Microsoft tvingas böta rekordbelopp

Permalänk
Melding Plague

Microsoft tvingas böta rekordbelopp

År 2004 beslutade EU att Microsoft var skyldig till brott mot konkurrenslagen. Mjukvaruföretaget fick instruktioner de skulle följa för att bättre gynna konkurrensen. Nu anser EU att Microsoft inte gjort som de blev tillsagda och de får nu böta 899 miljoner Euro (8,3 miljarder svenska kronor) vilket är de högsta böterna i EU:s historia.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Rolig bild här är en till

Microsoft borde köra mera fair i framtiden hoppas jag

Permalänk

Bra att EU tar ner dem på jorden och hoppas att de sköter sig i framtiden. De får inte bete sig hur som helst.

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4

Permalänk
Medlem

office-program också?
dom ingår ju inte i windows precis..
eller dom ska börja klaga på att notepad medföljer nu också?

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem

om microsoft inte får inkludera media player, varför får då mac inkludera de miljontals program som de har till os x?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paran0id
office-program också?
dom ingår ju inte i windows precis..
eller dom ska börja klaga på att notepad medföljer nu också?

De mesta anklagelserna har väl varit att det är svårt att byta ut program, inte vad som medföljer.

Permalänk

Tycker de verkar konstigt att man ska förbjuda de att skicka med ett inbyggt media program, finns ju så många andra program som också följer med som det finns andra varianter på. Skickar inte Apple med Itunes?

EDIT: Hann inte se ditt inlägg Tux0r

Permalänk

Grundat på detta så skulle man ju kunna stämma Volvo för att deras nya bilar har inbyggd stereo...

Idioti kallar jag detta.. lägg ner. Var och en bestämmer över sin egen produkt, gillar man den inte så köper man den inte.

Permalänk
Medlem

Löjligt, LÖJLIGT.
Att stämma Microsoft med fakta, bevis och saker som kan backas upp på ett bra sätt är en sak .. Men detta är bara löjligt, åt helvetet med EU och deras jävla helvetet system. Åt helvetet.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Vem i hela brinnande helvettet vill använda sig av Real Player då? För online streaming osv är ju media player kung. Vid offline filer är det media player classic som gäller. Tycker att allt detta är lite överdrivet. Har EU äntligen hittat sin nya mjölkossa eller vad är det frågan om?

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

Att det ska gnällas på att det finns en "inbyggd" mediaspelare är ju helt sjukt. Hur många av alla Windows användare i världen använder den? Jag har ingen aning med det lär ju vara omkring 60-80% om inte mer. Nu använder ju jag inte den själv men de flesta tycker nog att det både är bra och smidig med tanke på hut stor "kunskapen" hos medelanvändaren är. Nu kan vi på sweclockers och andra dator intresserad givetvis fixa en ny spelare men tex min pappa, mamma, mormor,morfar och till och med brorsa skulle inte fixa att hitta en ny bättre spelare, och definitivt inte en som är gratis. Har inte Apple QuicTime i sitt operativsystem och iTunes? Ser faktiskt inte skillnaden.

Dom har ju en webbläsare som följer med med operativsystemet, men alla andra stakars företag då? Tänks bara vad många som skulle använda FireFox, det borde visserligen alla redan göra...

De andra punkterna kan jag mer förstå om det klagas på. Det lär ju knappast varit rent spel alla gånger

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Vem i hela brinnande helvettet vill använda sig av Real Player då? För online streaming osv är ju media player kung. Vid offline filer är det media player classic som gäller. Tycker att allt detta är lite överdrivet. Har EU äntligen hittat sin nya mjölkossa eller vad är det frågan om?

Men det är väl som det står, att EU inte vill att microsoft ska få för mycket monopol på allt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tux0r
Rolig bild här är en till.

Bill lyfter sig i håret* för att lura ut en lösning?

