Presentationsmaterial om Radeon HD 3870 X2 läckt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aircut64
Hoppas att det är billigt runt 1900kr!

Vilken värld lever du i?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd

Jag hörde att de skulle kosta runt 1900 nu verkar ju folk inte hålla med om det xD så vågar inte gissa mer

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aircut64
Hoppas att det är billigt runt 1900kr!

haha .. det där var bra ... det e bra att vara optimist

Permalänk
Avstängd

De kommer kosta mer än 1900 kr, den som sagt det kan ju gå och drömma

De ska kosta 399-499 USD, dock tror jag de blir billigare, runt 3500-3800 kr

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Min magkänsla säger mig att Nvidias motsvarighet kommer prestera bättre. Inte bara för att deras lösningar idag är bättre utan att de redan gjort denna lösning tidigare och har säkert lärt sig en och annan sak av det.

Men eftersom inte kärnorna delar på minnesutrymmet så är det inte intressant nog för mig :/

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Kan verkligen bli intressant beroende på hur det nu presterar och klockar. Tror dock inte man måste ha 2st pcie platser för 1 sånt där kort, låter ju ganska dumt.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Mycket, mycket intressant. 640SP känndes ju ganska bra, men problemet kvarstår ju med det att AMD:s streamprocessorer är långsammare än Nvidias, men likaså mer än dubbelt så många (på enkelkortslösningarna).

Något säger mig att HD3870X2 kommer kunna köra över 8800GT och GTS 512mb utan några somhelst problem, men då sitter ju Nvidias på g90 runt hörnet - men det handlar ju om high-end ändå nu när de flesta enthusiaster antingen har en/flera HD3870 eller en X2 på G eller en GT/GTS. Lyckas AMD sedan med X2 fullt ut så säger det ju ganska mycket om R700 som ryktas köra på fyra kärnor, och gör de som de gjorde här så hamnar allting på 2GB minne och 1280SP (...)

Citat:

Tror dock inte man måste ha 2st pcie platser för 1 sånt där kort, låter ju ganska dumt.

Ett grafikkort som tar två PCIE-platser? Omöjligt, se bara 2600X2, 7950Gx2, etc. de tar en plats + en extra "slot" för kylaren.

--
Detta kortet kommer INTE kosta 1900kr. Hur kan detta kortet kosta lika mycket, om nästan mindre, än en HD3870? 3495kr kan jag gissa på, till lanseringen, då AMD gärna vill banka ut GT/GTS och övervinna lite förtroende på de högre prestandasegmentet fram tills att R700 kommer.

Permalänk

Måste bli billigare än 3500-3800 kr i alla fall eftersom det är lika med kostnaden för 2 kort i Crossfire. Det är billigare att producera ett kort än två!

Marknadmässigt skulle det bli en storsäljare om de kröp under 3000 kr.

Jämfört med 8800GT för 2000-2300. På 3500 kr är prisgapet för stort och inte i konkurrerande läge mot Nvidia.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wunderbaum
Måste bli billigare än 3500-3800 kr i alla fall eftersom det är lika med kostnaden för 2 kort i Crossfire. Det är billigare att producera ett kort än två!

Marknadmässigt skulle det bli en storsäljare om de kröp under 3000 kr.

Jämfört med 8800GT för 2000-2300. På 3500 kr är prisgapet för stort och inte i konkurrerande läge mot Nvidia.

8800GT: 2099-2699kr
8800GTS 512MB: 2599-3299kr
Då X2, rent teoretiskt, skulle prestera minst 33% bättre än GTS 512MB under samtliga förhållanden (och drygt 1:1 under xAA/xAF) så tror jag användare skulle ge X2 ett intresse då GTS 512MB säljer bra utan att vara mycket bättre än GT även om priset är i allmänhet 25% högre. Dock har det även och göra med GT:ans dåliga utbud då G92-kretsarna gått till GTS... Men GTS:an är ändå intressant bland användarna i vilket fall som helst, om vi ignorerar hur tillgängligheten ser ut.

Permalänk
Medlem

Blir det 2x strömförbrukning också?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rashbalt
Blir det 2x strömförbrukning också?

Nej, men inte mycket mindre än så. Kanske 80-90%.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Min magkänsla säger mig att Nvidias motsvarighet kommer prestera bättre. Inte bara för att deras lösningar idag är bättre utan att de redan gjort denna lösning tidigare och har säkert lärt sig en och annan sak av det.

Men eftersom inte kärnorna delar på minnesutrymmet så är det inte intressant nog för mig :/

ATI har gjort detta med 800-serien vad jag vet, nvidia har det med 7900- och 6800-serierna.. finns väll kanske fler? Men iaf, ATI har gjort detta innan.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Kommer man kunna kör Crossfire med ett HD3870X2 och ett HD3870?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Så länge crossfire och Sli fungerar tveksamt i många spel så ska det vara rejält billigare än enkelkortsprestanda.

