Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Ok så vi skall låta Achoth köpa en processor som inte passar moderkortet tycker du?

Jag skrev hjälp han ! ni jiddrar ju på som en hoper fruntimmer blablabla!!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dillen22
Jag skrev hjälp han ! ni jiddrar ju på som en hoper fruntimmer blablabla!!

Men man blir ett fruntimmer när man håller på med hårdvara då det alltid finns ett men...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Vad kan jag säga? Jag är en modig man.
45nm + Quad Core + 775 stöds, jag antar att det fungerar. I värsta fall måste jag skicka tillbaka den.
Var är den här listan du pratar om?

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Hedersmedlem

Här kan du kolla vilken processorer som stöds av olika ASUS moderkort.
http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx?SLanguage=...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

jag tycker trådskaparen inte ska göra ngt!!! han verkar inte ha så mkt koll på saker och ting(inget personligt) och då tycker inte jag att man ska ge sig in på Sli etc., för om man inte ens vet vad som passar på vad !,börja med ngt enklare.

det fanns ett par varnings signaler lixom!> behöver jag byta nätagg?>mitt är nytt!/behöver jag en kabel mellan grafikkort om jag ska köra Sli!, osv.

Visa signatur

Burk1 4770k+ asus970 Burk2 4770k-asus 780ti

Permalänk
Hedersmedlem

Achoth är expert nu!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Processorn finns inte med, men det vore ju ologiskt om just DEN inte fungerade. Kanske processorn bara är producerad efter dom senast uppdaterade sidan eller något. Från google ser jag bara saker som påvisar att det ska fungera, det säljs paket med P5N-D & Q9300 så jag antar att det fungerar.

Citat:

jag tycker trådskaparen inte ska göra ngt!!! han verkar inte ha så mkt koll på saker och ting(inget personligt) och då tycker inte jag att man ska ge sig in på Sli etc., för om man inte ens vet vad som passar på vad !,börja med ngt enklare.

det fanns ett par varnings signaler lixom!> behöver jag byta nätagg?>mitt är nytt!/behöver jag en kabel mellan grafikkort om jag ska köra Sli!, osv.

Man borde inte heller börja hänga på ett forum när man stavar fel och särskriver, men någonstans måste man börja. Hint hint.
Dessutom har jag bättre koll på detta än de flesta, men jag dubbelkollar med andra innan jag betstämmer mig för att göra av med närmare 10 000:- om det kan hjälpa mig - vilket det har gjort.

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

det är lungt,jag menade inget illa! men om man inte ens vet hur man får Sli att fungera!,hur mkt MER vet man gentemot andra här TEX.
förstår inte att du vart sur? försöker bara hjälpa/kolla på andra inlägg hur folk inte får sina Sli/CF att inte fungera etc,

lixom=behöver jag verkligen skriva det(tror att du vet vad jag menar)

sen om du är svensk mästare i särskrivning! grattis(sa han som stavade betstämmer

Visa signatur

Burk1 4770k+ asus970 Burk2 4770k-asus 780ti

Permalänk
Medlem

Deja vu Fragbite.
Om jag skriver en sån här tråd vill jag uppenbarligen uppgradera min dator, och kommentarer som "jag tycker trådskaparen inte ska göra ngt!!!" hjälper ingenting. Om alla skrev kommentarer som dig skulle jag köpt en processor som inte passar mitt moderkort och fått en allmänt sämre dator, vilket inte vore så kul. Så hjälp till istället för att spela bekyddande och behandla mig nedlåtande.
Okunnig inom SLi ≠ Idiot.

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

självklart,,vad jag menade va att köp inte på dig massor med saker som kanske gör din dator "bara jobbig", om du förstår vad jag menar.
men jag ber om ursäkt om jag va barsk/dum ok?

// Deja vu // jag ska köpa dator delar men jag fattar nada..... hur många sådana personer finns det inte då?

Visa signatur

Burk1 4770k+ asus970 Burk2 4770k-asus 780ti

Permalänk
Medlem

Det är lungt, datorer är alltid roliga

Det finns många som inte vet någonting om hur en dator fungerar, sådana som aldrig har byggt ihop en dator, men det är bättre att dom lär sig än att köpa en dyr och dålig Dell-dator med Vista OEM.

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

Airflow fan verkar väl inte så jäkla nödvändig. Den låter tydligen väldigt mycket också. För de riktiga minnensöverklockarna?

jag skulle valt Q9450 framför Q9300. Framför allt för de extra 6mb cache, men den känns mer hel. Dessutom så stöds den officiellt

Köp något bra. Välj Sli om du tycker det verkar bra. Det ger extra prestanda. att köpa 9600 eller 8800 är skillnaden i så att betala 3000 eller 4000 kr för packetet. 8800 är bättre men faktiskt inte så mycket.

780i/790i ultra är DYRA, det går inte att förneka. Men man får också prestanda av det. Själv skulle jag av dem föredra 790 då den har betydligt mer nytt än vad 780 har, som är nästan 680i med stöd för yorkfield. 750, om den har sin bandbredd som 2x16x är ju givetvis prisvärdare än de två, men om inte, så betalar man för de dubbla 16x.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Airflow fan verkar väl inte så jäkla nödvändig. Den låter tydligen väldigt mycket också. För de riktiga minnensöverklockarna?

jag skulle valt Q9450 framför Q9300. Framför allt för de extra 6mb cache, men den känns mer hel. Dessutom så stöds den officiellt

Köp något bra. Välj Sli om du tycker det verkar bra. Det ger extra prestanda. att köpa 9600 eller 8800 är skillnaden i så att betala 3000 eller 4000 kr för packetet. 8800 är bättre men faktiskt inte så mycket.

780i/790i ultra är DYRA, det går inte att förneka. Men man får också prestanda av det. Själv skulle jag av dem föredra 790 då den har betydligt mer nytt än vad 780 har, som är nästan 680i med stöd för yorkfield. 750, om den har sin bandbredd som 2x16x är ju givetvis prisvärdare än de två, men om inte, så betalar man för de dubbla 16x.

Att airflow fan inte är nödvändigt har du nog rätt i, det är nog en bättre idé att använda de pengarna till en Q9450. Anledningen att jag tog den från början var att mina nuvarande ramminnen är ganska varma, men dom är ju överklockade. Ljudnivån är ganska viktig för mig.

Det här moderkortet vill jag gärna ha:
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASSTRIK2...
Men nu kostar uppgraderingen till datorn 10 000, och jag vet inte riktigt om min 580w PSU räcker. Jag har helt enkelt inte 10 000 liggandes. Vad kan jag byta ner för att minska priset utan att markant sänka prestandan?
Datorns huvudanvändning är spel.

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Achoth
3 frågor;
1. Är det bättre att köra 2 8800GT än 2 9600GT?
2. Behöver man göra något speciellt för att köra SLi som att koppla i någon kabel, eller är det bara att sätta i korten och köra?
3. Borde jag uppgradera mitt nätaggregat för att få ut maximal prestanda? Mitt nätaggregat är nämligen väldigt nytt.

1. 2 8800gt är bättre ja.
2. Du behöver ett moderkort som stödjer SLI, utöver det är det inget annat.
3. Det beror på hur många watt ditt nätagg ligger på nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Två 9600GT presterar bättre än två HD3870 de flesta spel.

Bara ett 9600gt presterar bättre än ett 3870...

I övrigt tycker jag du ska satsa på ett nforce 680i LT, fungerar utmärkt och har bra överklockningsegenskaper. Köp inte en så dyr processor. Skillnaden i spel är ganska liten. Och quadcore känns onödigt om du inte jobbar med tunga program eller kör skitmånga program samtidigt typ, photoshop, 3dsmax, world of warcraft, firefox, winamp, sandbox2 editor etc... Köp en dualcore nu och vänta på Nehalem processorerna. Finns ändå inte så många spel som tar nytta av 4 kärnor än. Inte ens crysis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stillman_
1. 2 8800gt är bättre ja.
2. Du behöver ett moderkort som stödjer SLI, utöver det är det inget annat.
3. Det beror på hur många watt ditt nätagg ligger på nu.

Bara ett 9600gt presterar bättre än ett 3870...

