Anmäl dig till Roborock Challenge!

Nån som har ett bra råd på ett Moderkort?

Permalänk
Medlem

Nån som har ett bra råd på ett Moderkort?

Jag har kollat på den här: http://www.datorbutiken.com/se/Navigation/Details.aspx?ReadOn...

dels för att jag vill köra SLI, och för att jag ska köpa OCZ SLI DDR2 minnen.

Den e enkle o överklocka också eftersom jag inte e så bra på det så kan man enkelt klocka minnen o cpu mm från bios:et.

Men jag e inte så bra på moderkort, så undrar om ni har några förslag.
Enda kravet e väl SLI och Quad.

Skulle verkligen vara tacksam för er hjälp, vill nämligen köpa min dator i början av februari, så tänkte kolla redan nu!

Nån som e bra på detta?!

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333220

dom som har köpt de verkar då vara nöjd:)

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem

Om du vill klocka en Quad så ska du verkligen inet ha ett SLI moderkort. Det är allmänt kännt att det är ingenting att kombinera för man kommer ändå inet kunna klocka sin Quad något märkvärdigt. Kanske 400-500mhz på sin höjd om inte lite lite mer med lite tur, då får man räkna med att den kan vara lite instabil också. Moderkortet är inte gjort för quad helt enkelt.

De OCZ minnena du vill köpa fungerar säkerligen med fler moderkort. Och det finns fler minnena där ute som t.om är billigare, bättre och enklare att överklocka (för du låter inte spec erfaren) . Fast jag antar att du fastnat för att det heter SLI Du kommer ändå stöta på något som heter fsb:dram ratio i BIOS om du vill öka minnets hastighet och utnyttja det.

Ska du ha SLI-moderkort så är det tvyärr Dual Core som gäller om du vill kunna klocka något vidare också. Och inte Quad, tyvärr.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk

Lånar tråden lite. Först, bra och intressant skrivet Skillz.

Jag har en dualcore, intels Conroe E6600 och är vill ha ett Nforce Chipset.

Är på jakt efter ett Nforce chispet kort, sitter på en E6600 med tokig kylning och splitter nya minnen, men mitt moderkort (budgetskräp) är bara ett stort FSB-hål. Efter 340FSB är de stop framtill över 410, och då klarar inte processorn med.. stock : 266*9 =2.4 Ghz Klock: 410*9 =3.7 Ghz så måste ha ett nytt moderkort så de kan klockas.
Jag har ett 8800kort, 2st 8500minnen (1066)

Krav: (helst ett Nforce chipset, så ja kan köra minnen i 1T och mitt nvidia 8800 i SLI om ja så skulle vilja. Har eget ljudkort så inga krav där. Några ideer? Inte över 2000kr vore bra.

Vet inte om de e dumt att köpa ett gammalt 680i då 780 redan har släppts, men behöver ju verkligen inte 3pciE platser...

Permalänk
Medlem

Skillz, har du nåt att rekommendera då om jag int ska klocka?

Vilket RAM skulle du då rekommendera?

Och om jag skiter i SLI då, vilket MOBO borde jag köpa?!

Permalänk
Medlem

Teh_KingCrab: Vilket 680i kort som helst borde duga fint för dig om du ska köra på dual core. 780i är inte någon större uppgradering från 680i direkt. Förutom priset i princip.

Xemaniac: Du får bestämma dig om du ska klocka eller inte först. I din första post nämner du klockning och nu ska du inte klocka?
Om du INTE ska klocka en quad så kan du ju lika gärna köpa ett 680i kort. Asus P5N32 SLI t.ex.

Crucical BallistiX 8500 är billiga och bra från komplett t.ex kostar ca 700:- för 2GB , dom klockar i genomsnitt till 1200Mhz utan några problem.

Andra moderkort, det beror helt på vad du ska använda datorn till. Det är väldigt oklart vad du vill använda den till.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt köpa 2st GFX men e inte helt säker än, d e dsom e problemet.

Anledningen till att jag sa att jag inte behövde klocka var för att jag inte kan d så bra, men så klart vill man kunna göra d i framtiden så man slipper köpa en ny processor.

Så om vi utgår från att jag vill overklocka och ha SLI, har du nåt o rekommendera då?

Hade tänkt köpa 4GB ram, d får jag för 400kr mer än vad 2GB kostar av ballistic. Iofs e d 6400 och 800MHZ.

Kan ju iaf bara använda 3GB med min 32 XP. men e d smartare o köpa 2GB då istället som har högre frekvens?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teh_KingCrab
Är på jakt efter ett Nforce chispet kort, sitter på en E6600 med tokig kylning och splitter nya minnen, men mitt moderkort (budgetskräp) är bara ett stort FSB-hål. Efter 340FSB är de stop framtill över 410, och då klarar inte processorn med.. stock : 266*9 =2.4 Ghz Klock: 410*9 =3.7 Ghz så måste ha ett nytt moderkort så de kan klockas.
Jag har ett 8800kort, 2st 8500minnen (1066)

Sänk multipel.

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011

Permalänk

kan tyvärr inte, låst på mitt moderkort, ner alltså. Upp e ju garanterat låst

Permalänk
Medlem

Gigabyte P35 DS4 är ett bra val , går att köra Crossfire på det också.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 l Intel i7 5820k l Gigabyte X99-UD3 l MSI RX 480 8gb l EVGA G2 850W l Crucial Sport 8gb ddr4 l WDC Black 3tb + WDC Black 1TB + WDC Red 1TB + Intel 530 SSD 120gb l Cooler Master Hyper 212 EVO l Dell U2515H l Asus MG248Q freesync l Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Är också på jakt efter moderkort, hade tänkt c2d prolle, sli behövs inte, ska inte överklocka.
Någon form av digital ut på ljudkort är krav. Finns ju hur många som helst och jag vet inte ens vilket chipset som är att rekomendera. Kommer antagligen köpa ett nvidia grafikkort. Datorn är främst för att spela på. Har ni nåt bra kort att rekomendera...