Permalänk
Medlem

Nätagget är ren skit, men visar inga tecken på uttröttning vid stresstestning...

Däremot upptäckte jag precis att ett av de två minnes-paren var omaka. Jag bytte ut de två omaka minnena mot två matchade jag hade liggande, och än så länge har den inte visat några tecken på bootproblem. Jag får väl hålla tummarna, och gå igenom kondingarna ifall den börjar krångla igen. Tack för hjälpen iaf!

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yogge
Kör du s-ata HDD så försök med att köra den i ideläge i bios. Koppla även ur alla USBenheter, och testa att starta med en åt gången.

2.31C här borde väl va samma sak. http://www.pc-treiber.net/download_kategorie_54.html

Thx

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Har ni införskaffat lite uppgraderingsprylar till min maskin. Har ju instickskortet till "framtidsporten" för am2 cpu. Får mina prylar i morgon innehållande 1st GF 8600GT 1gb, 1st AM2 X2 6000+ samt minne: Corsair twin 2048mb 6400 DDR2. Är det någon som vet om man behöver tänka på något speciellt innan montering el är det bara att stoppa i det nya?

Permalänk
Medlem

Uppdatera bios innan du börjar flytta alla jumprar. Liiite jobbigt att behöva flytta tillbaka när man upptäcker att AM2-processorn inte startar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Alla jumprar måste ändras som det ser ut och ang bios så är väl det senaste officiella 2.30? Testade att stoppa i mitt nya 8600GT idag men då la både dvd och cd-rom av..gick inte ens att hitta i bios. Funkar klockrent då jag byter till AGP kortet igen, så det verkar bli konflikt. Ingen annan som har uppgraderat från AGP till PCI-E?

Trodde i min enfald att det skulle vara smidigt, bara avinstallera gamla drivisarna, i med nya kortet, in i bios och ställa om till PCI-E

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag skulle villja testa o skrämma opp min burk lite, jag har Athlon 64 3200+ prolle och 1 gb i minne. Såg ju nåt om Hybrid Booster på infot på mitt moderkort. Men vad är detta alltså jag vet attd et är överklockning men är det program eller är det nåt som ligger i BIOS eller?
Och hur går jag tillväga för att klocka detta?

mvh Lasse

Visa signatur

Fear

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fear
Hej!
Jag skulle villja testa o skrämma opp min burk lite, jag har Athlon 64 3200+ prolle och 1 gb i minne. Såg ju nåt om Hybrid Booster på infot på mitt moderkort. Men vad är detta alltså jag vet attd et är överklockning men är det program eller är det nåt som ligger i BIOS eller?
Och hur går jag tillväga för att klocka detta?

mvh Lasse

Det gör du i bios

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Det gör du i bios

Aha då var det som jag misstänkte då, men du kan inte ge mig lite tips om hur och vad jag gör o börja med.Hur jag lättast börjar klocka prollen... Tips emotages gärna....

Visa signatur

Fear

Permalänk
Hedersmedlem

Tipps finns lite överallt, ta gärna en titt här på detta fora, men också hos nordichardware, där vet jag att det finns hjälp (forumstrådar) att få när det gäller ÖK

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har kikat på det antal gånger men inte just detta moderkort hittar jag inte speciellt

Visa signatur

Fear

Permalänk
Hedersmedlem

Det funkar likadant med vilka moderkort du än använder

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Men många har väl olika BIOS och olika inställningar och hur det ser ut

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fear
Har kikat på det antal gånger men inte just detta moderkort hittar jag inte speciellt

Här är ett forum med mycket info om Asrock. http://my.ocworkbench.com/bbs/

Visa signatur

Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia.

Permalänk
Medlem

Hej igen!

från ena till det andra, jag tänkte uppgradera burken lite så jag har tidigare 2x512 DDR 3200 minnen isatt. Nu har jag köpt 2x1 Gb DDR 3200 minnen så dom är identiska förutom märket då men det skall ju inte göra nåt. I uppstart står det 2544 bara i minne !!!!!! Gick in o kollade i BIOS och där står det 3072 mb.... Lite mysko eller? Jag körde på skojj 3DMark05 och fick ut 3848 poäng och med dom nya minnena i så testade jag igen o fick nästan exakt lika resultat. Känndes inte alls som det går snabbare alls o det borde jag ju känna tycker jag med 2 Gb extra. Vad gör jag?

Visa signatur

Fear

Permalänk
Hedersmedlem

Minnena snabbar inte din grafik, det gör bara ett nytt graffe, dock slipper du en del av diskläsandet eftersom den inte behöver använda hdd:n som "virtuellt" ramminne så det gör att windows/spel iaf bör kännas mer hackfritt

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ja nog skall det märkas på ett eller annat sätt det vet jag litegrann i alla fall för att t.ex öppna program och sånt i windows och även att den slipper som du säger läsa alltför mycket. Men strunt samma det med 3dmark det var inte det felandet egentligen det är att varför får jag inte ut det minnet jag skall ha. Uppstart och inne i windows står det 2.5 gb minne bara, vart är det andra då???? I Bios står det ju 3072 minne. Jag har senaste BIOS versionen 2.30

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

Kortet har alltid memory remapping påslaget, och det är ungefär 1.5Gb som remappas. Värdet på AGP Aperture size påverkar hur mycket minne man får tillgängligt. Med minsta möjliga AGP Aperture size har jag 2.67GB tillgängligt

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Kortet har alltid memory remapping påslaget, och det är ungefär 1.5Gb som remappas. Värdet på AGP Aperture size påverkar hur mycket minne man får tillgängligt. Med minsta möjliga AGP Aperture size har jag 2.67GB tillgängligt

Jag har läst lite om AGP Aperture size grejjen. Jag har ett grafikkort med 256 mb minne, jag testade o ställde ner den till 128 mb och mitt ram minne höjdes till 2.8 gb kan jag gå lägre oxå som till 64 mb? Men vad händer egentligen med grafikkortet då, blir det slöare i grafiken allmänt och i spelen o krävande program då?

