Permalänk
Medlem

Fylla på vatten i systemet.

Tja.
Jag har ett vattenkylningskit sen ett år tillbaka.
Nu börjar det bli lite för lite i systemet (dunstat).

Jag behöver fylla på kanske 3-4dl.

När jag installerade det hällde jag i vatten som var med i kitet (från TT).
Räcker det med att fylla på med lite destilerat vatten (batterivatten) eller måste jag ändå blanda ihop det med glykol?

Eller är det inte alls bra att blanda vanligt batterivatten med det från TT?

Känner inte att jag vill beställa från nätet när jag endast behöver som sagt kanske 3-4dl.

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att det är destilerat vatten du ska ha.
Har inte hört nån som använder glykol.

Visa signatur

Kille som är intreserad av datorer.

Permalänk
Medlem

Töm hela systemet och ersätt med nytt vatten
Kanske jobbigt men är du orolig över hur vätskorna ska blanda sig så är det vad jag hade gjort iaf

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

Jag skulle bara fylla på, (har gjort det själv några gånger) detta är självklart förutsatt att du inte har massa koppar och aluminium blandat i slingan. Så länge du bara har koppar så behöver du aldrig glykol då kopparn i sig är giftig. Och det är helt vanligt batterivatten som du ska använda, finns i valfri mack.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aggeb
Jag skulle tro att det är destilerat vatten du ska ha.
Har inte hört nån som använder glykol.

kör med batterivatten + glykol.

förhindrar bla algbildning.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

De är bara att fylla på! Gör som Flopper säger

Uppskattad blandning 70-80% vatten 20-30% glykol, så blir de skitbra.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Men måste jag ändå använda glykol?
Det finns ju troligtvis någon form utav glykol i det som redan finns i systemet.
Det måste väl räcka med vanligt batteri-vatten?

Allt är så extremt trångt i lådan så jag vill helst slippa tömma allt.

Visa signatur

xciso

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xciso
Men måste jag ändå använda glykol?
Det finns ju troligtvis någon form utav glykol i det som redan finns i systemet.
Det måste väl räcka med vanligt batteri-vatten?

Allt är så extremt trångt i lådan så jag vill helst slippa tömma allt.

Som du säger så kan du igentligen likaväl hoppa över glykolen. Absolut inte jättenödvändigt att ha med den heller för den delen.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

OK.
Då ska jag fylla på lite till kvällen
Tack för alla svar!

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xciso
Men måste jag ändå använda glykol?
Det finns ju troligtvis någon form utav glykol i det som redan finns i systemet.
Det måste väl räcka med vanligt batteri-vatten?

Allt är så extremt trångt i lådan så jag vill helst slippa tömma allt.

Då du ska fylla på ditt system med drygt 4dl så bör du nog blanda ut det med glycol eller något annat som hämmar/motverkar korrosion, du har ju trots allt en radiator som är gjord av aluminium.

För jag antar att ditt system har drygt 1 liter vatten i slingan, om du fyller ut det med 4dl rent vatten kommer nog glykol doseringen bli för svag för att motverka korrosionen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mangler
Då du ska fylla på ditt system med drygt 4dl så bör du nog blanda ut det med glycol eller något annat som hämmar/motverkar korrosion, du har ju trots allt en radiator som är gjord av aluminium.

För jag antar att ditt system har drygt 1 liter vatten i slingan, om du fyller ut det med 4dl rent vatten kommer nog glykol doseringen bli för svag för att motverka korrosionen.

Hoppas att han var medveten om att de var destillerat han skulle använda.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

om det är aluminium ska man köra med röd glycol, i alla fall när det gäller bilar. men kanske inte är lika noga med det i detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
De är bara att fylla på! Gör som Flopper säger

Uppskattad blandning 70-80% vatten 20-30% glykol, så blir de skitbra.

Ehm, en blandning med upp till 70/30 vatten/glykol är fett för mycket coolerfreak.

Själv tömde jag mitt system så sent som igår faktiskt. Gjorde det enkelt för mej och koka upp den vattenmängden jag behövde, tillsatte ca 5% glykol av den röda sorten, den är lite dyrare än den sunkiga blå, typ 50 spänn litern men ser faen så mycket bättre ut med lätt rosa slangar.

Glykolen har jag i för tre syften.
1. Dödar bakterier och alger
2. Förhindrar korrosion
3. Ser till att vattnet inte fryser om det mot förmodan skulle bli så pass kallt i förrådet där jag har pump och radiatorn.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Ehm, en blandning med upp till 70/30 vatten/glykol är fett för mycket coolerfreak.

Själv tömde jag mitt system så sent som igår faktiskt. Gjorde det enkelt för mej och koka upp den vattenmängden jag behövde, tillsatte ca 5% glykol av den röda sorten, den är lite dyrare än den sunkiga blå, typ 50 spänn litern men ser faen så mycket bättre ut med lätt rosa slangar.

Glykolen har jag i för tre syften.
1. Dödar bakterier och alger
2. Förhindrar korrosion
3. Ser till att vattnet inte fryser om det mot förmodan skulle bli så pass kallt i förrådet där jag har pump och radiatorn.

Mmmm.. 30% är väl ganska överdrivet de får ja väl hålla med om trots allt, men däremot 5 de var inte mycket men sånt där är ju väldigt till o från och diffar olika.

Du säger du har prylarna i förrådet, vad för pump är de igentligen ?

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Eheim 1250. En riktigt duktigt ihopsnickrad pump måste jag säga, hatten av.

Har stått på 24/7 sedan April 2004 med undantag av några semestermånader. Har ca 10 meter slang och 3 vattenblock. Flödet ligger typ på 3-4 liter/minut men det är inte så viktigt när man kyler bitarna med kallt vatten.

Ligger på 21-22 grader på kärnorna just nu med 1,6 volt.
47-48 i load.

I förrådet? 8 grader just nu.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

lite off topic

kan någon berätta för mej hur man tömmer systemet?