Permalänk
Medlem

Göra en egen fläktkontroller

Har 2st fläktar i som låter för mkt så jag tänkte göra något simpelt, mina frågor då! går det att fixa ett 3-stegs reglage så det finns 12/5-7/off läge? eller är det 12/off som gäller?

Länka gärna om ni vet nå billiga switchar på classe/jula/biltema

mvh fez

Permalänk
Medlem

kolla ppå nån affär som säljer biltillbehör, t.ex okq8 och köp en 3 läges omkoplare men de borde finnas på alla ställen där dom säljer bilgrejor. har en sån till deltafläktarna ja ha på min radiator. blir perfekt om man kör 12/off/5 volt på den.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prozzac
kolla ppå nån affär som säljer biltillbehör, t.ex okq8 och köp en 3 läges omkoplare men de borde finnas på alla ställen där dom säljer bilgrejor. har en sån till deltafläktarna ja ha på min radiator. blir perfekt om man kör 12/off/5 volt på den.

Ok riktigt shysst, får dra en repa förbi Okq8 imorgon då, har en ganska stor sådan en liten bit bort så dom lär ha.

Om någon annan har något mer tips så tas det gärna emot om det mot förmodan inte finns något hos OKq8

Permalänk
Medlem

Har för mig att man kan köpa lite olika typer av brytare på Clasohlson också.

Visa signatur

Dator: Q9550 | TWIN2X8500C5DF 4096MB | Asus P5Q Deluxe | HIS Radeon HD4870X2

Kamera: Nikon D80 | Nikkor AF 85/1.8 D | Tamron AF 17-50mm f2,8

Permalänk
Avstängd

Finns en hel del på Kjell & Company också...

Permalänk

kjell har!

Visa signatur

Calle säger:
Skulle inte spela GTA förän efter desserten
Haha :D

Permalänk
Medlem

Det du kan göra är att ta en ON-OFF-ON-brytare ena kanalen är 12v och den andra kanalen är 5v, det kan du lätt göra från en molex-kontalt.
Kan inte länka eftersom biltemas sida är fail men dom finns under kategorin "/BILTILLBEHÖR/BIL EL/STRÖMBRYTARE/"

Permalänk
Medlem

Annars kan man göra en mer inställningsbar version med en trimpotentiometer och om du vill kunna stänga av dem helt kan du ju helt enkelt koppla en vippbrytare eller liknande till den. En vridpot hittar du på elfa men det finns säkert på andra ställen med.

Detta är mitt tips. Men jag är inte så kunnig:D

Visa signatur

Jamen hejsan!

Permalänk

Hur kopplar man då, med on/off/on brytare då?

Visa signatur

Calle säger:
Skulle inte spela GTA förän efter desserten
Haha :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tlsmustang
Hur kopplar man då, med on/off/on brytare då?

Skulle jag också vilja veta, man lär väl behöva ett motstånd som gör om 12>5/6/7v?

Permalänk
Medlem

Här finns en guide för hur man kan göra: http://www.silentpcreview.com/article6-page1.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tlsmustang
Hur kopplar man då, med on/off/on brytare då?

Mitten till fläkten, sen valt voltantal (t.ex 12/5 för de är lättast) till var sin sidopinne. fläktens minus kopplas till en minus på molex kontakten

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prozzac
Mitten till fläkten, sen valt voltantal (t.ex 12/5 för de är lättast) till var sin sidopinne. fläktens minus kopplas till en minus på molex kontakten

Ah, fan jag är så dålig på sånt här pul...får se om jag får det att funka...så länge jag kan få ner fläktarna på halv speed när jag ska sova ^^,

Permalänk
Medlem

snyggaste samt bästa lösningen är annars att koppla fläkten till en vanlig potensiometer via en transistor, då är spänningen alltid 12V men strömmen ändras (steglöst). Inte särskilt svårt eller dyrt att fixa till.