3870 ger vid fungerande Xfire hyfsad prestanda i trueHd+, men i många spel där xfire inte ger något så är det kört om du kör riktigt högupplöst. Hittils har det alltid varit mycket bättre med ett bra singelkort. Crysis har ju tagit god tid på sig att funka i xf-sli trots hösta prioritet, så det lär nog fortsätta.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Kan man med crossfire köra med dubbla skärmar eller är det som sli att det inte funkar? Tex. två HD3870.

Permalänk
Medlem

jajajajajajajaja det blir väl samma sak här som tidigare.. utlovar grymma specs men presterar skit

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slagt
jajajajajajajaja det blir väl samma sak här som tidigare.. utlovar grymma specs men presterar skit

Får nog påstå att jag nog håller med dig

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem

Hmm, med PCI-E 2.0 blir nog det nog med utrymme för kortet.
Ser lovande ut just nu. Ser fram imot tester.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem

Gt 1g slår denna 9xxx serien slår denna.. vem är det ens som köper annat än 8serien nu

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
ATI har gjort detta med 800-serien vad jag vet, nvidia har det med 7900- och 6800-serierna.. finns väll kanske fler? Men iaf, ATI har gjort detta innan.

Stämmer nog nu när jag tänker efter. Jag tänkte på att Nvidia bara gjort GX2:an men de hade även 7800 GT Dual GPU och kanske fler. Blev iof inga succéer.

Thanks for the head up

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Men eftersom inte kärnorna delar på minnesutrymmet så är det inte intressant nog för mig :/

Varför inte? Är väl ingen skillnad mot att ha två kort i xf/sli där du har samma sak i minnet på de båda korten.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goosen
Kan man med crossfire köra med dubbla skärmar eller är det som sli att det inte funkar? Tex. två HD3870.

Du kan ha dubbla skärmar på ett X2 iaf, sedan kan du nog ha en skärm på ett vanligt HD3870 så du får 3 samanlagt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Kommer man kunna kör Crossfire med ett HD3870X2 och ett HD3870?

Tror inte de stödjer hybrid, någon annan som vet detta bättre än mig?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Stämmer nog nu när jag tänker efter. Jag tänkte på att Nvidia bara gjort GX2:an men de hade även 7800 GT Dual GPU och kanske fler. Blev iof inga succéer.

Thanks for the head up

Tror att AMD har ett kort i HD-serien med 2 kärnor och PLX-chip också, kan dock inte sätta fingret på vilket det var. Om någon kan säga vad det heter blir det lättare att säga varför de använder det.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goosen
Kan man med crossfire köra med dubbla skärmar eller är det som sli att det inte funkar? Tex. två HD3870.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Du kan ha dubbla skärmar på ett X2 iaf, sedan kan du nog ha en skärm på ett vanligt HD3870 så du får 3 samanlagt

Hmmm...

Såklart har jag listat ut att man kan köra med två skärmar på ett X2 kort eftersom den har två DVI utgångar. Men nu talar jag crossfire med två HD3870...

Permalänk
Medlem

Är det inte så att crossfire endast stödjer att man endast kan ha 1 skärm för användning när crossfire körs?

Permalänk
Medlem

citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Ursprungligen inskrivet av Aircut64
Hoppas att det är billigt runt 1900kr!
--------------------------------------------------------------------------------

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Vilken värld lever du i?

Han lever i världen som den borde se ut! Dumpa med priserna!!!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goosen
Hmmm...

Såklart har jag listat ut att man kan köra med två skärmar på ett X2 kort eftersom den har två DVI utgångar. Men nu talar jag crossfire med två HD3870...

Varför skulle inte det fungerar? aldrig hört annat.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd

Sapphire har gjort dubbel x1950 pro. http://www.techpowerup.com/reviews/Sapphire/X1950_Pro_Dual/6....

btw. Det går ju att köra 3870 och 3850 i crossfire. Då lär det ju fungera för 3870x2 och 3870.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

Det beror på om 3870x2 enbart är en xfire mod. Kör det med egna drivrutinssaker och optimiseringar så kanke det inte gillar andra blandningar. Man får se.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Varför skulle inte det fungerar? aldrig hört annat.

Eftersom det inte funkar med sli, så tänkte jag det kanske var samma med crossfire.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Nej, men inte mycket mindre än så. Kanske 80-90%.

GPUn på RV670 3870 har en peak om över 100w, exakt hur mycket över vet jag inte menjag räknar på 100w för att räkna lågt. Två sådana blir aldrig mindre än 200w, såvida de inte har gjort någonting med grafikprocessorerna vilket jag inte tror.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Stämmer nog nu när jag tänker efter. Jag tänkte på att Nvidia bara gjort GX2:an men de hade även 7800 GT Dual GPU och kanske fler. Blev iof inga succéer.

Thanks for the head up

Det ryktas ju även att Nvidia ska lansera 8800GX2 i början av nästa år.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.