*

(ett riktigt gammalt uttryck bara, googla det vid ev förvirring)

Dold text

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krisskross
Bra att EU tar ner dem på jorden och hoppas att de sköter sig i framtiden. De får inte bete sig hur som helst.

eftersom detta var böter för att inte ha åtgärdat nått vidd förra boten undrar man ju nästan om inte MS helt enkelt tycker det är värt att kasta upp för att kunna fortsätta med samma modell. många Svenssonkunder skulle nog reagera negativt på valfriheten, frågan är vad det är värt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mekzo
om microsoft inte får inkludera media player, varför får då mac inkludera de miljontals program som de har till os x?

de hade säkert varit lite frågetecken om iTunes om Apple varit en större spelare, sen kan man ju även argumentera att en Mac mer är en helhetsprodukt som alltid varit det, Windows däremot är uppbyggt på 3:e part i större grad och det kan nu ses som att MS roffar åt sig på bekostnad av de som gjorde Windows dominerande i första stället. (min teori bara..)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tux0r
De mesta anklagelserna har väl varit att det är svårt att byta ut program, inte vad som medföljer.

ja, fast det är ju lite svårt med fil/webläsaren tex, och även om MS skulle kasta ut denna integration så skulle kundgruppen i andra inlägget jag talade om även här slå bakut troligen. ingen lätt sits att välja för dem här alltså.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

störtlöjligt, jag skiter fullständigt i vad ni säger som är emot mig, men störtlöjligt att bli bötad för nåra klisterlappar, helt absurt. allt för att den stora massan är alltför okunnig på datorer, det är lika mycket köparnas fel att dom inte har kollat upp systemkraven, så enkelt är det. bara kolla på microsoft.com sedan söka på vista systemkrav, ska man stämma dom på stora summor pengar? nee, utan de stackars n00bsen är det så synd så synd om.. gaah*

jag tycker man däremot kan stämma microsoft för att man MÅSTE ha deras webbläsare installerad för att kunna defragmentera hårddisken. mycket löjligt.

GO FIREFOX!!

ps. Winamp är bästa music programmet.
VLC är bästa film streamer programmet.

det är bara allas avunsjuka på bill "the mighty geek" gates som har skapat världens största os.

Permalänk
Medlem

Bill Gates....

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

Dom har en poäng men detta är en klar överdrift...

Permalänk

Helt rätt att Microsoft får lyfta på sin förbannat feta plånbok

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mekzo
om microsoft inte får inkludera media player, varför får då mac inkludera de miljontals program som de har till os x?

för att dom är inte lika stora som microsoft..

visst är det absurt? helt från vettet.

EU kan ju bara gå å slänga sig i väggen..

inte för att USA är bättre alltid, men Frihetens land <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Vem i hela brinnande helvettet vill använda sig av Real Player då? För online streaming osv är ju media player kung. Vid offline filer är det media player classic som gäller. Tycker att allt detta är lite överdrivet. Har EU äntligen hittat sin nya mjölkossa eller vad är det frågan om?

WINAMP .. bäst offline player.

Permalänk
Medlem

Att företag boundlar mjukvara är okej så länge den går att ta bort. Integration är en del av produkten, varför det är förståeligt att operativsystemsutvecklare vill boundla så mycket som möjligt. Det blir dock problem när det inte går att byta ut mjukvaran mot något som levereras av tredje part. Problemet är snarare var man skall dra gränsen mellan operativsystem och programvara. Går det att påstå att en mediaspelare är en del av ett operativsystem? Och vad gäller för filhanteraren?

En betydligt viktigare fråga är dock självklart den om öppna standarder. Här är det bra och välbehövligt att det sätts på stora aktörer som sitter på stängda standarder. För att datorkommunikation skall fungera, inte minst när det gäller utbyte av media i form av text, ljud och bild, är det viktigt att olika plattformer kan kommunicera problemfritt. Om detta skall fungera i praktiken krävs det att alla aktörer på marknaden använder sig av öppna standarder.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Helt sjukt av EU. Man kan ju även installera Real player om man nu vill ha detta skitprogram. Om man nu köper en bil ska tillverkaren inte få skicka med bromsar på bilen då, bara för att det finns andra tillverkare av bromsar.

Och för det andra så borde hela världen buga för microsoft. För tack vare att windows kom till världen så ökade datorförsäljningen som gjorde att spel började tillverkas och datorn utvecklades i snabb takt till det den är idag och att antalet datortillverkare har ökat och ökat som gjort att datorpriserna har sjukt som fan. Så utan microsoft så hade inte datorn funnits i dom svenska hemmen till rimliga priser.

för det tredje så tycker jag att microsoft ska återkalla alla licencer dom gett ut till myndigheter inom eu eftersom eu vill påverka att microsoft ändrar sina produkter efter eu:s villkår, detta bör då ses som kontraktsbrott och licensen är då förbrukad.
Kan då bli roligt att se hur kaxiga eu är och se åt vilket håll eu:s infrastruktur går åt. Snacka om 3:e världskrig

tänk på att tack vare microsoft så har åtskilliga miljoner arbeten skapats i alla kategoriter, så som programutvecklare/ speltillverkare / it-tekniker m.m.

