Vilken tredjeparts firmware på Asus WL-500G Premium?

Permalänk
Medlem

Vilken tredjeparts firmware på Asus WL-500G Premium?

Som rubriken lyder. Vilken tredjeparts firmware är att föredra (om man är n00b) till Asus WL-500G Premium? Jag tänkte mig någon av OpenWrt, DD-WRT och Oleg Wrt. Oleg bygger visst på Open om jag förstått det hela rätt? Tack på förhand.

Visa signatur

What is it? It's the Death Star.
What does it do? It does death.

Permalänk
Medlem

Jag kör med DD-Wrt på min, och är riktigt nöjd. Jag tänkte först att jag skulle ge det firmware som kom med en chans, men förutom den hemska färgschemat så var det nästan omöjligt att navigera, och efter ett tag så gick det inte att surfa längre. Då lade jag in DD-Wrt med hjälp av ASUS verktyg, och det var hur enkelt som helst.

Routern har nu varit på i över tre veckor, och det har inte varit ett enda problem med den. Jag kör bittorrent ganska hårt på min 10Mbps-lina hela tiden, och routern använder ungefär 10% av sin kapacitet. Så om du bara vill ha något som fungerar så rekommenderar jag verkligen DD-Wrt.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte testat DD-WRT, så jag kan mycket väl ha fel - men senast jag läste om DD-WRT på WL500GP så hade det inte fullt stöd för USB-portarna (?)

Jag kör Oleg och är mycket nöjd.

Olegs forum finns guider för att köra transmission eller rtorrent direkt på routern med en ansluten usb-hårddisk.

Oleg har behållt ASUS orginal-webgränssnitt - visst det inte vackert, men jag styr oftast min router via SSH istället

OpenWRT har jag testat kort men fick av någon anledning inte igång enkla saker som internet-åtkomst så jag gick tillbaka till Oleg.

Men jag har hört mycket gott om OpenWRT

Permalänk
Medlem

http://wiki.openwrt.org/OpenWrtDocs/Hardware/Asus/WL500GP?hig...

Enligt wiki:n ovan så kommer Premium:en med en av två miniPCI WiFi kort; antingen en från Atheros eller en från Broadcom. Atheros är bättre supportad av OpenWrt (se tabellen överst på sidan jag länkade till). Hur vet man om man har Atheros-kortet i routern? De har en bild längre ner där på en öppen Premium men jag tycker inte att man kan avskilja att det är ett Atheros-kort. Tror ni att det bara är en tidsfråga innan version 2.6 av hårdvaran får support för Broadcom av OpenWrt?

Visa signatur

What is it? It's the Death Star.
What does it do? It does death.

Permalänk
Medlem

har beställt en WL500GP blir nog mest troligt dd-wrt men även oleg ligger nära till hands.

Antingen blire usb sticka el usb disk till den oxo.

/d

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeonius
http://wiki.openwrt.org/OpenWrtDocs/Hardware/Asus/WL500GP?hig...

Enligt wiki:n ovan så kommer Premium:en med en av två miniPCI WiFi kort; antingen en från Atheros eller en från Broadcom. Atheros är bättre supportad av OpenWrt (se tabellen överst på sidan jag länkade till). Hur vet man om man har Atheros-kortet i routern? De har en bild längre ner där på en öppen Premium men jag tycker inte att man kan avskilja att det är ett Atheros-kort. Tror ni att det bara är en tidsfråga innan version 2.6 av hårdvaran får support för Broadcom av OpenWrt?

Nja, det stämmer inte riktigt.. det som följer med är ett broadcom-wlankort, dock så sitter det i mini-PCIslot så det är bara att byta det mot ett Atheros om du känner för det.
Problemet med broadcomkortet är att drivisarna för det är rätt ruttna (i 2.6) eftersom broadcom inte släppt nån specs för det, utan bara släppt en binärblob som endast funkar med 2.4-kärnan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Jag kör med DD-Wrt på min, och är riktigt nöjd. Jag tänkte först att jag skulle ge det firmware som kom med en chans, men förutom den hemska färgschemat så var det nästan omöjligt att navigera, och efter ett tag så gick det inte att surfa längre. Då lade jag in DD-Wrt med hjälp av ASUS verktyg, och det var hur enkelt som helst.

Routern har nu varit på i över tre veckor, och det har inte varit ett enda problem med den. Jag kör bittorrent ganska hårt på min 10Mbps-lina hela tiden, och routern använder ungefär 10% av sin kapacitet. Så om du bara vill ha något som fungerar så rekommenderar jag verkligen DD-Wrt.

Är det någon som kan bekräfta att USB diskar funkar med DD-wrt!?
Eller krävs Oleg för denna funktion?
/B

Permalänk
Medlem

Jag använder xwrt, som är open wrt med ett fint gui. Fungerar hur bra som helst men jag tänkte nog byta till dd-wrt vid tillfälle för folk har berättat för mig att det är bättre (ospec. på vilket sätt).

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.