Permalänk
Medlem

5.1 ljud till HTPC

Jag hade tänkt att kolla upp möjligheten att bygga mig en HTPC, men det är en sak som jag ännu inte fått riktigt klart för mig och det är hur jag fixar med 5.1-ljudet.

Om jag köper ett 5.1 ljudkort och sätter i HTPCn, räcker det då för att koppla in 5.1-speakers direkt? Behöver jag då ingen stereoreciever för att driva själva högtalarna?

Jag ser många byggen på HTPCs men jag har ännu inte sett någon som tagit upp det här.

Just nu har jag ingenting så frågan är om jag behöver köpa ett högtalarsystem MED reciever även om jag bygger en HTPC eller om det räcker med bara högtalarna?

Permalänk
Medlem

Nja, nej det kan du inte göra
Du behöver lämpligen en reciver eller förstärkare, som kan avkoda DolbyDigital och helst också DTS, sedan matar du denna med en cox cabel, många moderkort har den utgången redan, så separat ljudkort är inte nödvändigt och inte nödvändigt heller.

En del ljudkort har nog (kanske) analoga utgångar för 5.1 men du behöver fortfarande förstärkaren då, samt blir både sämre och dyrare att göra så.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det viktiga är alltså inte ljudkortet utan att jag har en receiver som kan driva högtalarna och koda av det som kommer från datorn?

En receiver eller förstärkare kommer jag inte undan hur jag än gör med andra ord?

Permalänk
Medlem

Du Skulle juh Kunna köpa ett 5.1 Datorhögtalar system och ställa det runtom i vardagsrummet även om det kanske inte är det bästa valet.

Själv kör jag Digitalt ljud ut genom Coaxial SPDIF till 5.1 förstärkarens ingång och får på så sätt ut 5.1 ljud i hemmabiosystemet. Kör dock vanlig Tower modell som HTPC för tillfället. Skall Snart bygga en "riktig" HTPC till vardagsrummet och moderkortet till den har Coaxial SPDIF inbyggt så då behövs inget ytterligare ljudkort. Hela paketet med Chassi inkl 430w, DVD-RW, moderkort, 2gb minne, AMD CPU, tyst CPU kylare, Hårddisk går på ca 4500:-, 8800GT Grafikkort har jag redan liggandes. Detta system klarar av de flesta nya spel + spelar upp 1080P HD film utan problem.

Skrik till om du vill ha Tips på grejjor till en HTPC...

/knoxz

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knoxz
Du Skulle juh Kunna köpa ett 5.1 Datorhögtalar system och ställa det runtom i vardagsrummet även om det kanske inte är det bästa valet.

Själv kör jag Digitalt ljud ut genom Coaxial SPDIF till 5.1 förstärkarens ingång och får på så sätt ut 5.1 ljud i hemmabiosystemet. Kör dock vanlig Tower modell som HTPC för tillfället. Skall Snart bygga en "riktig" HTPC till vardagsrummet och moderkortet till den har Coaxial SPDIF inbyggt så då behövs inget ytterligare ljudkort. Hela paketet med Chassi inkl 430w, DVD-RW, moderkort, 2gb minne, AMD CPU, tyst CPU kylare, Hårddisk går på ca 4500:-, 8800GT Grafikkort har jag redan liggandes. Detta system klarar av de flesta nya spel + spelar upp 1080P HD film utan problem.

Skrik till om du vill ha Tips på grejjor till en HTPC...

/knoxz

Håller också på att planera ett 5.1-system med ljudöverföring från datorn över SPDIF/coaxial.

Hur fungerar det med HD-material för dig? Det är väl DD5.1 som gäller, funkar det mesta?

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk
Medlem

Om jag förstått rätt måste moderkortet ha DTS Connect eller liknande om du ska få 5.1 ljud för material utöver DVD (typ spel, filmer liggande på HD:n osv).
Utan DTS Connect blir det endast DVD-skivor som genererar 5.1 ljud, resten blir vanligt 2-kanals.

/M

Visa signatur

Baldrick for president!