Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Sätta på datorn från ett internetcafe

Permalänk
Medlem

Sätta på datorn från ett internetcafe

Lite småskum fråga, men går det att sätta på sin dator genom internet från t.ex. ett internetcafe eller min laptop? Vet att det ska finnas något som typ WAKE UP ON LAN, men då kan väl vem som helst sätta på den?

Skulle vilja ha någon enkel säkerhet kring det, samt att jag ska kunna sätta igång den bara genom att veta min IP (har fast ip).

Visa signatur

Let me tell you something. You don't have to say anything, you know why? Cause you can pick up all your stuff, because you're mother-fucking fired! | Lemeno.se - En blogg om att Tjäna Pengar På Internet | Min blogg om styrketräning och kost

Permalänk
Medlem

Allt du behöver veta står i artikeln om Wake on LAN på Wikipedia. Du behöver dock använda din MAC-adress när du använder WoL.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk

Kommer nog bli svårt att få någon säkerhet då man skickar ett magic packet på mac-address nivå och inte ip nivå, eller?

Varför inte ha på datorn 24/7?

mvh Gunvald

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Man skickar ett UDP-paket som innehåller MAC-adressen på det nätverksinterface som ska väcka datorn, så en viss säkerhet finns det ju. Men hur mycket säkerhet behöver man egentligen, det värsta som kan hända är ju att datorn är på när man kommer hem. Det är i alla fall litet bättre än att ha den på 24/7.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Som Phod säger så gör det inte så mycket om datorn är på. Av Wikipedia verkar det dessutom som att man kan ha någon form av enkelt lösenord.

Det kluriga är att MAC-adressen är förvisso unik, men samtidigt, hur kan man "rikta" in signalen till ett visst "område"?

Edit: Upptäckte nu att det går att ställa in routern så att den tar emot ett paket på en viss port och skickar ut det till alla datorer i nätverket (broadcast), om man nu har en router.

Men jag är fortfarande nyfiken på hur det skulle fungerat annars.

Visa signatur

Let me tell you something. You don't have to say anything, you know why? Cause you can pick up all your stuff, because you're mother-fucking fired! | Lemeno.se - En blogg om att Tjäna Pengar På Internet | Min blogg om styrketräning och kost

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Purren
Men jag är fortfarande nyfiken på hur det skulle fungerat annars.

Annars? Det fungerar inte annars. När du stänger av din dator så kommer den så småningom att försvinna ur ARP cachen i din router. Efter det går det inte att skicka ett paket till det IP din dator hade, och därför måste man skicka en broadcast för att det magiska paketet ska komma fram till din dator.

Vad har du för router som klara directed forwarding, om man får fråga? Det brukar inte finnas på hemmagrejer p.g.a. att det öppnar för smurf-attacker o.dyl.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607