Laddningsindikator på Nokia 6500 Slide

Permalänk
Medlem

Laddningsindikator på Nokia 6500 Slide

Är det fler som råkat ut för att laddningsindikatorn aldrig slutar "ladda" trots att batteriet de facto är fullladdat? Jag tycker det är oerhört irriterande. Lät telefonen ligga över natten med laddaren, men det hjälpte inte. På morgonen laddade den fortfarande, enligt indikatorn... Och sen står det i bruksanvisningen: "Lämna inte ett fulladdat batteri i laddaren eftersom överladdning kan förkorta batteriets livslängd." Härligt, Nokia!

Ringde Nokias support och fick snacka med en engelskman som på knagglig svenska läste från sin datorskärm som svar på mina frågor. Jag fick alltså ingen hjälp alls där.

Så hur vet man nu när batteriet är fulladdat?

Permalänk
Medlem

Står det inte i manualen hur länge man ska ladda då?
Annars kanske det går att se mah-antalet på laddaren resp. batteriet och utifrån det avgöra hur länge batteriet ska laddas.
Angående att batteriets livslängd förkortas, dagens moderna batterier och laddare ska inte ta nån skada av överladdning eftersom laddaren gör över till underhållsladdning när batteriet är fullt.

Om inte telefonen blir väldigt varm efter 5-6 timmars laddning ska det inte vara nån fara.

I övrigt, kan inte detta vara ett garantiärende?