Virtual Barbershop (klipp håret virtuellt!)

Permalänk
Medlem

det blir ju inte samma när jag får ljud via två lurar!
Det kommer ju inte in något ljud från andra håll än öronen, jag får inget via köttet så att säga. Så något trolleri behöver man eventuellt göra för att ersätta detta (enligt min polare som är hörseltekniker). Så om man tar bort alla inputs förutom direkt via öronen så behöver väl? dessa ersättas på något sätt om andra inputs är viktiga... Men det är ju inget dom inte kan lösa mha lite trolleri.

Permalänk
Medlem

Köttet skickar inget ljud Men det förvränger ljudet på ett sådant sätt att din hjärna kan räkna ut en position. För din trumma i örat motsvara bara en mic, den kan inte ta emot flera positioner på örat. Så om vi kanse illustrerar med en ascii-bild:

| Trumma > Ljud + Mic - Hörselgång < Hörlur Inspelning + + ------------------- + ++ | > + + + + + ------------------- + + + + + Uppspelning ------------------- |+ + + +< -------------------

Man spelar in ljudet på väg in mot trumman och vid uppspelning kommer exakt samma ljud in till örat så att din hjärna tror det är på riktigt. Det är bara det att ljudet kommer från Högtalaren och inte utanför örat.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Varför använder man inte sånt här i spel? Coolt som fan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xarph

Ja det skulle vara grymt... antagligen för att produktionen skulle bli för dyr, men jag skulle iaf lätt betala dubbelt upp för ett sånt spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk

Efter det bara tvärdog fenomenet, inga fler skivor än de fåtal demos som gjorts kom och tidningarna slutade skriva om det. Stereo var dömt att vara knappt stereo med enkanaliga ljud panorerade vänster-höger för lång tid framåt. Synd. Pink Floyd använde senare en liknande variant med mycket lyckat resultat. Mer ljudeffekter till folket

Vad heter den skivan?

Visa signatur

NZXT Hush, Corsair HX520W, Intel E6750, Gigabyte GA-P35-DS3, XFX 8800GTS, Corsair XMS2 PC5400/675MHz CL4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xarph

För att inspelningen innehåller positionen, men i spel vill kunna spela upp ljud i olika positioner, man kan inte spela upp ljudet av en explosion till vänster om dig när explosionen i spelet händer till höger.
F.ö. så pajjar det väl om man inte kör hörlurar?

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Grymt, man blev riktigt skraj när han viskade i örat på slutet.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Ja det skulle vara grymt... antagligen för att produktionen skulle bli för dyr, men jag skulle iaf lätt betala dubbelt upp för ett sånt spel.

Jag skulle kunna betala ca 1000-1500 för ett spel som CoD4 med sådant ljud!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Nu när den 8 månader gamla tråden återupplivades; någon som hittat fler exempel lika grymma som Virtual Barbershop?

Permalänk
Medlem

Kanske nu efter 2 år? Hittade denna nu och var ju riktigt grymt.

Btw, Här är återigen länken efter som inte den första fungerar.. http://ccgi.bluerabbit.plus.com/~bluerabbit/virtualbarbershop...

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C