Säger bara EU = "Europeriska U-länder" som som tigger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nae0
inte för att USA är bättre alltid, men Frihetens land <3

nu försöker ju iof EU även i det här fallet att kämpa för friheten, valfriheten. man måste se det här i ett större perspektiv än "hjälp, nu måste jag skaffa en filmspelare själv. oh, noes!"

men du är ju alltid fri att åka till USA och leva fritt på rätt sätt istället.

/ eller nej, det var så sant. de hade visst skruvat ner den där skylten på frihetsgudinnan för ett bra tag sen..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Nu vet jag inte hur stort Europa är för MS, men skulle detta kunna ske om MS överger den europeiska marknaden? Rena spekulationer förstås. Tycker det hackas omotiverat mycket på MS, det borde vara upp till varje tillverkare att komma på ett bättre operativsystem och/eller mjukvara. Vissa Linux- distar är på god väg och Apple har ett hyfsat operativsystem men inget av dessa kan mäta sig i rent antal mot Microsofts diton. Så för vem straffar EU Microsoft? Som jag ser det så finns det fortfarande ingen konkurrent till Windows.

Permalänk
Medlem

alltså . allt för att eu ska få pengar .. även om microsoft inte aggerat vettigt sätt så är detta förmodligen bara något för att eu ska få in pengar om ni frågar mig =/

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Till alla er som whine:ar på EU. Detta är vad dom får böta för:

*Mediaplayer (och IE?), inte för att dom följer med operativet utan för att dom följer med utan att det inte går att ta bort dom och ersätta dom på ett smidigt sätt. *EDIT* Detta var visst åtgärdat såg jag nu när jag läste artikeln igen.

*Dom öppnar inte upp diverse saker så att det går att använda på andra operativ. Man måste helt enkelt köra windows.

Ang. dom där Vista klistermärkena. Jag vet inte vem som satte dit dom, men det (microsoft)/ dom (HP, ACER osv.) som gjorde det borde bli stämda helt klart. Det ska ju inte stå på en maskin att den kan köra Vista om den inte kan det.

Permalänk
Hedersmedlem

Nooo, nu blir Billys månadslön 0.02% lägre :/ Han har nog panik vid det här laget

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krullibull
Ang. dom där Vista klistermärkena. Jag vet inte vem som satte dit dom, men det (microsoft)/ dom (HP, ACER osv.) som gjorde det borde bli stämda helt klart. Det ska ju inte stå på en maskin att den kan köra Vista om den inte kan det.

Precis, dem var bara patetiska. Köper en dator som ska vara "Windows Vista Ready" och klarar knappt att boota upp OS:et.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Nu vet jag inte hur stort Europa är för MS, men skulle detta kunna ske om MS överger den europeiska marknaden? Rena spekulationer förstås. Tycker det hackas omotiverat mycket på MS, det borde vara upp till varje tillverkare att komma på ett bättre operativsystem och/eller mjukvara. Vissa Linux- distar är på god väg och Apple har ett hyfsat operativsystem men inget av dessa kan mäta sig i rent antal mot Microsofts diton. Så för vem straffar EU Microsoft? Som jag ser det så finns det fortfarande ingen konkurrent till Windows.

Klart dom inte kan mäta sig i antal när windows har haft monopol på OEM datorer i ett antal år.

Permalänk
Medlem

Nu handlar detta inte främst om mediaspelaren, utan de gjorde microsoft något åt redan iom XP N versionen. Utan som det går att läsa om i nyheten att de tycker att microsoft har varit för dåliga att dokumentera deras program tillräckligt så att deras mjukvara kan få ofördela fördelar gentemot konkurenterna. Till exempel att 3:de parts tillverkare inte kan göra lika bra mediaspelare som microsoft då microsoft inte berättar hur OSet kommunicerar och det hämnar ju konkurransen... nu gäller det inte just mediaspelare i dokumentfallet men ni förstår grejen.

Visa signatur

The more you know, the less you need.