Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Could not enable visual effects

Permalänk
Medlem

Could not enable visual effects

Har precis lyckats installera Ubuntu 7.10 på en polares dator genom USB-sticka. Allt funkar prima men när jag ska aktivera visuella effekter funderar den en stund och sedan får jag upp meddelandet "Could not enable visual effects". Detta oavsett om jag väljer "Normala", "Extra" eller "Anpassade" (har installerat compizconfig. Vad är fel? Kan det vara att effekterna inte stöds av grafikkretsen (datorn är en Dell Optiplex 260) eller är det något som går att åtgärda?

Permalänk
Inaktiv

Du behöver ha XGL eller AIGLX. XGL funkar skit tycker jag, AIGLX finns inkluderat i ati's nya drivare. Nån mer kunnig kanske kan utveckla. Bra tråd för övrigt, känns som ett vanligt problem.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem på min Laptop med:

ATI Radeon Xpress 200M

...sunkigt grafikkort...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Ligger inte XGL i Ubuntu 7.10 från början? Behöver jag något speciellt till just den här grafikkretsen eller är det bara att ta ner vilket som?

EDIT: Har nu installerat XGL men får fortfarande samma felmeddelande!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
Ligger inte XGL i Ubuntu 7.10 från början? Behöver jag något speciellt till just den här grafikkretsen eller är det bara att ta ner vilket som?

EDIT: Har nu installerat XGL men får fortfarande samma felmeddelande!

hm....har för mig att det är nåt man ska göra=) kommer inte på vad. Kolla i /etc/X11/xorg.conf, om det finns en rad som heter Composite Extension, under Devices, kolla att den står på 1 och inte 0. Men man ska få ett annat felmeddelande om det är det som är felet....säkert att XGL är enablat? (vet dock inte hur man kollar det, lämnar det också till någon mer kunnig)

Permalänk

Se även till att du har valt "fgrlx" som drivrutin, ihop med att du har installerat XGL. fgrlx kan enklast ställas in genom att köra; "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg", det är rätt många val där som du kan ignorera, det viktigaste vore väll just drivrutinen och upplösningen.

Permalänk
Medlem

Men fglrx är väl bara om man har ett ATI-grafikkort?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
Men fglrx är väl bara om man har ett ATI-grafikkort?

Ja.

Permalänk

Kör man fglrx så måste man oftast lägga till drivaren under whitelist i /usr/bin/compiz. Alltså, öppna /usr/bin/compiz med t.ex. nano, sök upp "WHITELIST" och lägg till "fglrx" till den strängen.

Permalänk
Avstängd

Lite mer om detta för att problemet är att ett antal kort är svartlistade av olika skäl.

Något kryptiska meddelandet i Ubuntus forum av en utvecklare
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=582112

Hursomhelst så häver det här kommandot en svartlisting

mkdir -p ~/.config/compiz/ && echo SKIP_CHECKS=yes >> ~/.config/compiz/compiz-manager

Enklast kopiera/klistra in i terminalen från Uf-tråden.

Problemet är att med just ATI så kan det bli totalt okörbart, Intel är det inga problem med. nVidia klockrent med senaste drivarna 169.12

Steg 1 med ATI är att fundera vilken drivare man kör.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y