Lönt att överklocka GPU om man har dålig CPU?

Permalänk
Medlem

Lönt att överklocka GPU om man har dålig CPU?

Hejsan.

Jag måste säga att jag är lite ny vid överklockning, men jag lär mig. Har läst igenom båda stickies. Då märkte jag också att det inte går att överklocka FSB:n eller CPU:n då jag har en märkesdator (HP).

I alla fall, jag sitter med DDR2 2GB, 3.2 GHz Pentium 4 (800 MHz FSB), samt Nvidia 8600 GT.
Jag undrar då vad ni tycker, är det värt det att överklocka mitt grafikkort, som just nu ligger på:
GPU Clock: 540 MHz
Memory: 700 MHz
Shader: 1188 MHz
256 MB, DDR3.

Jag har vanlig luftkylning/fläktar. Och när jag spelar spel så som Medieval 2, Crysis (går sådär) osv, då går den ända upp till 75 C (något mindre om jag öppnar sidoluckan på chassit). Då jag bara har luftkylning så kan jag tänka mig att det inte går att överklocka kortet så mycket.

Så jag undrar då, tror ni det är lönt att försöka överklocka kortet lite, även om jag har en mindre bra CPU? Undrar om ni tror att det kommer att göra någon större skillnad.

Det var allt, tack.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Medlem

Det kan göra skillnad ja. Det är bara att prova vetja!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Att det kan göra skillnad säger mig inte så jättemycket, visst förstår jag att det kan göra skillnad, men men. Tack för svaret.

När kag ändå är här och frågar, så undrar jag vad max-gränsen för grafikkortet vid spelande ligger på? Runt 80-90C? När börjar det bli riskabelt?

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Medlem

över 90C är väl inte sådär rekommenderande precis.

Visa signatur

| Core 2 Duo E6300 | Shappire Radeon 2600XT 800Mhz/1720Mhz | 2,5 GB RAM DDR2 PC5300 | Biostar A7A 8.0 | Silentium T1 | Razer Diamondback| 400GB HDD (2x200gb) | Win XP| LG Flatron L222WS | Seasonic 350W |

Windows Vista Suger! Åratal har dom haft på sig och de är va dom kommer med.

Permalänk

8800-serien hos Nvidia gäller följande, tror att det även är 8000-serien i helhet.

"The video card is set to turn itself off when it gets to 120C. You should start to see graphical corruption when it gets to above 90C."
Quote från Nvidia FAQ om 8800-serien

Likt RazorX sa, över 90 är inget bra, men up till 75-80 ska vara okey, och crysis värmer ganska bra, det är ett tungt spel.
Sök runt lite på temp topics, varje grafikkort har i princip ett.

Finns även lite pci-fläktar: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=319466
Har inte provat sådana, kör men en extra 120mm fastmoddat på grafikortet. Fungerar super, gör verkligen stor skillnad (om du riktar den rätt)

Permalänk
Medlem

Tack för tipset!
Inte över 90C nä, men när jag testade att överklocka igår, med cirka 100 hz på core och 150 hz på memory så gick värmen upp i ungefär 76 C när jag lirade WoW på högsta (kräver inte mycket, men värmer kortet). Redan vid 76 C så började det att flimra på skärmen, och jag tvingades att starta om datorn och stäng av överklockningen.
Förstår verkligen inte att det börjar flimra redan vid 76C.
Jag har ett kort från Sparkle, kanske inte det bästa valet..

Jag hade också datorluckan öppen, kan testa att sätta en fläkt bredvid datorn bara för att se om det blir någon skillnad. Vdd 75-77C så drar fläkten på grafikkortet igång för fullt, värmen sänks dock inte precis (men den stiger inte heller).

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Glaucous
Tack för tipset!
Inte över 90C nä, men när jag testade att överklocka igår, med cirka 100 hz på core och 150 hz på memory så gick värmen upp i ungefär 76 C när jag lirade WoW på högsta (kräver inte mycket, men värmer kortet). Redan vid 76 C så började det att flimra på skärmen, och jag tvingades att starta om datorn och stäng av överklockningen.
Förstår verkligen inte att det börjar flimra redan vid 76C.
Jag har ett kort från Sparkle, kanske inte det bästa valet..

Jag hade också datorluckan öppen, kan testa att sätta en fläkt bredvid datorn bara för att se om det blir någon skillnad. Vdd 75-77C så drar fläkten på grafikkortet igång för fullt, värmen sänks dock inte precis (men den stiger inte heller).

Är knappast värmens fel att det flimrar, du har nog satt för hög clock på antingen minnet eller kärnan.

Testa dra ner clocken på minnet lite och se om det blir bättre, funkar inte det så sänk clocken på kärnan...

Sen ska du köra testprogram när du överklockar så du ser när det börjar dyka upp grafikfel, då får du fram ditt korts maxvärden, Lämpligt program är stress testet i Atitool...

ps, mina gtx hamnar på över 90 grader när jag lirar crysis(fel av asus o lämna lite plats mellan pci-e portarna)

/Jonah

Permalänk
Medlem

Enligt flera guider på internet så har folk med fläktkylning fått upp kortet till över 1400 Hz på minnet och 700 hz på core.
Jag tycker ändå att jag borde kunna få upp det högre, med tanke på att kortet faktiskt inte går över den vanliga värmen, bara en 1-2C eller så.

Kanske är det lite fel på värmemonitorn? Kanske fixar sig om jag sätter en till fläkt, som den där PCI-fläkten.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Medlem

Är det inte så att om du belastar ett GTX/Ultra hårt under en ländertid så kan de väll överskrida 100 C ävem med hyffsat god ventilation i chassit... detta bör väll de räknat med när de utvecklade kortet så att de inte tar skada om de överskrider 100C ungefärr. Kommer inte ihåg vad mitt X1800XT låg på när jag hade stockkylare, tror det var på närmare 80 i maxload och nu ligger det på max 60 i maxload tror jag, men för att svara på din fråga så verkar inte 75C så farligt, och valet av märke på grafikkortet spelar ingen större roll, de som skiljer typ är om grafikkortet är klockat frång fabrik och olika tillbehör som följer med.
//mvh Oskar

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Medlem

Okej, och om kortet skulle bli för varmt så stängs det väl av av sig själv som jag har förstått det.
Men men, jag får testa att sätta en bordsfläkt bredvid datorn och se om det blir någon skillnad. För det borde funka bättre tycker jag.

Föresten, när jag väl är här och frågar. Så undrar jag om det är möjligt att sätta vilket 8600 GT som helst i SLi med 8600 256 mb, så länge det har samma Mhz?
Hittade ett ganska billigt med 512 mb, och tänkte att om jag ska uppgradera mitt system med nytt moderkort och processor så kan jag kanske satsa på ett kort till via SLi. Billigt och bra.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Medlem

Om jag fattat rätt så räcker det att det är samma gpu på korten, så ja, två olika 8600GT borde väl funka i SLI

men frågan är om inte ett bättre grafikkort klår 2x8600GT ändå :\

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk

När mitt 8800GTX kom upp i 95 grader så la datorn av helt. Var bara att starta om. Vet inte var gränsen går för GT och GTS dock.

Nu har jag dock ny kylare och kommer aldrig över 60.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

Testade att sätta en fläkt bredvid datorn vid grafikkortet. Värmen sänktes med cirka 5 C vid idle. Och kom inte ens upp i 70C vid load.
Ändå så kom det fram flimmer när jag hade överklockat och så fick jag starta om datorn.
Konstigt.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Medlem

Värmen behöver du nog inte oroa dig om.

Jag har överklockat mitt 8600GT jätte mycket, så när Windows skärmsläckarn (Windows Energy) varit igång i en kvart så var kylflänsen extremt varm, så att jag brännde mig. enligt RivaTuner så låg det på 100grader fasten det satt passiv kylning+ en 80MM fläkt i 2500rpm... den dog inte som tur var

Vilket program använde du för att klocka grafikkortet?

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Jag använde mig av nTune. Jag hade även igång RivaTuner för att se värmen, man jag kände att det var säkrare att använda nTune av någon anledning.

Kan det bli någon skillnad om jag använder RivaTuner tro? Men jag tycker fortfarande att det bli flimrigt av den låga värmen. :/

Kan det vara problem med moderkortet? Jag har ett VIA och har hört att det kan vara problem med det och nvidias PCIe 2.0, eller något.
Är en HP-dator, så jag kan inte överklocka någonting annat som sagt.
_______________

Tror jag har kommit fram till svaret, eller det är en möjlighet i alla fall.
Det kan nog vara så att jag har för dåligt nätaggregat.
Det nuvarande ligger på 350W.
Och då har jag en hårddisk, 3.2 GHz P4, 2 GB RAM och grafikkortet.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Medlem

Jag ska testa nTune... Förstår mig inte riktigt på RivaRuner, man kan över klocka grafikkortet och man kan även klocka i drivrutinerna (?) där är det konstiga..

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Det ger mer att överklocka en CPU än att klocka GPU'n. Ibland kan du t.o.m få sämre resultat genom att överklocka GPU'n ifall inte CPU'n räcker till. Kolla först vad du får för prestanda vinst och sedan väg upp ifall det är värt att förkorta grafikkortets livslängd

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emerald
Det ger mer att överklocka en CPU än att klocka GPU'n. Ibland kan du t.o.m få sämre resultat genom att överklocka GPU'n ifall inte CPU'n räcker till. Kolla först vad du får för prestanda vinst och sedan väg upp ifall det är värt att förkorta grafikkortets livslängd

Skulle gärna vilja att du backar upp det där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vernice
Skulle gärna vilja att du backar upp det där.

Överklockade mitt gamla GTS coreclock med 20-30mhz utöver de 80Mhz jag redan hade överklockat när jag hade en P4. Fick sämre resultat i 3dmark06. Även jag blev förvånad

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emerald
Det ger mer att överklocka en CPU än att klocka GPU'n. Ibland kan du t.o.m få sämre resultat genom att överklocka GPU'n ifall inte CPU'n räcker till. Kolla först vad du får för prestanda vinst och sedan väg upp ifall det är värt att förkorta grafikkortets livslängd

tycker du har fel, det ger betydligt mer å klocka grafiken än cpun om man bara ska spela, även om processorn flaskar.
det är min erfarenhet iallafall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av konker
tycker du har fel, det ger betydligt mer å klocka grafiken än cpun om man bara ska spela, även om processorn flaskar.
det är min erfarenhet iallafall.

Det är väl ganska inviduellt från system till system igentligen. Det var ingen åsikt, det var bara baserat på min erfarenhet, med tanke på att du tycker jag har fel

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem

Tror jag har kommit fram till svaret, eller det är en möjlighet i alla fall.
Det kan nog vara så att jag har för dåligt nätaggregat.
Det nuvarande ligger på 350W.
Och då har jag en hårddisk, 3.2 GHz P4, 2 GB RAM och grafikkortet. [/B][/QUOTE]

Tror det inte är de, för jag kunde om en med lite konstiga avstängningar ibland driva mitt system i sign vilket är rätt energikrävande med ett 250W noname agg så jag tror det inte är det som är ditt största problem. men ska du ändå uppgradera ditt system eller så iframtiden som jag ska så kan du ju lika väl nu köpa ett nätagg på 500w + så får du ju se om du blir av med problemet.
mvh // Oskar

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |