Permalänk
Medlem

nyaste (alla över 1,6 "nånnting") orginalbios fungerar utmärkt vid överklockning. betabiosena annvändes före 1,6. Nu är de helt onödiga.

Permalänk
Medlem

Ingen som har testat att köra med instickskortet med ddr II minnen och am2 cpu än? Har ett instickskort liggandes hemma som jag funderar på om man ska börja använda snart :=) Funderar på att stoppa i en 6000+ dual och ett nytt pci-express kort samt nya ddr II minnen. Länk till instickskortet: http://www.smarto.se/produktinformation/QidE100AavE1AcE936AaE...

Är dock lite brydd över hur snabba minnena kan vara då huvudbrädan bara stöder 400Mhz? Går det då inte att köra snabbare än så med ddr II?

Permalänk
Medlem

Minneskontrollern sitter i processorn så alla minnen som X2-6000+ stödjer fungerar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Ok, tack! Vilken fart på ramen kan jag köra på då? Hittar inga specs på det.

Permalänk
Medlem

800mhz, eller PC6400 som det heter är nog det du vill ha. Sen går det ju teoretiskt att överklocka också, men jag vet inte hur det är att överklocka med cpu-kortet. Berätta gärna hur det gått dock!

GL!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk

Bios stödjer inte 6000+ på AM2CPU !

Kolla in på hemsidan
http://www.asrock.com/mb/cpu.asp?Model=939Dual-SATA2&s=
vilka am2 processorere som stöds av AM2CPU kortet.

//

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte bekymra mig om att X2-6000 inte finns med på listan.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Enligt listan verkar 5200 vara den snabbaste man kan sätta i..vad skulle så i värsta fall hända med en 6000+ istället?? Det enda som skiljer är ju klockfrekvensen..

Permalänk
Medlem

Skulle tro att det står något i stil med "AMD CPU (x2) 3000MHz model Unknown" i uppstart.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Ja, det borde väl bli så..tackar!

Permalänk
Medlem

hur många fläktar kan man koppla till detta moderkort? Jag hittar bara en utgång till chassifläkt om man bortser ifrån cpufläkten. Eller kan man koppla många fläktar på samma?

Visa signatur

Kamera: Canon EOS 1000D, 20/1.8, 50/1.8, 70-200/4L
Flickr!

Permalänk
Medlem

1 uttag för chassifläkt. Ett fläktuttag kan normalt sett leverera 6-12 Watt (0.5-1A). Finns det ingen uppgift i manualen så räkna med 6W för säkerhets skull.

Kopplar du in flera fläktar och deras sammanlagda effekt överstiger vad fläktuttaget kan leverera finns det risk att uttaget överbelastas och lägger av.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

så man kan således bara ha en cahssifläkt inkopplad till de moderkortet?:S

Visa signatur

Kamera: Canon EOS 1000D, 20/1.8, 50/1.8, 70-200/4L
Flickr!

Permalänk

Jag har http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=AM2XLI-eSATA2&s=A... dvs " AM2XLI-eSATA2" men jag hittar inte vad som är max gällande processorer, någon som vet?

Finns det någon begränsing angående GPUs?

Har för närvarande 3500+ och 1900gt med två stycken 1gb stickor.

Permalänk
Medlem

tjenna, jag undrar, vad göör jag för att kunna höja min vcore på mitt asrock 939 dual-vsta!

tacksam för svar fort!

Permalänk
Medlem

Tror inte du kan höja din v-core mer än till 1,45. Det väljer du i bios där du ändrar dina grejer till cpun också...

Visa signatur

Kamera: Canon EOS 1000D, 20/1.8, 50/1.8, 70-200/4L
Flickr!

Permalänk
Medlem

Visst går det att höja mer om du löder lite. Står i någon länk här i den här tråden hur du gör.

Permalänk
Medlem

ok, så jag löder på precis samma sätt som för "sata 2" asså? behöver jag flasha bios för de? eller kan jag klara mej utan de?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stollis
ok, så jag löder på precis samma sätt som för "sata 2" asså? behöver jag flasha bios för de? eller kan jag klara mej utan de?

http://my.ocworkbench.com/bbs/showthread.php?t=58568

Permalänk
Medlem

Har letat efter instickskortet lite, hittar dock inte att köpa det någon stans.

Visa signatur

e6750 @3,2ghz | MSI P35 Platinum | EVGA 8800GTS 320mb | OCZ Gold PC6400 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Visse_89
Har letat efter instickskortet lite, hittar dock inte att köpa det någon stans.

Det slutade tillverkas för flera år sen, så det är kanske inte så konstigt. Men:

http://www.liontech.se/PartDetail.aspx?q=p:1005391;b:797;pl:1

Men ring och fråga om dom verkligen har ett på lager.

