Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fowzzer
**OT-varning**
Hemskt ledsen för detta off-topic, men nu blir jag orolig? Menar du att jag fortfarande inte kan min kemi? Snälla, rätta mig var jag har gjort fel för blir riktigit orolig annars

Mjöl = Stärkelse, dvs C6H10O5,
Molmassa för stärkelse= 12x6+10.10x10+16x5 = 162.1M

m = 1kg
M = 162.1
n = 1000/162.1 = 6.1Mol

6.1 Mol x Avogrados-Konstant = 3.67x10^24.

Men "stärkelse" är ju inte en atom.
Jag antar att din molmassa är för en monosakarid, vilket är en del av den långa kedja som bildar stärkelse.... men en monosakarid består av typ lite över 20 atomer styck.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radimax
Hur många svenskar bor det i Rosengård?.
- I Rosengård bodde det år 2007, 3750 personer som saknar utländsk bakrund.
Totalt bor där 21 955 personer. Av dem hade 13 118 utländsk bakrund och 5727 personer har utländsk bakrund men är födda i Sverige.

Svar på tal

Haha fyfan...där skulle jag INTE vilja bo. Fyfan.

Visa signatur

AMD64 x2 4400+ | Asus M2N-E | 2048mb DDR2 | GeForce 6600GT | WD 200gb S-ATA | Zalman 9500A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Men "stärkelse" är ju inte en atom.
Jag antar att din molmassa är för en monosakarid, vilket är en del av den långa kedja som bildar stärkelse.... men en monosakarid består av typ lite över 20 atomer styck.

Han skriver väl ändå att det är en molekyl, som består av 21 atomer. Eller missuppfattar jag dig?

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Han skriver väl ändå att det är en molekyl, som består av 21 atomer. Eller missuppfattar jag dig?

Hans frågeställning var hur många atomer det bestod av, men vad han har räknat ut är hur många monosackarider som ingår.

Men visst, i hans uträkning ingår informationen om att han räknat med att dessa utgörs av 21 atomer... men han använder aldrig denna information.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Han skriver väl ändå att det är en molekyl, som består av 21 atomer. Eller missuppfattar jag dig?

Det är precis det jag menar. Mjöl är, som sagt, i princip bara stärkelse som har molekylformlen C6H10O5 (21 atomer). Men är det rätt? Skulle gärna vilja höra en åsikt av någon som verkligen kan det här med kemi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Hans frågeställning var hur många atomer det bestod av, men vad han har räknat ut är hur många monosackarider som ingår.

Men visst, i hans uträkning ingår informationen om att han räknat med att dessa utgörs av 21 atomer... men han använder aldrig denna information.

Aha, såg det nu.
Men då bör väl 21*3.67x10^24 vara det rätta svaret?

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fowzzer
Det är precis det jag menar. Mjöl är, som sagt, i princip bara stärkelse som har molekylformlen C6H10O5 (21 atomer). Men är det rätt? Skulle gärna vilja höra en åsikt av någon som verkligen kan det här med kemi.

Det är den empiriska formeln, men inte molekylformel.
Molekylerna i stärkelse är gigantiska polymerer där C6H10O5 bara utgör monomererna som blir upprepade om och om igen i en lång kedja.
Det påverkar inte uträkningen, tänkte mer att du skulla vara försiktig med termerna.

Hurvida jag verkligen kan det här med kemi vet jag väll inte, men jag har läst lite kemi på universitetsnivå.

rankko: Jepp, det skulle ge det rätta svaret.

Permalänk
Medlem

Kan kolla igenom sen när jag är hemma igen Borde klara det där, nått skall man väl lärt sig på ett års högskolekemi

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem

Argh. Kan inte låta bli att ta upp detta som är OT.
"Mjöl = Stärkelse, dvs C6 H10 O5
Molmassa för stärkelse= 12x6 + 10.10x10 + 16x5 = 162.1M"

Innebär inte det att en kolatom väger 12u, väte 10.10u (!?!) och syre 16u? Har väte blivit så pass tungt på senare dar eller är jag redan senil?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Argh. Kan inte låta bli att ta upp detta som är OT.
"Mjöl = Stärkelse, dvs C6 H10 O5
Molmassa för stärkelse= 12x6 + 10.10x10 + 16x5 = 162.1M"

Innebär inte det att en kolatom väger 12u, väte 10.10u (!?!) och syre 16u? Har väte blivit så pass tungt på senare dar eller är jag redan senil?

Tror att det bara är ett slarvfel. Ska nog stå 1.1 vilket låter lite mer rimligt även om också det är lite för mycket vad jag vet. Men med väte som 10.10 så skulle svaret knappast endast bli 162.1 kan man ju se på en gång.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Tror att det bara är ett slarvfel. Ska nog stå 1.1 vilket låter lite mer rimligt även om också det är lite för mycket vad jag vet. Men med väte som 10.10 så skulle svaret knappast endast bli 162.1 kan man ju se på en gång.