I övrigt tycker jag du ska satsa på ett nforce 680i LT, fungerar utmärkt och har bra överklockningsegenskaper. Köp inte en så dyr processor. Skillnaden i spel är ganska liten. Och quadcore känns onödigt om du inte jobbar med tunga program eller kör skitmånga program samtidigt typ, photoshop, 3dsmax, world of warcraft, firefox, winamp, sandbox2 editor etc... Köp en dualcore nu och vänta på Nehalem processorerna. Finns ändå inte så många spel som tar nytta av 4 kärnor än. Inte ens crysis.

3. Mitt nätagg är på 580w; Hiper Type-R modular 580W.

Att köra många program samtidigt är ju bara dumt, och program jag använder är inte tunga (inte ofta iallafall). Dessutom kostar ju en 3.0gHz Dual Core 1000:- mindre än en 2.66gHz Quad Core.
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SAM941MP

Jag sparar ju även 1000:- på att ta detta moderkort istället:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=80443

2k billigare utan att förlora så mycket prestanda, eller...?

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lolipopz0rz
Ja det är nåt du har missat, specifikationerna menar dom gamla Quadsen, dvs Q6xxx serien. Den nya Q9xxx serien är gjorde i 45nm istället för 65nm, vilket alla moderkort med Nvidia 680i chipset inte stödjer. Jag rekommenderar ett 780i kort, referensmodellen som tillverkas av XFX/Evga. Alternativt ett 750i, då ett MSN P7N Diamond/Platinum (ett av dom är ett 780i kort, kommer aldrig ihåg vilket) som klockar mycket bra enligt dom tester jag läst (samt att jag har egen erfarenhet av det, en kompis har det + en Q6600 som jag fick upp till 3.5GHz på 1.4 Vcore).

P7N Sli platinum 750i stöder Q9450

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Achoth
3. Mitt nätagg är på 580w; Hiper Type-R modular 580W.

Att köra många program samtidigt är ju bara dumt, och program jag använder är inte tunga (inte ofta iallafall). Dessutom kostar ju en 3.0gHz Dual Core 1000:- mindre än en 2.66gHz Quad Core.
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SAM941MP

Jag sparar ju även 1000:- på att ta detta moderkort istället:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=80443

2k billigare utan att förlora så mycket prestanda, eller...?

580w räcker till att köra två 8800gt i SLI jodå. Sedan tycker jag att du ska satsa på en dual core för runt tusenlappen. Sist av allt rekommenderar jag dig att köpa detta moderkort i sället och sedan flasha det till ett 680i full:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333220

Det kortet har jag, funkar felfritt och klockar bra. Mysigt bios med många insällningar, och om man flashar om det till 680i full så får man ännu fler inställningar, speciellt för klockning. Tänka bara på att sänka sydbryggsfläkten till 50% den är lite gnällig

Vill tillägga att du inte kan köra dom där Corsair Dominator PC8500 minnena i och med att moderkortet både striker extreme och 680i LT max stödjer pc2-6400. Men skillnaden är liten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stillman_
580w räcker till att köra två 8800gt i SLI jodå. Sedan tycker jag att du ska satsa på en dual core för runt tusenlappen. Sist av allt rekommenderar jag dig att köpa detta moderkort i sället och sedan flasha det till ett 680i full:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333220

Det kortet har jag, funkar felfritt och klockar bra. Mysigt bios med många insällningar, och om man flashar om det till 680i full så får man ännu fler inställningar, speciellt för klockning. Tänka bara på att sänka sydbryggsfläkten till 50% den är lite gnällig

Vill tillägga att du inte kan köra dom där Corsair Dominator PC8500 minnena i och med att moderkortet både striker extreme och 680i LT max stödjer pc2-6400. Men skillnaden är liten.

Har du något annat RAM-minne att rekommendera? Eller är det värt att gå upp en prisklass på moderkortet?
Annars verkar dessa moderkort väldigt lika:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=80443
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333220&view=detailed#Pro...

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stillman_
580w räcker till att köra två 8800gt i SLI jodå. Sedan tycker jag att du ska satsa på en dual core för runt tusenlappen. Sist av allt rekommenderar jag dig att köpa detta moderkort i sället och sedan flasha det till ett 680i full:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333220

Det kortet har jag, funkar felfritt och klockar bra. Mysigt bios med många insällningar, och om man flashar om det till 680i full så får man ännu fler inställningar, speciellt för klockning. Tänka bara på att sänka sydbryggsfläkten till 50% den är lite gnällig

Vill tillägga att du inte kan köra dom där Corsair Dominator PC8500 minnena i och med att moderkortet både striker extreme och 680i LT max stödjer pc2-6400. Men skillnaden är liten.

Ska han ha Penryn Quad, så kan han inte välja ett 6x0 moderkort eftersom det inte stödjs. Läs tråden!

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Avstängd

Virre@ Han ska inte ha penryn quad... Läs tråden!

Länk för blinda personer som dig själv:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=821...

Achoth@ Köp vilket pc2-6400 minne du vill.. Jag köpte ett par Crucial Ballistix, det fick bra kommentarer;
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312367

Sedan är dom där moderkorten väldigt lika för att det är i princip samma kort, bara att LT versionen har några färre finnesser. Dock kan du flasha om ett LT till ett full. Då blir det mindre skillnader. Köp LT versionen och spar någon hundralapp till. Jag är väldigt nöjd med mitt LT

Permalänk
Hedersmedlem

Allt går i cirklar.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stillman_
Achoth@ Köp vilket pc2-6400 minne du vill.. Jag köpte ett par Crucial Ballistix, det fick bra kommentarer;
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312367

Sedan är dom där moderkorten väldigt lika för att det är i princip samma kort, bara att LT versionen har några färre finnesser. Dock kan du flasha om ett LT till ett full. Då blir det mindre skillnader. Köp LT versionen och spar någon hundralapp till. Jag är väldigt nöjd med mitt LT

Vad menar du med att flasha till ett fullt LT?

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASMAXIMU...
Detta moderkort ser bra ut om man vill ha PC8500, och det är några hundralappar billigare än Striker II. Har Striker II några funktioner som detta saknar?

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Skaffa ett moderkort med 2 x PCI-E 2.0 x16, köp en Q9450, 4 - 8GB minne och grafikkort ha kul =D

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Skaffa ett moderkort med 2 x PCI-E 2.0 x16, köp en Q9450, 4 - 8GB minne och grafikkort ha kul =D

Det är ungefär min plan ja
Frågan är bara exakt vilka komponenter.

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Är det bättre att ha 2x2gb än 4x1gb?

Är det bättre att ha ett 9800GX2 än 2 stycken 9800GTX SLi?

Vilken tillverkare av 9800GX2 är bäst; BFG, XFX, PNY, Gainward, Asus...?

9800GX2 är väldigt dyrt och bra, men är det värt pengarna, både idag och imorgon?

Jag har hört att 9800GX2 låter riktigt mycket, är det så?

Kan man vänta sig GeForce 10 snart?

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

Ja

Ja

den som du känner är bäst. garantier, medföljande spel etc.

för 4600kr är den inte så farligt dyr.

Vet inte, jag äger inget

Nej, förmodligen inte. Detta är ju senaste. Dock så säger många att den kommer vara kortlevad men det är ju bara rykten.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Ja

Ja

den som du känner är bäst. garantier, medföljande spel etc.

för 4600kr är den inte så farligt dyr.

Vet inte, jag äger inget

Nej, förmodligen inte. Detta är ju senaste. Dock så säger många att den kommer vara kortlevad men det är ju bara rykten.

Okej, tack för svaren.
För det priset delarna ligger på nu måste jag vänta lite, men det kostar ju att ligga på topp

Tack så mycket för all hjälp, det uppskattas.

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Old KnotVillage
P7N Sli platinum 750i stöder Q9450

Jag har inte heller påstått något annat?

Visa signatur

Dator 1 | GA-X38-DQ6 | HD4870x2 | Q6600 @ 3.5Ghz | TRUE | 4GB Corsair PC6400 | TX750w | Cosmos 1000
Dator 2 | P5Q3 Deluxe | 9800GTX | E7200 @ 4.2GHz | TRUE | 2x2GB PC3-10600 | Antec Nine Hundred | HX620w

Permalänk
Hedersmedlem

Det var hemsk vad dyrt det blev till slut Achoth. Man kan få två bra datorer för det priset.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM