar trådskaparen långt.

Permalänk

Kanske kan fråga en sak här då.... i wc3 så har vissa fått fram apple-äpplet, finns det som utf-8 tecken?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudburst
Kanske kan fråga en sak här då.... i wc3 så har vissa fått fram apple-äpplet, finns det som utf-8 tecken?

Titta vad monkeh säger ett par inlägg upp. Spana runt själv och se vad du hittar. Annars är det upp till varje spel vad för tecken som visas.

Permalänk

Låter ju förvisso lite bisarrt att en företagslogotyp får vara med som ett UTF-8-tecken men vad vet jag.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk

Det var det jag tänkte, för det står "apple äpplet" has joined (en bot). Antar de måste hackat dit en bild på nått sätt? Bara nyfiken hur de gjort det hela.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudburst

Sorry för lite OT, men här ser du att äpplet är ett tecken i utf8:
http://www1.tip.nl/~t876506/utf8tbl.html

(På en mac kan man trycka alt+a för att få fram det)

Visa signatur

Alla säger att jag är lat, men jag har ju inte gjort något...

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 0rre
Sorry för lite OT, men här ser du att äpplet är ett tecken i utf8:
http://www1.tip.nl/~t876506/utf8tbl.html

(På en mac kan man trycka alt+a för att få fram det)

Det är ett eget påhitt av Apple, den syns inte under exempelvis Windows.

Antar att wc3 syftar på Warcraft 3 och då skulle jag tror att dom valt att ta med äpplet eftersom spelet går att köra både under Windows och Mac OS och det inte ska skapa problem när Mac-nissarna vill skicka äpplen till alla andra

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Re: Vad heter datorns språk...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chippen
Jag har glömt bort vad det kallas när man håller in alt och trycker numbpaden eller på siffrorna för att få fram olika tecken?

Alt codes - Wikipedia, the free encyclopedia. :).