Permalänk
Medlem

problem med crossfire

Hej!

Köpte en Sapphire HD 3850 512 mb idag. Förväntanstfullt så åkte jag hem och jag planerade att köra detta i crossfire läge tillsammans med ett tidigare införskaffat Powercolor HD 3850 256 MB.

Jag har dessa specs

-Antec Sonata III (med nätagget som hänger med, det ligger på 500W)
-GA-P35-DQ6 P35
-Intel E6750 2,67 Ghz
-2 gig ram
-grafikkorten är redan beskrivna

Jag har kopplat i båda grafikkorten, med Powercolor HD 3850 256 MB i den primära PCIe bussen, då Sapphire HD 3850 512 mb har passiv kylning och tar så pass mycket plats att den helt enkelt inte kom ned i den primära PCIe bussen. Jag har kopplat samman de båda korten med en brygga och även tillfört ström till båda grafikkorten.

Båda korten dyker upp i Enhetshanteraren, så långt är allt fint. Men när jag startar ATI CCC och vill aktivera crossfire under fliken Graphic settings > Crossfire X.

Det står "your system is not functioning at optimal performance. Please go to the Diagnostics page for a more detailed analysis." Har ingen aning om vart jag kan finna denna Diagnostics page eller vad det eventuella problemet kan vara.

Skulle vara tacksam för lite inlägg med hjälp och råd:)

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har samma problem här, varför blir det så?

Permalänk
Medlem

Jag tankade ned catalyst 8.4 så löste det sig:)

Dock har jag ett annat problem just nu, och det är att grafiken inte fungerar som den ska när jag har igång crossfire:S

Permalänk
Medlem

buggig design som pratar om en Diagnostics page, jag har då aldrig hittat den.

hur som, skälet till att ni får meddelandet är standard, då p35-kort har en x16 pci-e och en x4 pci-e... drivrutinen klagar bara på att bandbredden på porten kan vara bättre.

frågan är väl snarare hur mycket bättre fps ni får i spel/3dmark?

testa med xfire av och sedan på och jämför... lycka till!

ps. på vad sätt fungerar inte grafiken?

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem

grejen är att jag har fått igång graffen och allt förut, detta med en kombination mellan omega drivers och CCC :S

Grafiken buggar sig på så sätt det blir som blinkande "rutor". Ta till exempel Assassins Creed, där är blinkar vissa delar av vissa rum då jag har en viss vinkel:S

Något som dock alltid buggar på assassins är "manteln" på huvudkaraktären... Det är alltså bara vissa grejer som buggar sig. Har fått igång så att det gick felfritt och att allt flöt på som på räls, denna period är nu konstigt nog slut:(

Vill gärna fixa så att det funkar igen:)

Permalänk
Inaktiv

Kommer inte korten endast använda sig av 256MB minne när du kör dessa tillsammans?

Permalänk
Medlem

Mycket möjligt. Har dock inte den bästa av alla skärmar, kan nämligen bara köra 1280*1024 så det är lugnt.

Önskar fortfarande få mera prestande, kan dock inte använda båda grafikkorten som det se ut nu. Vet att möjligheten finns, vet dock inte hur man gör och varför. (är ganska övertygad om att det är drivrutinerna som krånglar)

Permalänk
Medlem

kolla in denna länk: http://support.microsoft.com/kb/936710/
denna uppdatering ger dig möjlighet att aktivera crossfire.
Denna uppdatering finns både för 32/64 bitar versionen av (vista).

En fråga, påverkar service pack 2 crossfire?