Hög ping på min egna server

Permalänk
Medlem

Hög ping på min egna server

Hej! Har skapat några cs servrar på en 100 mbit lina. Det skumma med hela är att jag har väldigt hög ping runt 17-20 som ligger några meter ifrån datorn. Sen om jag går in i en annan random server så har jag runt 5-10 i ping hela tiden, man bör ju ha på sin egna runt 3.

Så här ser min server.cfg ut:
sv_maxupdaterate "101"
sv_minupdaterate "13"
sv_maxrate "25000"
sv_maxspeed "320"
sv_minrate "20000"
sv_proxies "0"

// more settings..

fps_max "1001"
sys_ticrate "10000"
cl_cmdrate "101"
cl_updaterate "101"
decalfrequency "60"
edgefriction "2"
host_framerate "0"

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Att kalla 17-20 hög det är lite att ta i, men har du kollat typ router inställningar och sånt. Sen också grannarna kanske drar din bandbredd XD...

Permalänk

Har du låst upp 1000-fps spärren?

Permalänk
Medlem

Vet ej, hur gör man det ??

Permalänk

gå in på fragbite och sök efter loggans hlds guide.

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr windows vista installerat? Har någon aning om hur man gör då med ex cloc.avi för den finns inte.

Permalänk

sys_ticrate fungerar inte att ha i server.cfg. du måste ha sys_ticrate i startkommandot för servern..

Så här ser mitt startkommando (under linux) ut:

./hlds_run -game cstrike +map de_dust2 +maxplayers 16 -autoupdate -pingboost 3 -secure +ip xx.xx.xx.xx -dll addons/metamod/dlls/metamod_i386.so +sys_ticrate 10000

Kör du windows eller linux? Om du kör windows, så lägg då till +sys_ticrate 10000 i körkommandot för din server.

För att testa att ticraten funkar som den ska så skriv 'stats' i konsollen eller rcon stats in game så ser du vilken FPS servern kör på.

Om du fått allt att fungera ordentligt bör din ping sjunka ordentligt för både dig och andra.

Kom ihåg att en +sys_ticrate på 10000 inte alltid är optimalt och att det kan uppstå andra problem. En ticrate 10000 server drar tex MYCKET mer CPU och minne än vad exempelvis en ticrate 500 server gör. Om 10 000 inte fungerar tillfredsställande för dig får du helt enkelt laborera lite själv med värdet..

Här har du en bra länk som förklarar mycket om olika rates. (Det handlar dock om HL2-servrar och då främst counter-strike source. Notera att -tickrate 100 på en HL2 server INTE är samma sak som +sys_ticrate 100 på en HL1 server. De olika ticratesen kalkyleras olika beroende på att HL1 och HL2 är spel med helt olika motorer/nätverkskodning).

http://forums.srcds.com/viewtopic/1094

Värt att säga är också att ticratekommandona för Half-life 1 & Half-life 2 moddar är olika:

HL1 moddar (ex CS 1.6, 'vanliga' DoD): +sys_ticrate
HL2 moddar (ex Team Fortress 2, CS-Source): -tickrate

EDIT:

Såg att du har windows nu. Testa lägg till ticrate-kommandot i startupfilen till din server. Testa även att dra igång en flashfilm i firefox/internet explorer och pausa den. Att ha en flashfilm igång ska tydligen ha samma effekt som clock.avi, av vad jag har hört.

Hoppas att min post hjälpte dig lite iaf.
Ha en fin dag och fråga gärna om du har fler frågor.

Visa signatur

PSN: nickeswe
XBL: Jixel

Permalänk
Medlem

Hej! Tack för all info. Laddade hem en flashfilm o stoppade den samt satte på ticrate i konsolen. Funkar prima nu, pingen har reducerats till 3-8 nu.

Sen har jag satt upp en hltv på samma dator som kommer vara hltv i samma ip.

Nu till problemet, har bytt hostname på hltv.cfg (det man ser i "servers browsers" till något annat än serverns) men till det skumma så får jag ändå samma namn det är på servern, men vill ha ett annat namn för hltv. Sen inne så ser man det andra namnet.

Permalänk

hmm testa windows media player funkade för mej