Permalänk
Medlem

Lite tips för extern blixt?

Köpte precis en Pentax AF 540 FGZ men har aldrig använt blixt innan så är lite osäker på hur jag ska komma igång.

Får inga slutartider kortare än 1/45 typ, även om jag står i ett helt kolsvart rum. Kör P-TTL på blixten och AV på kameran. Har även testat Auto och andra på kameran. Vilka inställningar jag än ändrar på blixten får jag inte kortare slutartider, vad kan man göra för fel och vad ska man tänka på?

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Re: Lite tips för extern blixt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Köpte precis en Pentax AF 540 FGZ men har aldrig använt blixt innan så är lite osäker på hur jag ska komma igång.

Får inga slutartider kortare än 1/45 typ, även om jag står i ett helt kolsvart rum. Kör P-TTL på blixten och AV på kameran. Har även testat Auto och andra på kameran. Vilka inställningar jag än ändrar på blixten får jag inte kortare slutartider, vad kan man göra för fel och vad ska man tänka på?

1/45s verkar vara en udda slutartid, men jag har aldrig använt pentax iofs.
Vad har det kolsvarta rummet med saken att göra??

Din kamera har ju en kortaste synktids begränsning men den bör ligga runt 1/250 sekund.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem

Re: Re: Lite tips för extern blixt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
1/45s verkar vara en udda slutartid, men jag har aldrig använt pentax iofs.
Vad har det kolsvarta rummet med saken att göra??

Din kamera har ju en kortaste synktids begränsning men den bör ligga runt 1/250 sekund.

Nej det har väl inget med saken att göra kanske, tänkte bara att då borde den ju kräma på om nån gång

Hur ska man göra för att få ner slutartiderna då? Tar jag utan blixt och F4.0 nu ligger den på 1" och med blixt 1/20, är ju alldeles för klent.

Min fråga är alltså om man kan, eller behöver, ställa in blixtstyrkan manuellt när man kör P-TTL?

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Jag ställer alltid bländare och slutare manuellt när jag använde blixt. Då blir det lättare att balansera det naturliga ljuset med blixtens ljus.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Jag ställer alltid bländare och slutare manuellt när jag använde blixt. Då blir det lättare att balansera det naturliga ljuset med blixtens ljus.

Ja, jo det funkar ju men sätter jag manuella inställningar som inte skulle funka inomhus nu så varnar ju kameran att bilden kommer bli underexponerad. Sätter jag på blixten och tar ett kort blir det ju rätt, men ska inte kameran känna av att blixten är på och sluta varna?

Men hursomhelst så ska ju auto funka? Den borde väl välja kortare slutartider än 1/20? Går ju inte handhålla och få skarpa bilder med.. går ju såklart att öka exponeringen på blixten men då blir ju bilden överexponerad.

Jag kanske tänker helt fel i allting här men nåt kopplar fel där uppe

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Hedersmedlem

Blixten kommer att göra bilden skarp (det som den lyser upp iaf).

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Blixten kommer att göra bilden skarp (det som den lyser upp iaf).

Så kan det väl inte vara? 1/20 är väl alltid 1/20? Får man skakningoskärpa på 1/20 utan blixt borde man väl få det med blixt också?

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Så kan det väl inte vara? 1/20 är väl alltid 1/20? Får man skakningoskärpa på 1/20 utan blixt borde man väl få det med blixt också?

Nej, blixten lyser bara någon tusendels sekund. Därför blir det skarpt. Åtminsone om det omgivande ljuset är svagare än blixtöjuset.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Nej, blixten lyser bara någon tusendels sekund. Därför blir det skarpt. Åtminsone om det omgivande ljuset är svagare än blixtöjuset.

Ah, så man ska inte bry sig om slutartiden alls när man använder blixt inomhus och i små utrymmen där blixten lyser upp hela bilden?

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Ah, så man ska inte bry sig om slutartiden alls när man använder blixt inomhus och i små utrymmen där blixten lyser upp hela bilden?

Alltså såhär är det (med reservation för fel eftersom jag utgår från Canon utrustning).

