Överklocka Amiga eller annat kul

Permalänk

Överklocka Amiga eller annat kul

Jag har en tid funderat på att fixa mer prestanda till min Amiga 500(500+), och eftersom jag inte har hittat något accellerator kort så undrar jag ifall man kan överklocka 68k cpun utan att köpa något, länkar till olika kort som går att köpa är vällkommna. men eftersom jag har tre st 500or så tänkte jag leka lite
Andra roliga tips skulle vara kul att höra.

Visa signatur

Billigt Gigabyte moderkort, C2D e4300 @3.0Ghz, 2 Gb Corsair DDR2, Artic freezer Extreme
Antec sonata 2, Hiper 530W, Geforce 8800GTX
Linux kan allt...förutom att vara Windows

Permalänk
Medlem

Vet att när jag körde ATARI STe så va det en snubbe som bytte kristall i dom så dom gick i 16mhz i stället för 8 = 100% boost.
Det borde gå att göra något dylikt med Amigan då den krigade med Atarin på den tiden.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Har för mig man kan ta (om man hittar) en 68010 CPU, dessa kan man köra i 16Mhz+ och sedan se till att den också går i detta genom byta kristal
Osäker på om det kommer fungera med andra kretsar då.
Själv hade jag en Amiga 500+ med ett axkort med 68030 CPU, blev bra fart i den, för att vara en Amiga 500.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

tänk på att vissa spel inte alls uppskattar en överklockad cpu.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
tänk på att vissa spel inte alls uppskattar en överklockad cpu.

Japp stämmer med överklockad 68000 eller 68010 så kommer många spel "röra sig" motsvarande snabbare.
däremot brukar det gå bra om man hittar ett riktigt axkort med 68020-68040, vad jag minns.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ska finnas någonstans på kortet där man kan plocka ut 14Mhz istället för standard 7Mhz, har tyvärr ingen länk eller beskrivning fick det visat för mig när Amigan var modern så kommer inte ihåg exakt.

Om du har en minnesexpansion (512Kb) så kan du bygla om kortet så att grafik kretsarna kan använda allt minne, bra i deluxepaint och liknande.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Vet inte exakta detaljer men jag har aldrig stött på någon som överklockat 68000 i A500. Däremot brukade man kunna köpa en 68010 CPU och byta ut den normala processorn med. Prestandaökningen var ytterst minimal och vissa program kunde protestera men det var lite tufft att ha en unik Amiga.

68k prollarna går annars inte boosta så mycket, vissa 060 CPU kan man klocka till 80 MHz från 50. Och 030 kan man nå 56-58 MHz med tror jag (från 50 Mhz).

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W - 100% utan fläktar
A4000TX/BFG9060-060@100Mhz/630 MB/zz9000/reA4091

Permalänk
Medlem

16Mhz amiga har jag varit med att bygga. Har för mig att det var ett processorbyte och sen ett ben på processorn ansluten via en tråd till en punkt någonstans (videochipet?)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wazman
Vet inte exakta detaljer men jag har aldrig stött på någon som överklockat 68000 i A500. Däremot brukade man kunna köpa en 68010 CPU och byta ut den normala processorn med. Prestandaökningen var ytterst minimal och vissa program kunde protestera men det var lite tufft att ha en unik Amiga.

68k prollarna går annars inte boosta så mycket, vissa 060 CPU kan man klocka till 80 MHz från 50. Och 030 kan man nå 56-58 MHz med tror jag (från 50 Mhz).

De går att dra upp till 100mhz med en CT60

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Precis som wazman säger så lönar det sig inte att byta till 68010 då skillnaden blir minimal och det gör mer skada än nytta då många program kommer att gnälla. Vill man ha mer fart på sin 500:a så är det ett komplett 68020 kort eller 030 som behövs. Går fortfarande att få tag i begagnade även om de kan vara lite i dyraste laget.

Visa signatur

"?"