Eller...
http://cgi.ebay.com/NEW-ASRock-AM2CPU-Board-S939-To-AM2-AM2CP...

men frakten är dyr + de inte tar paypal, tveksamt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yogge
http://my.ocworkbench.com/bbs/showthread.php?t=58568

Sugen på den modden jag med. Sitter på ett AM2-mobo, någon som vet om det blir annorlunda för det? Har nämligen inte hittat VID4-punkten de pratar om... Var ska den finnas ungefär på moderkortet?

EDIT

Hittat området som ska moddas nu iaf... Verkar inte som det ser precis likadant ut på AM2 som på 939... Någon som moddat med AM2-socket?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Visse_89
Har letat efter instickskortet lite, hittar dock inte att köpa det någon stans.

Jag hade tur att hitta mitt i en svensk webbshop för 300:- för nån månad sen iaf. Har dock inte testat det än då jag behöver en cpu, graffe och lite ram först.

Permalänk
Medlem

Ingen som gjort själv eller hört om någon som gjort den här voltmodden med AM2-socket alltså?

http://my.ocworkbench.com/bbs/showthread.php?t=58568

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Köpte ett AM2-kort från webshopen som listas några poster upp.

4GB DDR2 och en 4400+ (ADO4400IAA5DO).
Det var lite av en chansning då processorn inte finns med på listan av stödda processorer (endast X2 xxxxCS/xxxxCU, men jag hade inte förväntat mig något värre än att den listas som unknown model vid start.
Tyvärr blir det inte ens post med processorn :/

Uppdatering. Ett mail till Asrocks support och dagen efter mailades ett nytt bios till mig. 2.31r3

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Tar och väcker denna tråd igen, eftersom jag efter ett längre uppehåll blivit 939Dual-ägare igen.

Detta ex kom från fabrik med BIOS 1.40, men hade av förra användaren flashats till 1.60. Jag började dock uppleva det ökända "cold boot"-problemet och flashade därför till 2.30 - MEN, problemet kvarstår. Vid "kallstart" låser sig systemet innan POST, varefter reset-knappen får motioneras tills systemet behagar POST:a. Har även provat med OCW Beta 7 utan resultat..

Finns det någon annan tänkbar lösning än att flasha om till alla tänkbara BIOS och hoppas något fungerar? Min far ska nämligen ha datorn, och att behöva sätta minnes-tweakarna i BIOS rätt efter varje "cold boot" är inget alternativ för honom...

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Köpte ett AM2-kort från webshopen som listas några poster upp.

4GB DDR2 och en 4400+ (ADO4400IAA5DO).
Det var lite av en chansning då processorn inte finns med på listan av stödda processorer (endast X2 xxxxCS/xxxxCU, men jag hade inte förväntat mig något värre än att den listas som unknown model vid start.
Tyvärr blir det inte ens post med processorn :/

Uppdatering. Ett mail till Asrocks support och dagen efter mailades ett nytt bios till mig. 2.31r3

Du får gärna dela med dig av denna bios sitter själv med denna planka men förstunden har jag inte testat min am2 converter som ligger och samlar damm.

men den skall i någon dag skicka gärna ett pm så kan vi ta den via mail om du nu inte lägger ut den här.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyrostad
Tar och väcker denna tråd igen, eftersom jag efter ett längre uppehåll blivit 939Dual-ägare igen.

Detta ex kom från fabrik med BIOS 1.40, men hade av förra användaren flashats till 1.60. Jag började dock uppleva det ökända "cold boot"-problemet och flashade därför till 2.30 - MEN, problemet kvarstår. Vid "kallstart" låser sig systemet innan POST, varefter reset-knappen får motioneras tills systemet behagar POST:a. Har även provat med OCW Beta 7 utan resultat..

Finns det någon annan tänkbar lösning än att flasha om till alla tänkbara BIOS och hoppas något fungerar? Min far ska nämligen ha datorn, och att behöva sätta minnes-tweakarna i BIOS rätt efter varje "cold boot" är inget alternativ för honom...

Kör du s-ata HDD så försök med att köra den i ideläge i bios. Koppla även ur alla USBenheter, och testa att starta med en åt gången.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fraggel
Du får gärna dela med dig av denna bios sitter själv med denna planka men förstunden har jag inte testat min am2 converter som ligger och samlar damm.

men den skall i någon dag skicka gärna ett pm så kan vi ta den via mail om du nu inte lägger ut den här.

2.31C här borde väl va samma sak. http://www.pc-treiber.net/download_kategorie_54.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yogge
Kör du s-ata HDD så försök med att köra den i ideläge i bios. Koppla även ur alla USBenheter, och testa att starta med en åt gången.

Nopp, bara PATA-diskar i det systemet, varför jag inaktiverat båda S-ATA-kontrollers:arna. Ska prova att felsöka bland USB-enheterna...

Om det inte skulle fungera, någon annan som har några tips?

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyrostad
...Om det inte skulle fungera, någon annan som har några tips?

Vad kör du med förnågot nätagg, du kanske skulle testa med ett annat? Eller kolla så att inte kondensatorererna börjat läcka http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague