Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Obotbara partitioner

Hej!

Jag har idag formaterat min HDD och partitionerat den enligt följande:

- 50 Gb NTFS
- 50 Gb ext3
- 2 Gb swap

Sen installerade jag Ubuntu på linuxdelen felfritt och beslutade mig för att stoppa in Win XP på den andra som jag tänkt innan. När jag installerade XP var jag dock tvungen att avaktivera mina linuxpartitioner för att XP skulle kunna installera; jag blev lovad att det skulle gå att aktivera partitionerna igen väl inne i Windows.

Mitt problem ligger i att jag inte lyckats aktivera mina partitioner igen. Jag vill - som kanske är uppenbart - köra dualboot med XP och Ubuntu men just nu kan jag bara boota XP. Så snälla, hur gör man för att aktivera de inaktiva partitionerna igen? De syns i XP's verktyg "Diskhantering" som partitioner men det går inte att aktivera dem eller liknande därifrån, allt som går att göra är att ta bort dem.

Tack för hjälpen på förhand!

Permalänk
Medlem

Lättaste hade varit om du installerat ubuntu efter xp, men men.

Boota med ubuntus skiva, borde gå att boota den installerade eller en live skiva. Sen får du fixxa så grub funkar igen, grub-install kanske. Har aldrig gjort nåt sånt tidigare, googla eller vänta på att nån som kan svarar.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

1. Boota upp ubuntuskivan.
2. Öppna upp en terminal.
3. Skriv "sudo grub"
4. Skriv "find /boot/grub/stage1"
5. Ta det som spottades ut och använd här: "root (hd?,?)" T.ex om det stog hd0,1 så skriver du "root (hd0,1)"
6. Sen för att installera grub på mbr så skriver du t.ex "setup (hd0)". Det är viktigt att du inte skriver "setup (hd0,1)" eller liknande för då installerar du bara grub på första partitionen på första hårddisken. Du vill installera grub på hårddiskens mbr. Därför skriver man bara hd0, eller hd1 eller vad det nu kan vara.
7. Skriv "quit"
8. Starta om datorn
9. ???
10. Profit!

Det kan hända att det istället blir Windowspartitionen som inte syns, men det kan man lägga till i efterhand i filen /boot/grub/menu.lst

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Najs! Ska testas ikväll, återkommer med resultat senare.

Permalänk

Eller så kan man köra följande:

1. Boota upp med livecd
2. Montera din partition med linux på ex /mnt/linux (mount /dev/hda1 /mnt/linux)
3. gör en symlink av /dev till /mnt/linux/dev (ln -s /dev /mnt/linux/)
4. Montera proc på /mnt/linux/proc (mount -t proc none /mnt/linux/proc)
5. Chroota dig in i din installerade miljö (chroot /mnt/linux /bin/bash)
5. Installera GRUB till ditt MBR (grub-install --no-floppy /dev/hda)
6. Gå ur din installerade miljö (exit)
7. Avmontera alla monterade partitioner (umount /mnt/linux/proc /mnt/linux/)
8. Reboota systemet
9. ???
10. Profit!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av synt4x
Det kan hända att det istället blir Windowspartitionen som inte syns, men det kan man lägga till i efterhand i filen /boot/grub/menu.lst

Din kommandolista funkade utmärkt, tackar! Du gissade dock tyvärr även rätt på att Windowspartitionen inte skulle synas. Jag har kollat i /boot/grub/menu.lst och sådär men vet inte riktigt vad jag ska lägga till för att Windowspartitionen ska bli synlig igen (jag är nybörjare på Linux som ni kanske förstått vid det här laget).

En del av filen skriver jag in här för referens:

Citat:

menu.lst
title Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-generic
root (hd0,0)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.22-14-generic root=UUID=f7783faa-d376-4a43-a4f7-774ad14b82f4 ro quiet splash
initrd /boot/initrd.img-2.6.22-14-generic
quiet

Jag lär väl lägga till något liknande för Windows men vet inte vad det ska stå på raderna under 'title'. :S Dessutom har jag inget ljud i Ubuntu nu, det hade jag när jag installerade igår. Beror det på att det står 'quiet' på slutet i det jag klistrade in? Och i så fall; kan jag ta bort den raden och få ljudet tillbaka?

Tack igen! Även ni andra som svarade. Mkt uppskattat.

Permalänk

Lägg till någonting i den här stilen:

title Microsoft Windows XP Professional root (hd0,1) savedefault makeactive chainloader +1

Permalänk
Medlem

Testade men fick ett meddelande i stil med:

Citat:

Error 13: Unsupported executable format

Inte säker på stavningen men ni vet nog vad jag menar. Jag har dessutom enorma problem med att installera saker, får inte ens in Emacs för "det går inte att installera på mitt system". (i386 beror det på står det)

Jaja, viktigast är att jag får igång Windows igen så jag kan spela filmer och grejer igen (kan inte ladda ner codecs till Ubuntu's mediaspelare för de stöds inte heller av mitt system tydligen). Ska kolla lite på goggle på en lösning men om någon har en bra idé så uppskattas den.

Permalänk
Medlem

Rätt självklar grej att installera Windows INNAN Linux..
Windows bryr sig inte om andra system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yaroze
Rätt självklar grej att installera Windows INNAN Linux..
Windows bryr sig inte om andra system.

Jo jag har nog insett det nu jag med... Ska göra om hela grejen imorgon antagligen och då använder jag mig av den här underbara guiden jag hittade:

Dualboot

Ska spendera resten av kvällen med att försöka fixa skiten ändå, det vore kul att känna att man klarade av problemet istället för att göra om. Det kan ju hända igen...

Permalänk
Medlem

Tror det beror på att "root (hd0,1)" raden är fel. Testa att skriva hd0,2 osv istället. Allt annat är iaf rätt så det borde fungera.

Sen att du inte kan installera program. Du säger att det beror på i386. Då tror jag att du kör Ubuntu 64bit och försöker installera 32bitarsversionerna (i386) av programmen. Men hur du lyckas med det förstår jag inte. Använder du inte den inbyggda pakethanteraren?
För med ubuntu behöver du nästan aldrig gå ut på nätet, in på programmets hemsida, ladda ner och sen installera. Pakethanteraren tar hand om allt till dig.

För den grafiska pakethanteraren ska du starta Synaptic Package Manager som ligger i "System -> Administration".
Det finns även en CLI (command-line interface) version som jag tycker är smidigare om man vet vad man vill ha.
Testa t.ex att skriva såhär i en teminal:
sudo apt-get install emacs

Då kommer den fråga om du vill fortsätta, och efter den är klar så ligger Emacs i din Program meny.

Några bra sidor för Ubuntunybörjare:
http://www.ubuntuguide.org
http://www.ubuntuforums.org

EDIT: Och jag tror inte att "quiet" raden har med ljudet att göra. Det är nog bara så att den inte spottar ut en massa onödiga saker när den ska starta. Är du säker på att volymen är på?
Dubbelklicka även på högtalarikonen på skrivbordet så du får upp alla inställningarna. Ibland så kan "PCM" inställningen gå ner i botten och då får man inget ljud även om "Front" är på högsta.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

kitsune@hrimfaxe:~$ sudo apt-get install emacs Läser paketlistor... Färdig Bygger beroendeträd Läser tillståndsinformation... Färdig Några paket kunde inte installeras. Det kan betyda att du har begärt en omöjlig situation eller, om du använder den instabila utgåvan att några nödvändiga paket ännu inte har skapats eller flyttats ut från "Incoming". Eftersom du bad om en enda handling är det mycket troligt att paketet helt enkelt inte kan installeras och att en felrapport om detta bör skickas in. Följande information kan vara till hjälp för att lösa situationen: Följande paket har beroenden som inte kan tillfredsställas: emacs: Beroende av: emacs22-gtk men det kan inte installeras eller emacs22 eller emacs22-nox men det kommer inte att installeras E: Trasiga paket

Såhär ser det ut när jag testar sudo apt-get install emacs. Ljudet kom tillbaka idag, jag vettefan vad som var problemet igår. Ska testa att boota med root(hd0,2) nu så får vi se om jag kan lösa det.

Förresten är jag 100% säker på att jag kör 32-bitsversionen av Ubuntu. Om inte downloadern på deras hemsida länkar fel men den risken är väl 0% skulle jag tro.

Edit: Det funkade att boota med root(hd0,2). Tack!

Edit 2: Jag har lyckats få apt-get att fungera som det ska genom att avkommentera källfilen för servrarna. Av någon anledning var nästan alla universal/multiversal bortkommenterade men det är ordnat nu. Det enda som återstår är att ljudet krånglar fortfarande. Jag trodde det var löst men det var bara för jag körde utan hörlurar/externa högtalare imorse. Sätter man i en sladd funkar det inte längre särskiljt bra, det blir skrapigt och om man stoppar in sladden "hela vägen" i jacket hörs ingenting, man måste ha den halvvägs in. Jag försökte installera nya drivrutiner men hittade inga som fungerade, de enda jag hittade klagade på att de inte hittade "alsaconf". Försökte ladda ner den men det finns inget sånt bibliotek tydligen. Om någon har en drivrutin får de gärna dela med sig, jag har ett Realtek ALC 660. Sorry att jag är lite offtopic, borde väl döpa om tråden till "hjälp en stackars nybörjare" istället... ^^

Permalänk
Medlem

Hmm det låter ju skumt. Är du säker på att ljudkortet heter ALC 660? När jag söker på google så verkar det endast vara en mixer eller ett codec.
Kan du posta resultatet av:
lspci | grep Audio

Det som står där är garanterat ljudkortets namn. Jag har läst att vissa laptops som kör linux kan ha just detta problemet med att signalen från 3.5mm utgången är jättelåg. Det ska också gå att fixa, men av vad jag har läst så måste man kompilera en egen kärna med patchar som fixar det, vilket inte är det lättaste för en nybörjare kanske.

Vad kul att allt annat fungerar nu iaf. Hoppas du trivs med Ubuntu.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt