Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Linux på alpha -alltså axp går det?

Permalänk
Medlem

Linux på alpha -alltså axp går det?

Jag har en gammal Alpha burk, samma typ som pa1983 verkar ha här:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Och har länge funderat på att installera Linux av någon variant på den. Nu finns bara Win NT, och det går rätt söligt. Ett problem, tror jag, det är att mitt grafikkort är av typen PowerStorm eller liknande. Modellen fanns också med en variant där MatroxMillenium var grafikkort. Och vad jag fått för mig så finns det Linuxstöd för Matroxen, men inte för PowerStormen, men jag kan ha fel. Har egentligen ingen Linux erfarenhet. Men eftersom WinNT körs på en emulering, som jag tror aldrig varit direkt lyckad, så vore en bra Linux-variant spännande.

Jag har för mig att exvis photoshop var snabbare på en ordinär halvsunkig windowsPC, än på den här typen av alpha burk, då det begav sig. Men att processorkraft etc på den här maskinen egentligenär rätt potent. Har också ett svagt minne av en tysk snubbe som körde en SUSE variant med stor framgång, och intressanta program. Dock har jag inte nu en SUSning om hur/vilken version det var, eller så. Jag kan också minnas fel. Finns någon som har något tips om lämplig Linux för den här Alpha burken jag har (PWS 500a)? Eller också en bestämd avrådan, det är också värdefullt.

-pG

Permalänk
Medlem

Om du kollar längst ner på denna sida så finns en lista med open source OS som kan köras på Alpha. T.ex. så har både Gentoo och Debian en variant för Alpha. Så det ser ut som att det mycket väl skulle kunna gå att köra Linux på din burk. Grafikkortet är dock lite tveksamt, PowerStorm-kort verkar ganska sällsynta. Men det är väl bara att testa

Permalänk
Medlem

Tack för tipset. Fanns en hel del info bakom de här länkarna. Speciellt Debian ser rätt lovande ut, dessutom med mycket info och tydliga sidor på svenska. Om det är någon som har kört någon av dessa varianter på alpha, så vore det intressant att höra lite erfarenheter (i all enkelhet/korthet).

-pG

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr inte ägt en Alpha på några år, men på tiden då det begav sig körde jag Debian på den. Funkade galant.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.