Bärbar som inte kan ansluta till D-link router via wlan

Permalänk

Bärbar som inte kan ansluta till D-link router via wlan

Har stött på ett riktigt skumt problem. Var och skulle installera en D-Link router hos en bekant. Allt gick bra och den första datorn gick att ansluta via wlan men sedan kom det fram en Toshiba Tecra 9000 som också skulle upp och de blev tvärnit! Får bara något meddelande som säger att den inte kan nå och man ska kolla så den har bra signal etc. Dock är signalen max och andra burken fungerar utmärkt. Jävlades på och tänkte jag stänger av säkerheten på wlanet så är det bara ansluta, men samma problem. Helt omöjligt. Tog hem burken och testa på mitt wlan (en linksys), fungerar klockrent. Tar dit datorn igen samt min bärbara. Reslutatet blir att min bärbara fungerar klockrent men inte Toshiban, som vanligt.

Så är det någon som stött på liknande problem? Är precis som D-linken och Toshibas wlan nic inte förstår varandra. SSID fungerar men omöjligt att få en connection som sagt.

Permalänk
Vila i frid

Används Wireless Zero Configuration eller propriär setup?

Ivfsh, kika i enhetshanteraren för wlan-kortet på properties->advanced om allt står rätt till där, dvs B eller G, kanal och ssid etc.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Används Wireless Zero Configuration eller propriär setup?

Ivfsh, kika i enhetshanteraren för wlan-kortet på properties->advanced om allt står rätt till där, dvs B eller G, kanal och ssid etc.

För att kolla så jag inte är ute och cyklar så är Wireless Zero XPs egna wlan inställningsmeny och propriär är NICets tillverkares egen? Exempelvis Intel brukar ha en egen wlan meny som går före XPs egna.
Här används Wireless Zero, den står som auto och ingen egen meny för just toshibas wlan nic finns.

Kollar jag under i enhetshanteraren på NICet så finns det station name, channel, transmit rate och card power management. Är inte på plats för att testa men kan ju göra ett försök att ändra så det är fast kanal på router och nicet sedan men det känns inte som en lösning, tyvärr.