Tunn bärbar dator från Apple

Permalänk

På vilket sätt skulle den inte vara funktionell?
Jag har använt min dvd-enhet mindre än 10ggr det senaste året, helt klart något man kan leva utan. Nätverkskabel använder man knappast särskilt ofta med en bärbar, och om man tycker det är nödvändigt är det ju bara köpa USB-adaptern. Varför skulle man vilja byta batteri? Det största problemet är väl att hårddisken antagligen är riktigt långsam.

Den är ju inte tänkt att ersätta en vanlig dator, vissa verkar ha svårt att inse att det är ganska smidigt att välja ett verktyg som passar uppgiften.

Och 16000 är inte särskilt mycket i sammanhanget, skulle Sonys eller Dells motsvarande vara billigare eller? Har Dell ens någon? MBA är ju dessutom tunnare än alla konkurenter.

Insidan är riktigt frän, sjukt att dom kan göra det så smått.

Permalänk
Medlem

Apple-prylar har aldrig tilltalat mig. Saknar prisvärdheten. Det är ungefär som märkeskläder, det man betalar för är märket.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lossah
Apple-prylar har aldrig tilltalat mig. Saknar prisvärdheten. Det är ungefär som märkeskläder, det man betalar för är märket.

Kunde inte sagt det bättre själv! Gaaaay

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lossah

Ja, och en jädra massa andra saker.

Kul dator, absolut ingenting för mig. Kan tänka mig att det är en perfekt dator för de som reser runt mycket och inte direkt behöver den fetaste kraften i sin dator. Sedan kommer nog en hel del att köpa den just för att den är så galet läcker.

Var är de nya Cinema Displaysen Apple!? >:(

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
För 200kr får du en USB to Ethernet-adapter med.
Och jag kan inte tänka mig att detta är ett besvär direkt. För det är en mobil dator, och vet man att man ska ha ethernet för att man ska till ett uland eller liknande utan wlan får man helt enkelt ta med sig en liten pryl.

Bra att man kan slippa ha onödiga prylar.

En integrerad Ethernetport är väl ingen jobbig sak att ta med sig? Heller ingen onödig pryl?
Jag menar, den är integrerad!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk jämrar sig om att Apple är dyra. Det är ju finare maskiner bara helt enkelt. Kläder kostar några kronor att tillverka, ändå kostar de flesta tusen i många fall, men där klagar ingen(?)

"Jag tycker inte om Ferrari för det är dyrare än Volvo"

Patetiskt

Permalänk
Medlem

Otroligt snygg Har inte haft någon Apple, men denna skulle jag kunna tänka mig att köpa.

Att den inte har någon optiskt enhet ser jag inte som någon nackdel, snarare som en fördel.

Dock så tycker jag den har två brister; det hade varit trevligare om den hade HDMI istället för Micro-DVI, och sen så är det ju priset.

Så jag avvaktar ett tag. Vem vet, kanske ASUS (eller någon annan) släpper en liknande billigare dator med HDMI i sommar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa

Patetiskt

Fast det här är väl snarare en volvo med ferrarikaross...

Edit: En C30 då, för den saknar ju lastutrymmet.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Men vaf%&n.
Målgruppen är inte finniga tonåringar som vill spela häftiga spel och ha alla funktioner. Och nej, du behöver inte köpa den, så nog med klagomål om att den inte har det och inte kan det.
Målgruppen är nog mer rika affärsmän som impar mer på kollegorna med snygg design än många fps i Crysis och som inte behöver massa funktioner.

Permalänk

SEK 15.505,00 med studentrabatt.

Permalänk
Medlem

Tror detta skulle passa en och annan börshaj som handsken. Snacka om portföljvänlig historia.
Imponerande vad de klämt in på en så liten yta. Bristen på USB portar går säkert att lösa genom en billig hubb. Men har man ett trådlöst i hemmet är det garanterat inga problem att låta den nyttja skrivare osv. Lösningen för DVD läsaren var dock intressant men jag hade föredragit att få en extern läsare med två USB portar i medskickad.

Ang priset, Jag har sett ultraportabla datorer från både sony och ASUS som kostar lika mycket eller mer för liknande prestanda. Sony är i vissa fall värre med priser på visa av sina vaiomaskiner än apple på macbooks.

För egen del blir det inget av denna. När min nuvarande släpbara 17" HP gjort sitt är det Macbook Pro som gäller. Jag har ingen nytta av en ultraportabel historia oavsett märke.

Permalänk
Medlem

Sprucetwig var fick du tag på de där bilderna? Vill se filmen då de vissar upp dem på keynote eller vad nu föreställningen heter.

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtlasPatlas
SEK 15.505,00 med studentrabatt.

Som hittat

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Jag tycker målgruppen också är studenter om det inte vore för priset. Liksom för många nyttoprogram så behöver man inte den bästa prestandan, dock är det smidigt om man orkar bära med datorn till skolan så ofta som möjligt.

Min nuvarande laptop står mest hemma, då jag annars får släpa på den hela dagen i en datoraxelväska i skolan. Min stora ryggsäcken är proppfull med x-antal kilo böcker/kompendie. Så vad är det för mening med en laptop för skolan om man ändå inte har med den till skolan?

Nå jag funderar faktisk köra vidare på min risiga bärbara, med macbook air så får jag köpa extern usb diskettstation, parallellport, serieport etc- . Men så är jag en lite udda datoranvändare också.
Saknaden av ethernet tycker jag dock inte är något problem, då de flesta datorer med ethernet även har usb och då går det ju föra över data med usbminne.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Sprucetwig var fick du tag på de där bilderna? Vill se filmen då de vissar upp dem på keynote eller vad nu föreställningen heter.

Bilden är från macrumors
http://www.macrumors.com/

Keynoten kan du glo på här
http://events.apple.com.edgesuite.net/f27853y2/event/index.ht...

bud_bundy: Serieportar, paralellportar och diskettstation blir du ju tvungen att köpa även om du skulle välja en tjockare laptop än MBA.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
bud_bundy: Serieportar, paralellportar och diskettstation blir du ju tvungen att köpa även om du skulle välja en tjockare laptop än MBA.

Ja, men jag syftade mot min gamla skrutt som det bl.a. är glappkontakt i. (Amd 1.7Ghz)
Nå som sagt det blir då ingen ny dyr pc efter att ha sett denna, då jag hela tiden skulle tänka på vad jag kunde ha fått istället.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Förstår inte varför folk jämrar sig om att Apple är dyra. Det är ju finare maskiner bara helt enkelt. Kläder kostar några kronor att tillverka, ändå kostar de flesta tusen i många fall, men där klagar ingen(?)

Patetiskt

Det där var väl den sämsta jämförelsen jag hört i mitt liv.

Precis som wounds säger. Innehållet i datorn existerar inte ens och det jag endast kunde syfta på var designen?

Förstår också att du satt ett frågetecken ang prisvärdheten hos kläder, för det är precis vad vi gör det.

Finare maskiner? På vilket sätt? Är deras hårdvara mer hållbar än konkurrenternas? Jag har ingen jättekoll på denna maskins finesser, så är det något som är väl värt dessa pengar som maskinen kostar, så visst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Och nej, du behöver inte köpa den, så nog med klagomål om att den inte har det och inte kan det.

Vad är det vi ska diskutera då? Är nyheten en reklam från Apple där vi endast får skriva hur fantastiskt bra den är?

EDIT: Visst. Har du gott om pengar, vill flasha med en snygg, "unik" design så kör på, men då är inte prioriteten prisvärdhet, kosta vad det kosta vill.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Och efter 2 månader så kommer 1miljon att klaga på urkassa batterier.
Kommer bli riiiiiiktigt dyrt iom att det är inbyggt!

Idiotiskt!

Inget klår en Thinkpad vad de gäller design,kvalite,funktioner,prestanda.

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem
Citat:

Patetiskt

Sweclockers kan man dela upp i tre läger

- Linux-ligan som inte vill betala för sig och alltid ska vara emot M$ och allt som inte är gratis, eller som Apple där man betalar för design.
- Apple-ligan som är trogna och lojala anhängare till Mr Jobs, vanligtvis bärandes på en crumplerväska.
- Windows/PC-övriga gänget som är den överlägset största gruppen overall men inte orkar argumentera med vare sig mac- eller linux-ligan.

OBS, ovan bör tas med en smula humor.

Jag är jävligt sugen på att kasta ut min PC och köra Macbook Air om den klarar lite krävande program och funkar bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CFSsss
1,94 cm är inte så jättehäftigt. Visst - det är tunnt men det finns redan andra dator som är lika tunna. Bilderna är nog tagna så att den ser extra tunn ut.

1,94 cm i ena änden ja, 4 mm i andra, hur många andra är så tunna på nån kant ens.

alltså, varför klagar folk på att den inte har optisk enhet osv. det har ingen av de konkurrenter som denna är tänkt att konkurrera med. kollar man sen priset som oxå klagas på, kolla på motsvarande konkurrenter, de är inte mycket billigare, ofta är de till o med dyrare.

vill man ha optisk enhet o massa annat, då köper man en macbook pro, om man nu vill ha en dator från apple, vill man inte ha det, då köper man inte en, svårare än så är det inte, men man får ju acceptera att andra köper en sådan, utan att häckla dem för det.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Re: Tunn bärbar dator från Apple

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Den inbyggda hårddisken har en lagringskapacitet om 80 gigabyte men man kan även välja till en SSD-hårddisk på 64 gigabyte.

Inte välja till, utan byta ut.

Visa signatur

» MacBook Pro 15", 2.3 GHz, 8GB DDR3, 512GB SSD, 750GB HDD, Radeon HD 6750M
» Dell UltraSharp U2410
» Intel Core i5 2.66Ghz, 8GB DDR3, 7.8TB, FreeBSD 8.0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
För 200kr får du en USB to Ethernet-adapter med.
Och jag kan inte tänka mig att detta är ett besvär direkt. För det är en mobil dator, och vet man att man ska ha ethernet för att man ska till ett uland eller liknande utan wlan får man helt enkelt ta med sig en liten pryl.

Bra att man kan slippa ha onödiga prylar.

Precis, det hade varigt bra om man kunde slippa ha massa onödiga prylar - som en USB to ethernet-adapter.
Jag såg främst positivt på den bortsett från två detaljer:
1. Inbyggt batteri
Det är fan katastrof, stört kasst. Dealbreaker i allra högsta grad. Men det är revolutionerande i alla fall

2. Ingen ethernet
Det är ett problem särskilt eftersom trådlösa nätverk lämnar mycket att önska. Även om man råkar vara i ett trådlöst mecka så är det jusst det som är problemet, många trådlösa enheter stör ut varandra.
Det är kanske inte en dealbreaker men det är EXTREMT osmidigt. Jag förstår verkligen att de skippat 56k modemet som nästan alla bärbara kommer med (varför?) men ethernetkontakten är helig - en av de viktigaste kontakterna på en bärbar oavsett storlek, anser jag.

Att den inte har någon optisk enhet är enbart positivt i mina ögon. Till alla er som har en bärbar, kommer ni ihåg hur många månader sen det var ni använde den sist? (använt den alls sen veckan efter du köpte den?) Optisk enhet var något jag var noga med att slippa när jag köpte min, kul att apple också vågar ta steget med det ut i mainstream.

Att det bara är en USB kontakt gör mig inget heller, har man en massa prylar som ska kopplas till datorn kan man köpa en minimal usb-hubb.
Deras mini-dvi gillar jag inte, det innebär att man måste bära med sig adaptrar hela tiden och det är verkligen inte smidigt (en sån här dator har man ju självklart(?) ett smidigt fodral med sig som inte har plats för sånt).
Hellre bara VGA än en sådan, men det är ingen dealbreaker alls egentligen, för mig i alla fall. Men å andra sidan så håller inte jag föreläsningar och sådant och kopplar sällan in min bärbara till andras skärmar.

Den hade gärna fått vara 12" också

Hade den haft ett riktigt batteri, som man kan byta, ethernetkontakt och gärna 12" hade jag suktat efter den (första gången på bra många år för en apple-bärbar). Nu kan jag utan problem säga att det är inget jag vill ha att göra med och leva lyckligt med min nuvarande maskin.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
Och efter 2 månader så kommer 1miljon att klaga på urkassa batterier.
Kommer bli riiiiiiktigt dyrt iom att det är inbyggt!

Idiotiskt!

Inget klår en Thinkpad vad de gäller design,kvalite,funktioner,prestanda.

Uhm, Thinkpad har ju sett likadan ut i 20 år, och Macbook Pro har blivit utnämnd till den snabbaste Vista-laptopen.

lossah: Det är snygga maskiner där allt fungerar tillsammans, som det ska, direkt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

På vilket sätt skulle den inte vara funktionell?
Jag har använt min dvd-enhet mindre än 10ggr det senaste året, helt klart något man kan leva utan. Nätverkskabel använder man knappast särskilt ofta med en bärbar, och om man tycker det är nödvändigt är det ju bara köpa USB-adaptern. Varför skulle man vilja byta batteri? Det största problemet är väl att hårddisken antagligen är riktigt långsam.

Den är ju inte tänkt att ersätta en vanlig dator, vissa verkar ha svårt att inse att det är ganska smidigt att välja ett verktyg som passar uppgiften.

Och 16000 är inte särskilt mycket i sammanhanget, skulle Sonys eller Dells motsvarande vara billigare eller? Har Dell ens någon? MBA är ju dessutom tunnare än alla konkurenter.

Insidan är riktigt frän, sjukt att dom kan göra det så smått.
http://cf.media.macrumorslive.com/p/f1200420974.jpg

Tycker det ser lovande ut, men, hur kan du försvara priset? Om man plockar bort saker borde det normalt sett bli billigare, denna blev dyrare.

Betala från 16.000:- för en 'tunnare' laptop känns lite omotiverat i mina ögon men säkert inte i dina.

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem
Citat:

Uhm, Thinkpad har ju sett likadan ut i 20 år, och Macbook Pro har blivit utnämnd till den snabbaste Vista-laptopen.

lossah: Det är snygga maskiner där allt fungerar tillsammans, som det ska, direkt.

Har ingen stor erfarenhet men vilken bärbar dator fungerar inte komponenter tillsammans i, direkt? Kan ha misstolkat din mening.

Visa signatur

Permalänk

Att endel gnäller om priset tycker jag är lite lustigt. Men som endel redan sagt så kostar en snarlik PC minst lika mycke om inte mer. Eller finns de något i samma kaliber? Tycker inte det...

Visa signatur

[ Stationär: iMac 24" - 2.8 GHz Intel Core 2 Extreme, 4GB ram, 1TB HD ]
[ Bärbar: MacBook Pro 13" - 2.53 GHz Intel Core 2 Duo, 4GB ram, 250GB HD ]
[ NAS: Synology DS-207 - HD 2x2TB ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aure
Tycker det ser lovande ut, men, hur kan du försvara priset? Om man plockar bort saker borde det normalt sett bli billigare, denna blev dyrare.

Betala från 16.000:- för en 'tunnare' laptop känns lite omotiverat i mina ögon men säkert inte i dina.

Datorkomponenter blir dyrare ju mindre dom är...
Kolla Toshiba, Sony, Dell, HP. Alla tar mer för sina ultraportabla. Passa på att jämföra priserna, MBA är inte dyrare än konkurenterna.

lossah: Menade såklart inte bara bärbara utan alla macar, både hårdvara och mjukvara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJ_Jonsson
Att endel gnäller om priset tycker jag är lite lustigt. Men som endel redan sagt så kostar en snarlik PC minst lika mycke om inte mer. Eller finns de något i samma kaliber? Tycker inte det...

Man kan köpa en bärbar 1.6 GHz Intel dator med 2GB och integrerad grafik för under 10 tusen, lätt. Här betalar man för tunnheten och Apples vanligtvis stora vinstmarginal.

Dock så är den ju billigare än en del ultraportabla datorer ute på marknaden, som också har ett ruskigt överpris även om de använder mer energisnåla och dyrare processorer (Intels U-serie) än Apple MacBook Air.

Dock så är jag tacksam för denna dator, även om jag inte köper någon. Tror den kommer bidra med en prispress bland ultraportabla datorer.

Om jag i dagsläget skulle köpa en tunn bärbar dator så skulle det bli en Dell M1330. Liknande hårdvara jämfört med MacBook Air, men kostar under 10000kr. Plus att den har HDMI, vilket är viktigt för mig.

Permalänk
Medlem

Sprucetwig får inte quicketime och fungera... Den startar upp programmet och laddar i all oändlighet. Samma sak är det med aftonbladets video filmer. (Iaf den gamla versionen då de popade upp ett nytt fönster.)
Någon som vet vad som kan vara fel då?

Laddade ner guided tour som finns på deras hemsida och såg den utan problem. Finns inte det samma sak med denna?

Vill gärna se den

EDIT: Skulle de börja sälja nya filmer för ungefär 25KR?!! Oj då kommer det verkligen bli succse då det är både billigare än att ha en köpt dvd OCH dessutom bio. Hoppas de släpps snabbt och är i ungefär dvd kvalitet finns det nog inget som kan stoppa försäljningen.

Permalänk

Ja visst kan du göra de. Nu vart det inte riktigt dit jag ville utan vad jag menar är att priset inte så pass galet om man kollar på ultraportabla laptops eller vad de nu kallas.

Edit:
Rent.
Movie rentals on Apple TV are $2.99 for library titles, $3.99 for new releases, and only a dollar more for stunning HD titles with Dolby Digital 5.1 surround sound

Visa signatur

[ Stationär: iMac 24" - 2.8 GHz Intel Core 2 Extreme, 4GB ram, 1TB HD ]
[ Bärbar: MacBook Pro 13" - 2.53 GHz Intel Core 2 Duo, 4GB ram, 250GB HD ]
[ NAS: Synology DS-207 - HD 2x2TB ]