Hjälp mig, datorn i teven.

Permalänk
Medlem

Hjälp mig, datorn i teven.

Har tänkt att köpa mig en hd-tv. Hade tänkt att se på filmer från datorn och spela 360 på den. Men vad behöver jag för detta? Vad krävs av datorn och vilka sladdar behöver jag. Har dom flesta nya skärmarna dom utag som behövs?

Visa signatur

?

Permalänk

Beror ju på vad du har för grafik kort !? Lär ju inte vara nå problem med hd-tv iaf... men typ hdmi kontakt på grafik kortet behöver du iaf.

Visa signatur

|P5W DH Deluxe|Intel Core Duo 6700 @ 2.66 GHz |4 x 1024MB|Geforce 8800GT|Samsung 226BW | RME HDSP 9632 | WD 500GB | Logitech MX 5000 | Logitech Ultra Vision | Vista x64 |

Permalänk
Medlem

Varför behöver han hdmi? :S Vga eller Dvi funkar hur bra som helst.

Permalänk

Enligt min erfarenhet är det lite av djungel att köpa en tv med rätt antal ingångar, att ingångarna klarar rätt upplösning m.m.. Krävs en del efterforskningar av en själv om man ska få tag i en som motsvarar ens krav, speciellt om man ska koppla in en dator / tvspel. Begrepp som pixelmappat m.m. är bra att sätta sig in i innan köpet (det gjorde inte jag ).

Finns många trådar här i forumet och på t ex http://www.minhembio.com/forum/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoman
Varför behöver han hdmi? :S Vga eller Dvi funkar hur bra som helst.

Det var dvi jag menade....

Visa signatur

|P5W DH Deluxe|Intel Core Duo 6700 @ 2.66 GHz |4 x 1024MB|Geforce 8800GT|Samsung 226BW | RME HDSP 9632 | WD 500GB | Logitech MX 5000 | Logitech Ultra Vision | Vista x64 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pling
Har tänkt att köpa mig en hd-tv. Hade tänkt att se på filmer från datorn och spela 360 på den. Men vad behöver jag för detta? Vad krävs av datorn och vilka sladdar behöver jag. Har dom flesta nya skärmarna dom utag som behövs?

Vad gäller dator är det lite si och så, en del menar att man behöver monsterdatorer med grafikkort som kickar crysis i högsta inställningar osv osv. I min mening klarar man av att spela upp hd (.mkv och .wmv etc) med relativt klena datorer om man grejar rätt mjukvara. Min htpc har en amd x2 3800+ och integrerat grafikkort och den klarar 1080p klockrent.

Vad gäller sladdar är hdmi det mest optade (dvi->hdmi såvida du inte har hdmi-port direkt på grafikkortet). En del tv-apparater bör dock köras med gammal hederlig d-sub (vga). Detta beroende på om tvn klarar pixelmappa och vilken ingång som bäst lämpar sig för detta. I princip alla nya apparater har hdmi och många har även en separat ljudingång för att kunna få in analogt/digitalt ljud till åtminstone en av hdmi-ingångarna. Det du söker (om jag förstått dig rätt) är en tv som klarar pixelmappa och som har minst 2 hdmi (dator + xbox). Du får ge dig ut i tv-djungeln och söka :). prisjakt.se är alltid en bra början

Permalänk
Medlem

Men att spela upp vanlig dvd-filmer från datorn då, det kan väl inte vara några problem, eller?

Visa signatur

?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pling
Men att spela upp vanlig dvd-filmer från datorn då, det kan väl inte vara några problem, eller?

Det fungerar nog prima.

Permalänk
Medlem

Om teven jag funderar på inte har dvi och datorn inte hdmi, hur göra?

Visa signatur

?

Permalänk
Medlem

Då köper du en DVI - HDMI kabel.

Det du ska tänka på är att du inte får ljudet via den kabeln utan kommer få dra en separat ljud kabel till tv:n lr surroundförstärkaren(om du har en sån)

Kör du ljudet direkt till tv:n bör du kolla så att tv:n du köper har en ljudingång som går att länka ihop med den HDMI ingång du använder.

Visa signatur

Filserver : Quad 8200, 4 Gb DDR2 ,11 TiB Disk, Antec 300
Spelburk : I7 4770K, ASUS Z87-PRO, 16 Gb ram, 120+ 74 Gb SSD , GTX 760 OC , Corsair 620 Watt, Antec P182
HTPC : C2D 6550, ASUS P5E-VM HDMI, 2 Gb Ram, Antec Veris Fusion Laptop : DELL XPS M1330 2.4 4Gb 74GB SSD.

Permalänk
Medlem

Men man kan ha datorns högtalare?

Tänke mig den här, det är bara en dvi-hdmi sladd som behövs då?

Visa signatur

?