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet så berör AGP aperture size bara AGP grafikkort, så har du inget sånt så spelar det ingen roll.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Japp jag har AGP grafikkort på mitt mobbe kort

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

Corsair dominator ddr 2 8500

Corsair dominator ddr 2 8500. Råkade köpa dessa ddr 2 minnen som har frekvensen 1066 till instickskortet med am2 socket. Går det att använda dessa trots att det bara står att det stöder ddr 800? Har inte öppnat förpackningen än så att jag kan byta. Skulle dock vara trevligt om det funkade utan att behöva byta.

Visa signatur

Henx

Permalänk
Hedersmedlem

Minnena är bakåtkompatibla, så nema problema

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fear
Japp jag har AGP grafikkort på mitt mobbe kort

Vet inte hur många gånger jag svarat på detta men 64-128 brukat vara optimalt.
http://www.overclock.net/faqs/48326-info-what-agp-aperture-si...
http://www.techpowerup.com/articles/overclocking/vidcard/43
http://forums.tweakguides.com/showthread.php?t=763

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk

Väcker tråden lite till.
Tänkte bara höra om det är några problem att köra ATX 2.2 nätaggregat (planerat köp är Corsair HX520W) med det här moderkortet, då jag använder ett själv och ska köpa nytt grafikkort.

Visa signatur

Det luktar enormt gott när man stryker.

Permalänk
Medlem

Hej! Jag har för första gången satt i en sata disk på mitt moderkort o kör XP på en 500 gb disk på sata2_1,red men jag upplever som att Windows går lite långsamt o segt än mot att köra IDE disk istället hmmm. Eller är det några inställningar jag bör göra i BIOS också kanske eller? Undrar just om det som står i BIOS Sata2 Operation Mode, där står den på IDE är det rätt?

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Victor C.
Väcker tråden lite till.
Tänkte bara höra om det är några problem att köra ATX 2.2 nätaggregat (planerat köp är Corsair HX520W) med det här moderkortet, då jag använder ett själv och ska köpa nytt grafikkort.

Jag körde ett Tagan 480w på mitt sata2 vilket jag tror är ATX 2.0 iaf (24pin ATX, sata och 6pin gfx kontakter) Jag är ganska säker på att ATX 2.2 är bakåtkompatibelt. Skriv gärna tillbaka om hur det gick i vilket fall som.

gl!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Hej! Jag har för första gången satt i en sata disk på mitt moderkort o kör XP på en 500 gb disk på sata2_1,red men jag upplever som att Windows går lite långsamt o segt än mot att köra IDE disk istället hmmm. Eller är det några inställningar jag bör göra i BIOS också kanske eller? Undrar just om det som står i BIOS Sata2 Operation Mode, där står den på IDE är det rätt?

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fear
Hej! Jag har för första gången satt i en sata disk på mitt moderkort o kör XP på en 500 gb disk på sata2_1,red men jag upplever som att Windows går lite långsamt o segt än mot att köra IDE disk istället hmmm. Eller är det några inställningar jag bör göra i BIOS också kanske eller? Undrar just om det som står i BIOS Sata2 Operation Mode, där står den på IDE är det rätt?

Pröva att ändra värdet och se vad som dyker upp. Är det en sata eller sata2 disk du kopplat in? Pröva, om inte bios inställningen hjälper vill säga, att köra den i en sata port. Ett lite jobbigare alternativ är att mäta prestandan på båda diskarna med nått program, för att vara säker på att du faktiskt får sämre prestanda på den nya disken.

gl!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Hmm.. vilket värde menar du det finns bara IDE eller sata o välja på i Operation mode.... Kan tilläggas att i enhetshanterarn under ide ATA/ATAPI styrenheter så har jag bara 1 primär och 1 sekundär IDE kanal??? Jag har typ 4 enheter på IDE kanalerna o sata2 disk på sata3 porten alltså inte den direkta primära om man säger så kanske skall sitta på den första Sata1 porten

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

IDE i BIOS är "rätt". Finns ingen SATA3port på kortet, men om du menar den röda SATAII_1 porten så går den via ett kontrollerkort, som har krånglat för många. Så prova med en av de andra portarna, du kommer ändå inte förlora någon prestanda.

Ja förresten så ser du att SATA diskar krånglar för en del hur de än gör på de här moderkorten om du kollar igenom den här tråden (du har ju varit med i tråden ett tag, så du har nog sett det redan).

Jag fick aldrig 100% funktion på min SATAIIdisk när jag körde med det kortet så den fick bli spar/spel disk i stället för OS disk. Men lycka till, det fungerade åt en del kanske beroende på HDD fabrikat, BIOS version etc.

Men det har kanske kommit fram mer info om sataportarna nu. kolla t.ex. i http://my.ocworkbench.com/bbs/forumdisplay.php?f=31

Edit: Prova med en annan satakabel, de kan glappa.