Ändra "Correct Indentation" i Eclipse

Permalänk
Medlem

Ändra "Correct Indentation" i Eclipse

Jag vill indentera såhär:

void myFunction() { if() { ... } }

men eclipse tycker detta är finare

void myFunction(){ if(){ ... } }

Hur ändrar jag detta så att Source-> Correct Indentation gör på mitt sätt i eclipse?

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

Ställ in ditt sätt i Window -> preference -> java -> code style -> formatter -> edit -> braces

sedan klicka Source -> format

Permalänk
Medlem

Re: Ändra "Correct Indentation" i Eclipse

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delight
Jag vill indentera såhär:

void myFunction() { if() { ... } }

men eclipse tycker detta är finare

void myFunction(){ if(){ ... } }

Hur ändrar jag detta så att Source-> Correct Indentation gör på mitt sätt i eclipse?

Det handlar om att eclipse följer "kod konvesionen" tror jag det heter. Gick nyss en java kurs på kth och då var det en del snack om att boken använde det sättet du vill använda men att det var fel enligt "kod konvisionen"

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem

Re: Re: Ändra "Correct Indentation" i Eclipse

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wisdom
Det handlar om att eclipse följer "kod konvesionen" tror jag det heter. Gick nyss en java kurs på kth och då var det en del snack om att boken använde det sättet du vill använda men att det var fel enligt "kod konvisionen"

Default använder sig nog inte eclipse av java convention efter som man kan andra till en profil som heter just så..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wisdom

Beror ju helt på vilken standard man känner för att följa. Men du har nog rätt i att det är så här man rekommenderas att göra i Java.

http://en.wikipedia.org/wiki/Indent_style

Permalänk
Medlem

Allman style ftw! Borde vara världsomfattande standard i alla syntaktiskt C-besläktade språk!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kejsarn
Ställ in ditt sätt i Window -> preference -> java -> code style -> formatter -> edit -> braces

sedan klicka Source -> format

Mumma, tack!

Angående standarder och sånt så har jag oxå lärt mig nån gång att man borde skriva klamrar på eclipse-sättet men jag tycker det känns mycket lättare att läsa koden om de olika nivåerna är lätta att se och det är dom på "mitt" sätt

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

arbetar man endast ensam dvs ej i grupp är det ok. i annat fall skulle nog det ej vara att rekommendera. det är viktigt att man försöker följa samma kodsätt och struktur när man är flera!!

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcman
arbetar man endast ensam dvs ej i grupp är det ok. i annat fall skulle nog det ej vara att rekommendera. det är viktigt att man försöker följa samma kodsätt och struktur när man är flera!!

Från Wikipedia och ovan postade länk om Allman style:

Citat:

Advantages of this style are that the indented code is clearly set apart from the containing statement by lines that are almost completely whitespace, improving readability and the ending brace lines up in the same column as the beginning brace, making it easy to find the matching brace. Additionally, the blocking style delineates the actual block of code associated from the control statement itself. Commenting out the control statement, removing the control statement entirely, refactoring, or removing of the block of code is less apt to introduce syntax errors because of dangling or missing brackets.

/.../

The motivation of this style is to promote code readability through visually separating blocks from their control statements

Fetstilarna är bara så att folk inte ska behöva läsa igenom allt...

Jag kan inte riktigt förstå varför du säger att det skulle vara bättre att använda en annan indentering än Allman när man jobbar i grupp, eftersom denna ökar läsbarheten och ger fördelar vid omstrukturering av kod. Så länge gruppen har kommit överens om vilken standard som gäller finns inga nackdelar med denna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Från Wikipedia och ovan postade länk om Allman style:Fetstilarna är bara så att folk inte ska behöva läsa igenom allt...

Jag kan inte riktigt förstå varför du säger att det skulle vara bättre att använda en annan indentering än Allman när man jobbar i grupp, eftersom denna ökar läsbarheten och ger fördelar vid omstrukturering av kod. Så länge gruppen har kommit överens om vilken standard som gäller finns inga nackdelar med denna.

Tror inte han menar att just Allman är kass i projekt, utan att projektdeltagarna använder olika standarder (eller sina egna) och att det är det som är problemet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Så länge gruppen har kommit överens om vilken standard som gäller finns inga nackdelar med denna.

Precis. Om alla i gruppen sen håller med om att någon annan stil känns bättre så ska man använda denna. Tror att pcman menade att det blir fel om man gör på "sitt" sätt när man jobbar i grupp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Precis. Om alla i gruppen sen håller med om att någon annan stil känns bättre så ska man använda denna. Tror att pcman menade att det blir fel om man gör på "sitt" sätt när man jobbar i grupp.

precis så, ja. en person som går sin egen väg i gruppen kommer att reta gallfeber på övriga medlemmar. knappast bra för gruppdynamiken som står i viss relation till framgång.

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.