Det kan man se ja...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Tror att det bara är ett slarvfel. Ska nog stå 1.1 vilket låter lite mer rimligt även om också det är lite för mycket vad jag vet. Men med väte som 10.10 så skulle svaret knappast endast bli 162.1 kan man ju se på en gång.

Såklart ska det stå 1.01, slarvfel av mig skulle jag kunna tro.

Permalänk

Bara jag jag fick en tanke om att det här kan vara väldigt effektivt under tester och prover ^^

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H4xXx0R
Bara jag jag fick en tanke om att det här kan vara väldigt effektivt under tester och prover ^^

Inte så effektivt då det ofta tar ett bra tag innan man får svar.

Visa signatur

Dator: Q9550 | TWIN2X8500C5DF 4096MB | Asus P5Q Deluxe | HIS Radeon HD4870X2

Kamera: Nikon D80 | Nikkor AF 85/1.8 D | Tamron AF 17-50mm f2,8

Permalänk
Medlem

Inte så effektivt då man under tillräckligt seriösa förhållande inte får bära med sig mobilen.

Permalänk

Jag skulle vilja se dom räkna ut en formel för hur kulhögar växer. Man tänker sig triangeltal (uppritade på papper) som man sedan i varje mellanrum stoppar kulor så att man kan bygga sådana kulhögar som man ska slå om kull då man spelar kula.

Alltså en formel som gör att jag kan ta reda på hur många kulor kulhög nummer n innhåller.

hehe det här blev svårt att förklara så här på ett forum...men ni matematiker vet vad jag menar

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk

Jag frågade;

På vilket album finns det en korthårig kille som har ett äpple i munnen och bär svart-vit randiga byxor?

Har inte fått svar än, har gått cirka 24h och jag har fått ett medd där mitt sms ligger i kö.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverickgoose
Jag frågade;

På vilket album finns det en korthårig kille som har ett äpple i munnen och bär svart-vit randiga byxor?

Har inte fått svar än, har gått cirka 24h och jag har fått ett medd där mitt sms ligger i kö.

Hm, lät inte som en lätt grej att svara på Vad är svaret?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karate Taco
Hm, lät inte som en lätt grej att svara på Vad är svaret?

Hemlis

Det är en svensk person i alla fall (vad jag vet).

Nu ligger den på besserwissersidan också, hehe.
10 uppifrån under nöje (just nu i alla fall).

Permalänk
Medlem

"Hur utför man enklast en sk. Blind SQL-Injektion?"

Återkommer då jag får svar.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Medlem

Skulle vilja veta vad skådespelarna pratar om när musiken går igång i filmer/tv-serier och man inte hörd dom prata, men man ser massa klipp där dom går omkring och pratar med statister typ. Undrar om dom har ett script, eller om dom bara pratar skit?:P

Visa signatur

nex - violent death, slaughter, death

Permalänk

Vill någon skicka in denna fråga

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=827...

Har själv inte pengar.

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Vill någon skicka in denna fråga

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=827...

Har själv inte pengar.

Vi på 118 100 tycker att du ska skaffa dig ett jobb så du kan skicka in dina frågor själv.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Jaja, men orka skriva in allt det där

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

Kommer bajskorvar till himmelen? Tjejen kom på frågan.

Ja, så gott som alla bajskorvar kommer till himmelen.
Himmelen för en bajskorv är reningsverket där de kan mysa med andra bajskorvar och övergiva sköldpaddor.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk

På frågan "Vilket är världens största namngivna tal?" Svarade klantskallarna på 118 100 "Googol" vilket är åt helvete fel. För det första, Googolplexian är betydligt större, och Grahams Nummer är ofantligt mycket större, och anses vara det största namngivna talet någonsin. Jag smsade och frågade "Hur kommer det sig att ni på frågan "Vilket är det största namngivna talet?" svarat "Googol" när både googolplexian och Grahams Nummer är oerhört mycket större?"

Visa signatur

Vän av ordning.

Permalänk
Avstängd

Ett ögonblick, sms:ar en fin liten fråga. "Vilka frågor kan ni inte svara på?"

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Povel
Ett ögonblick, sms:ar en fin liten fråga. "Vilka frågor kan ni inte svara på?"

Lär ju svara: "inga, vi har svar på allt!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Lär ju svara: "inga, vi har svar på allt!"

Nej, INGEN kan svara på allt, t.ex vad heter grannens katt? Vad kallar JAG sweclockers medlemmen SWE|OggE?

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Povel
Nej, INGEN kan svara på allt, t.ex vad heter grannens katt? Vad kallar JAG sweclockers medlemmen SWE|OggE?

Fråga dem det då o se vad de svarar?