Permalänk
Medlem

Batteritiden sjunker drastigt

Tjenare har märkt att min bärbara inte längre kan ladda upp mitt batteri till 100% längre. Det kan bara ladda upp till 97%. Samt idag så kan det bara ladda upp till 96%. Batteritiden sjunker med andra ord alltså vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Batteriet håller på att dö är det första jag tänker på. Har inte Compaq/HP ett kalibreringsprogram för batterimätaren som man dessutom kan se i mAh hur mycket som är kvar? Om du har det programmet så kör det.

Permalänk
Medlem

vet inte hur det är med windows och så men jag antar att batterifunktioner fungerar ungefär som med macen iom att batterierna kommer från typ samma tillverkare...alltså ska man motionera batteriet ibland (ladda ur helt tills datorn slocknar, för att sedan ladda upp fullt) detta både motionerar samt kalibrerar på macen, dock vet jag inte exakt hur det är med windows och kalibrering

Permalänk
Medlem

Jodå, en kalibrering ska nog lösa problemet.

Stäng av alla automatiska strömfunktion, speciellt de som gör att datorn går i vilo/vänte-läge när batteriet nått en viss gräns.

Sen så låter du den bara stå igång tills den dör helt. Alltså stängs av för det inte är någon ström kvar.. sen laddar du den fullt igen (Ladda gärna en-två timmar ut över den sagt att det är fullt) och gör sen likadant igen.

Det borde skicka tillbaka den till 100%. Dock snackar vi ju 100% av den möjliga batteritiden.. så det kan vara så att 100% inte är samma 100 som det var när batteriet var nytt. Ett batteri håller väl i princip 1,5-2 år sen börjar det bli ganska så svagt.. beror klart mycket på arbetsförhållanden.

Lycka till!

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

förlåt för att jag snor tråden, men jag hade ett liknande problem med mitt HP batteri, mailade de och så skickade de en ny till mej, riktigt bra support tycker jag

Nu till min fråga: ska man ladda batteriet ett bestämt antal timmar allra första gången man använder den eller är det bara att köra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lwo
Nu till min fråga: ska man ladda batteriet ett bestämt antal timmar allra första gången man använder den eller är det bara att köra?

Nej det är inte nödvändigt längre, med dagens batterier är det bara att tuta och köra. Faktiskt så borde man aldrig ladda ur dem helt, och att ladda för länge är inte så bra heller. Men en modern bra laptop kopplar ifrån batteriet och underhållsladdar det när det är fullt och kör på strömmen från laddaren helt istället.

Så, du behöver bara ladda tills batteriet är 100%

Och att ladda ur batteriet helt förkortar livslängden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Nej det är inte nödvändigt längre, med dagens batterier är det bara att tuta och köra. Faktiskt så borde man aldrig ladda ur dem helt, och att ladda för länge är inte så bra heller. Men en modern bra laptop kopplar ifrån batteriet och underhållsladdar det när det är fullt och kör på strömmen från laddaren helt istället.

Så, du behöver bara ladda tills batteriet är 100%

Och att ladda ur batteriet helt förkortar livslängden.

Var har du fått det ifrån? Jag har hört precis tvärtom!

De enda man inte ska ladda ur helt är NiMh.

Det är ifs sant att en modern laptop inte överladdar batterierna.

Jag köpte ett Lijon batteri en gång enligt instruktionerna skulle man ladda upp helt och ur upp till 5 gånger när batteriet är nytt.

Gör man inte det så sänker man maxkapaciteten hos batteriet.

Med Lijon så spelar det ingen roll hur man sköter batteriet efter det. Det kommer ha sin livslängd på ca 2 år varesig man vill det eller ej.

Ett NiMh har däremot ett antal livscykler säg 1000 upp och urladdingar. Sen börjar prestandan gå ner.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Herr Kantarell, det varierar självklart mellan olika batterityper, men mobilbatterier, laptopbatterier mm är designade för att kunna klara tung belastning för sin storlek under lång tid utan att användaren ska behöva oroa sig för att ladda ur och överladda batteriet mm. De flesta laptopbatterierna idag innehåller ett eller flera kretskort som tar hand om laddningen och fördelningen av ström, de visar 0% till användaren när det är 5% kvar ungefär och kopplar bort batteriet. Då urladdas det aldrig helt, men batteriets inre resistans kommer med tiden att urladda batteriet helt och hållet.

Många batterier som kommer från tillverkarna är redan "inkörda" under Test. Men sen varierar det mellan alla olika tillverkare också. Nästan inga batterier har "minne" idag som det var på NiCd tiden.

min källa, Jörgen heter han. BTW, Coop fuskar med köttet också, Willys gör det inte däremot. Siba har sålt reklamerade telefoner som nya, Onoff har sålt reklamerade TV-appareter som nya mm. Mycket saker man aldrig skulle tro vet han, kanske för att han har delvis jobbat med dem alla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
min källa, Jörgen heter han. BTW, Coop fuskar med köttet också, Willys gör det inte däremot. Siba har sålt reklamerade telefoner som nya, Onoff har sålt reklamerade TV-appareter som nya mm. Mycket saker man aldrig skulle tro vet han, kanske för att han har delvis jobbat med dem alla. [/B]

Haha kan inte annat än att skratta åt den avlutningen
Gjorde min dag lite roligare iaf

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Herr Kantarell, det varierar självklart mellan olika batterityper, men mobilbatterier, laptopbatterier mm är designade för att kunna klara tung belastning för sin storlek under lång tid utan att användaren ska behöva oroa sig för att ladda ur och överladda batteriet mm. De flesta laptopbatterierna idag innehåller ett eller flera kretskort som tar hand om laddningen och fördelningen av ström, de visar 0% till användaren när det är 5% kvar ungefär och kopplar bort batteriet. Då urladdas det aldrig helt, men batteriets inre resistans kommer med tiden att urladda batteriet helt och hållet.

Många batterier som kommer från tillverkarna är redan "inkörda" under Test. Men sen varierar det mellan alla olika tillverkare också. Nästan inga batterier har "minne" idag som det var på NiCd tiden.

min källa, Jörgen heter han. BTW, Coop fuskar med köttet också, Willys gör det inte däremot. Siba har sålt reklamerade telefoner som nya, Onoff har sålt reklamerade TV-appareter som nya mm. Mycket saker man aldrig skulle tro vet han, kanske för att han har delvis jobbat med dem alla.

-Jörgen? Här finns ingen Jörgen

-Nej jag menar Jüüürgen.... från huvudkontoret i Bremen!

Jag tror du/ni har rätt i att batterierna är inkörda idag då de flesta av användarna är för korkade för att sköta dem rätt

För mig så gäller det jag har lärt mig tidigare tills jag blir bevisad motsatsen.

OT: Dåligt med butiker som säljer reklamerade varor, eller malt bajs istället för köttfärs.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Har laddat ur det samt lät batteriet var urladdat ett par timmar och nu är det tillbaka till 100%

Tack för all hjälp /Lazzve

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herr Kantarell
-Jörgen? Här finns ingen Jörgen

-Nej jag menar Jüüürgen.... från huvudkontoret i Bremen!

Jag tror du/ni har rätt i att batterierna är inkörda idag då de flesta av användarna är för korkade för att sköta dem rätt

För mig så gäller det jag har lärt mig tidigare tills jag blir bevisad motsatsen.

OT: Dåligt med butiker som säljer reklamerade varor, eller malt bajs istället för köttfärs.

Google battery university eller vad det nu heter, där kan du läsa lite

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
min källa, Jörgen heter han. BTW, Coop fuskar med köttet också, Willys gör det inte däremot. Siba har sålt reklamerade telefoner som nya, Onoff har sålt reklamerade TV-appareter som nya mm. Mycket saker man aldrig skulle tro vet han, kanske för att han har delvis jobbat med dem alla.

OnOff får inte sälja service-ex och låtsas som om de vore nya. OnOff MÅSTE berätta för kunden att den har varit på service men fungerar perfekt ändå. Dessutom gör vi ett avdrag på 5% ifall kunden fortfarande är intresserad, vilket har hänt många ggr.

Dock fungerar butiker runt om i landet olika, så jag hoppas innerligt på att butiken han jobbat på har slutat göra så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prophan
OnOff får inte sälja service-ex och låtsas som om de vore nya. OnOff MÅSTE berätta för kunden att den har varit på service men fungerar perfekt ändå. Dessutom gör vi ett avdrag på 5% ifall kunden fortfarande är intresserad, vilket har hänt många ggr.

Dock fungerar butiker runt om i landet olika, så jag hoppas innerligt på att butiken han jobbat på har slutat göra så.

det är inte OnOff i stort sett. Bara en viss butik har gjort så/gör så. det var 2004 han slutade jobba där, och då tog man TV-appareter som skickats på lagning och ångrade köp och sålde som nya utan att säga till kunden. Överallt händer såna här saker, och det är hemskt. Jag kan inte svara på om de har slutat eller inte men i första kvartalet år 2004 höll de fortfarande på.

Det spelar ingen roll om man har en Policy eller inte, alltid är det någon som bryter den, och det är inte de anställda utan oftast cheferna som vill Maximera vinsten.

Prophan, du säger "vi", jobbar du på onoff?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
det är inte OnOff i stort sett. Bara en viss butik har gjort så/gör så. det var 2004 han slutade jobba där, och då tog man TV-appareter som skickats på lagning och ångrade köp och sålde som nya utan att säga till kunden. Överallt händer såna här saker, och det är hemskt. Jag kan inte svara på om de har slutat eller inte men i första kvartalet år 2004 höll de fortfarande på.

Det spelar ingen roll om man har en Policy eller inte, alltid är det någon som bryter den, och det är inte de anställda utan oftast cheferna som vill Maximera vinsten.

Prophan, du säger "vi", jobbar du på onoff?

Ja det är riktigt hemskt. Väldigt girigt att göra så.

Japp, jag jobbar på OnOff