Blixtens automatik och kamerans automatik lirar liksom inte ihop. Kameran skiter så att säga i att det sitter en blixt monterad (förutom att den begränsar kortaste slutartid till minsta synktid). Kamerans automatik bestämmer en bra slutartid/bländare för det givna ljuset (utan att ta hänsyn till blixten). Blixten krämar därefter på med lagom ljus beroende på bländaren. (det är det enda som har någon betydelse med blixt).

Det är lite knepigt att komma under fund med hur det funkar till en början. Men kör manuella inställningar så kommer blixten kräma på med lagom ljus för att belysa motivet förutsatt att det är inom blixtens räckvidd etc.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
Det är lite knepigt att komma under fund med hur det funkar till en början. Men kör manuella inställningar så kommer blixten kräma på med lagom ljus för att belysa motivet förutsatt att det är inom blixtens räckvidd etc.

Ja funkar ju ganska bra, fortfarande lite svårt att förstå riktigt, var mycket krångligare än vad jag trodde det skulle vara. Får väl experimentera en hel del

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
Alltså såhär är det (med reservation för fel eftersom jag utgår från Canon utrustning).

Blixtens automatik och kamerans automatik lirar liksom inte ihop. Kameran skiter så att säga i att det sitter en blixt monterad (förutom att den begränsar kortaste slutartid till minsta synktid). Kamerans automatik bestämmer en bra slutartid/bländare för det givna ljuset (utan att ta hänsyn till blixten). Blixten krämar därefter på med lagom ljus beroende på bländaren. (det är det enda som har någon betydelse med blixt).

Det är lite knepigt att komma under fund med hur det funkar till en början. Men kör manuella inställningar så kommer blixten kräma på med lagom ljus för att belysa motivet förutsatt att det är inom blixtens räckvidd etc.

Har samma blixt som författaren, sitter i ett mörkt rum med kameran på automatik. när blixten är av väljer kameran 0,3s och f/2,8. när jag slår på blixten så ändrar kameran till 1/100s och f/8,0 så ditt påstående verkar inte stämma.

Till författaren. Det låter ganska konstigt, själv kör jag ofta i AV och typ bländare 5,6 och får kortare tider än du. blir bilderna felexponerade ? står det P-TTL i blixtens display?

här är en piffig liten film som kanske kan hjälpa dig

http://www.pentaximaging.com/products/product_details/product...

EDIT: tryck på tutorial 1/2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arnearne
Har samma blixt som författaren, sitter i ett mörkt rum med kameran på automatik. när blixten är av väljer kameran 0,3s och f/2,8. när jag slår på blixten så ändrar kameran till 1/100s och f/8,0 så ditt påstående verkar inte stämma.

Till författaren. Det låter ganska konstigt, själv kör jag ofta i AV och typ bländare 5,6 och får kortare tider än du. blir bilderna felexponerade ? står det P-TTL i blixtens display?

här är en piffig liten film som kanske kan hjälpa dig

http://www.pentaximaging.com/products/product_details/product...

EDIT: tryck på tutorial 1/2

Ja det står P-TTL i displayen, och bilderna verkar bli korrekt exponerade så allt är väl som det ska.. börjar komma in i det nu känner jag

Tack för länken, hjälpte en hel del!

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk

Ett annat tips är att man bör använda en diffuser av något slag vars syfte är att mjuka upp skarpa skuggors kontur samt få en allmän bättre ljusspridning. Se t.ex. i mångt och mycket Gary Fong's Lightsphere:

http://store.garyfonginc.com/licl.html
http://www.youtube.com/watch?v=lG7WPtR-JOo&feature=related

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Jag ställer alltid bländare och slutare manuellt när jag använde blixt. Då blir det lättare att balansera det naturliga ljuset med blixtens ljus.

*Hör tusen Nikon-utvecklare skrika*

Som de kämpat med sitt i-TTL och så leker folk att de är back in the gamla goda seventies ;).

(Men visst, med orörliga motiv hinner man ju leka.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silvr
*Hör tusen Nikon-utvecklare skrika*

Som de kämpat med sitt i-TTL och så leker folk att de är back in the gamla goda seventies ;).

(Men visst, med orörliga motiv hinner man ju leka.)

Va? i-TTL använder jag hela tiden. Det är kameran jag ställer manuellt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Va? i-TTL använder jag hela tiden. Det är kameran jag ställer manuellt.

Ah då missförstod jag. Var sent igår