Virtual Barbershop (klipp håret virtuellt!)

Permalänk

Virtual Barbershop (klipp håret virtuellt!)

Lyssna på det här! Lite gammalt men .... är väldigt coolt tycker jag! Kräver hörlurar för bästa effekt! (det är inget skrämmande!) Blunda för maximal effekt. Koncentrera dig på ljudet.

http://media.putfile.com/Virtual-Barbershop

Permalänk
Medlem

coolt. Har en CD med massor av liknande exempel (fast inte lika roliga). Rätt så coolt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det där var ju riktigt häftigt!

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem

Häftigt, trodde aldrig det skulle funka så bra som det gjorde.

Permalänk
Medlem

Jääävlar så ball. :> Blev ruskigt rädd när han viskade i örat på slutet

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Medlem

Jag höll på att skita ner mig när han viskade i örat :/

Ingen som har mera!? Jag kräver mera Binaural recordings!

Läs mer här.

http://en.wikipedia.org/wiki/Binaural_recording

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoIQ
Jag höll på att skita ner mig när han viskade i örat :/

Ingen som har mera!? Jag kräver mera Binaural recordings!

Läs mer här.

http://en.wikipedia.org/wiki/Binaural_recording

Hehe första gången jag hörde var det som: "WTF? Är det någon här i rummet?" (var ensam hemma).

Permalänk
Medlem

Jäklar!, ramlade nästan av stolen första gången jag hörde honom. Sen när han kom fram och viskade så blev jag rätt skraj...
Otroligt häftigt:)

Visa signatur

[AMD 2600+] [280 GB] [GeForce FX 5600 Ultra] [1024 Mb DDR]

http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=364...

Permalänk
Medlem

Var ju grymt som fan

Visa signatur

"Debugging is twice as hard as writing the code in the first place. Therefore, if you write the code as cleverly as possible, you are, by definition, not smart enough to debug it." - Brian W. Kernighan

Permalänk

tur att man precis snaggat kaluffsen annars hade man kunna blivi lite skakis där ett tag

Visa signatur

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBACK
Hehe första gången jag hörde var det som: "WTF? Är det någon här i rummet?" (var ensam hemma).

Haha, samma här. Tog av mig lurarna och undrade vem fan som öppnade dörren... Helt galet!

Visa signatur

I just do what I do. It's not something that should be revered as something that's great.

Permalänk
Medlem

ååååååhhhhhhhhh jäääääävlar.. Ursäkta att jag svär, men det var den värd.

Jag har sett, ehm HÖRT liknande förut, typ ljudeffekter som alltid låter bakifrån trots att man bara har högtalare framför sig etc (pink floyd har sånt original på nån skiva).... Men ja, detta var helt makalöst.

Ge mig mer!

Permalänk
Medlem

Det här var tveklöst det häftigaste jag varit med om på riktigt länge. Satt här ensam i lägenheten och blundade, helt sjukt verkligt alltså. Mer mer mer!

Permalänk
Medlem

Otroligt häftigt! Var hittar jag mer?!

Mvh
Johan

Permalänk
Medlem

Finns någon där de skakar en tändsticksask runt huvet, men den är ingenting alls jämfört med denna

Visa signatur

"Debugging is twice as hard as writing the code in the first place. Therefore, if you write the code as cleverly as possible, you are, by definition, not smart enough to debug it." - Brian W. Kernighan

Permalänk
Medlem

Mmm, det där var poppis på 70-talet ett tag. Det sändes tom radioteater i binaural, vad jag minns fick de sluta abrupt eftersom myndigheterna befarade att människor skulle dö i hjärtinfarkt en masse. Inte så bra.

Efter det bara tvärdog fenomenet, inga fler skivor än de fåtal demos som gjorts kom och tidningarna slutade skriva om det. Stereo var dömt att vara knappt stereo med enkanaliga ljud panorerade vänster-höger för lång tid framåt. Synd. Pink Floyd använde senare en liknande variant med mycket lyckat resultat. Mer ljudeffekter till folket

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Ska vi kanske starta en tävling då? Vem kan göra häftigast ljud?
Tekniken är ju rätt enkel, fäst två små micar på utsidan av två hörlurspluggar, koppla båda till samma 3,5-miniteleplugg och ha på dig dem under en inspelning.

Permalänk
Medlem

Riktigt imponerade! Slår 5.1 och större surround ljud på långa vägar när det gäller realism.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

hapone, jag är inte säker på att det är så enkelt att få det bra... Men det kan vara värt ett försök. Jag tror att det där är en extremt proffsig inspelning där de säkerligen har vidtagit alla knep de har behärskat.

Men jag är bara glad om jag har fel.
Börja dunka på med sådana där inspelningar dååå!

Permalänk
Medlem

Ja när han viskade tog ju priset det var ju så läskigt vände ju mig om för sjutton.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
hapone, jag är inte säker på att det är så enkelt att få det bra... Men det kan vara värt ett försök. Jag tror att det där är en extremt proffsig inspelning där de säkerligen har vidtagit alla knep de har behärskat.

Jag googlade lite på det, och det är i alla fall så sådana anläggningar ser ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Visst kan man använda bättre grejor för detta, men det funkar så enkelt som att man har en mic i varje öra (ev i ett dummy huvud) och spelar in dem och ge fan in att mixa kanalerna. Sedan när du spelar upp dem i hörlurarna så gör din hjärna resten av jobbet (beräknar position på ljudet genom frekvenser och hur det låter i respektive öra).

Permalänk
Medlem

Grymt coolt! Läskigast när han drog stolen och viskade i örat *brrr*

Visa signatur

Nej jag vill inte.

Permalänk
Medlem

inte säker på att det är så enkelt. Det är viss tidsfördröjan som gör att människan räknar ut var ljudet kommer ifrån. Det gör ju att mikrofonerna måste ta upp ljudet från där örat tar upp ljudet. Man använder därför dummyhuvud till detta.

Sen varför sätta på mikrofoner på hörlurar när man kan använda hörlurar som mic? (ahh, ljudkvalité?)

Edit:
Skivan jag har som ha sådanna ljudexempel, men som inte är lika roliga heter "DIE RAUMKLANG - Kopfbezogene Stereophonie"

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag har insett nu att det är ett stort projekt att få en bra sån här inspelning. Det är jätteviktigt att ljud från t.ex. höger har rätt effekt på huvudet för att ge vänsterörat rätt information. Ljudet ska slå i skallbenet, det ska ta sig igenom köttet å färga ljudet perfekt för vänsterörat.

Det är INTE bara en tidsförsjukning och amplitudförminskning som gäller. Man hör att ett ljud är bakifrån för att man får ljudinformation som kommer genom nacken etc.

En sån här bra inspelning är alltså vansinnigt spektakulär enligt min kompis som är hörseltekniker. Han säger att de måste ha hittat nån algoritm som är generell och fungerar på de flesta så att vi tror att vi får ljud genom nacken etc. Han är inte säker, men nästan på att de har trollat på något fränt sätt.

I alla fall så vill vi ha mer sådana här inspelningar

Permalänk
Medlem
Citat:

Man hör att ett ljud är bakifrån för att man får ljudinformation som kommer genom nacken etc.

Ljudinformation genom nacken? Jag har hört att man uppfattar ljudet bakifrån för att ljudvågorna dalar och toppar på olika sätt och därmed kalkylerar hjärnan ljudet på nåt vänster... (eller höger, höhö)

EDIT:
Jag tycker nästan det läskigaste va när han drog påsen över huvudet, det kändes så jääävla verkligt. Fick rysningar i hela kroppen...

Permalänk
Medlem

Väldigt häftigt!

hittade några fler, men ingen lika bra som denna:
http://freesound.iua.upf.edu/tagsViewSingle.php?id=1190

Permalänk
Medlem
Citat:

jag har insett nu att det är ett stort projekt att få en bra sån här inspelning. Det är jätteviktigt att ljud från t.ex. höger har rätt effekt på huvudet för att ge vänsterörat rätt information. Ljudet ska slå i skallbenet, det ska ta sig igenom köttet å färga ljudet perfekt för vänsterörat.

Det är INTE bara en tidsförsjukning och amplitudförminskning som gäller. Man hör att ett ljud är bakifrån för att man får ljudinformation som kommer genom nacken etc.

En sån här bra inspelning är alltså vansinnigt spektakulär enligt min kompis som är hörseltekniker. Han säger att de måste ha hittat nån algoritm som är generell och fungerar på de flesta så att vi tror att vi får ljud genom nacken etc. Han är inte säker, men nästan på att de har trollat på något fränt sätt.

I alla fall så vill vi ha mer sådana här inspelningar

Precis vad jag menar. Inte bara att sätta mickar vid öronen, utan måste verkligen vara perfekt med ljudmotstånd genom skallen etc. Och det gör man via dummyskalle.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

That was cool:)

Permalänk
Medlem
Citat:

...
En sån här bra inspelning är alltså vansinnigt spektakulär enligt min kompis som är hörseltekniker. Han säger att de måste ha hittat nån algoritm som är generell och fungerar på de flesta så att vi tror att vi får ljud genom nacken etc. Han är inte säker, men nästan på att de har trollat på något fränt sätt....

Jag läste på en sida om detta att detta har gjort redan i slutet på artonhundratalet på någon Opera med telefonlurar.

Sidan: http://www.binaural.com/binfaq.html#anchor675450 (En förbannad massa text som är intressant)

Så som jag nämde innan, din hjärna gör jobbet de spelar bara in ljudet på så sätt att micarna är ca 7" från varandra och gärna med ett dummyhuvud (eller ett riktigt) för att ljudet i de olika micarna ska få samma ljud som du själv hade intagit på samma plats. Inget trolleri.

Detta funkar såklart bara med två öron och om din hjärna klarar att tolka 3D-ljud. Det är på nästan samma sätt som du har 3D-seende genom att ögonen får två olika bilder som hjärnan sedan komponerar till en 3D-bild.

Smurphen, bäst effekt blir det ju såklart med ett bra dummyhuvud som verkligen återspeglar hörselgång och material i hur ditt eget huvud gör det, men det funkar ändå hyffsat utan.