Permalänk
Medlem

DIV i olika höjd FF/IE

Har en DIV som styr över hela innehållet på en sida. Det tokiga är att denna hamnar i olika höjd i FF och IE. FireFox presenterar sidan väl, men IE verkar vilja lägga ett mellanrum i topp (trots minus i Y-led).
Sidan är http://stenhagensfoto.se/
CSS:en som styr över just denna är http://stenhagensfoto.se/css/complete_content.css

Tänker jag tokigt när jag vill sätta minus i topp?
Hittar ni något annat galet så hojta gärna!

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Testa att slänga in det här:

body,
html
{
margin: 0px;
}

Permalänk
Medlem

pga deras olika sätt att tolka marginaler uppstår detta ofta - men det brukar kunna åtgärdas enligt koden ovan

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Tack så mycket, det fungerade utmärkt. Har helt glömt bort alla IE-fixar.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Tjena save, har ett tips till dig... den gula "Varför välja Stenhagens Foto?"-rutan med blå text i mitten är verkligen förskräcklig och förstör hela designen! Jag skulle ha använt en blå bakgrund, likt menyns färg, och sedan lagt på vit text (eller kanske orange? Man vet aldrig). Lite tydligare skuggning skulle inte skada den heller. Bara ett tips! Ser jättebra ut annars, snyggt jobb med menyn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Tjena save, har ett tips till dig... den gula "Varför välja Stenhagens Foto?"-rutan med blå text i mitten är verkligen förskräcklig och förstör hela designen! Jag skulle ha använt en blå bakgrund, likt menyns färg, och sedan lagt på vit text (eller kanske orange? Man vet aldrig). Lite tydligare skuggning skulle inte skada den heller. Bara ett tips! Ser jättebra ut annars, snyggt jobb med menyn.

Tack för input! Det är alltid uppskattat
Hehe ja jag håller med, den var ett 5sek-jobb, det börjar bli allt för många av dem nu för tiden.. Jag ska göra om göra rätt lite senare.

Har stött på en till underlig sak, fontstorlekarna verkar vara olika stora på PC och Mac. På Mac:en så blir fonten större och havererar alla DIV:ar. Hur göra? Behöver jag möjligtvis egna CSS:er till Mac?

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Tack för input! Det är alltid uppskattat
Har stött på en till underlig sak, fontstorlekarna verkar vara olika stora på PC och Mac. På Mac:en så blir fonten större och havererar alla DIV:ar. Hur göra? Behöver jag möjligtvis egna CSS:er till Mac?

Helst ska man kunna öka textstorleken utan att layouten havererar, men det behöver jag nog egentligen inte påminna om. Jag tror lösning på problemet är att ta bort Geneva ur fontlistan och låta Arial ligga som standard. Till och med Mac borde väl ha Arial installerat som standard...?

EDIT> Blev bra med nya färgerna på diven btw!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Helst ska man kunna öka textstorleken utan att layouten havererar, men det behöver jag nog egentligen inte påminna om. Jag tror lösning på problemet är att ta bort Geneva ur fontlistan och låta Arial ligga som standard. Till och med Mac borde väl ha Arial installerat som standard...?

EDIT> Blev bra med nya färgerna på diven btw!

Så sant, jag har lite mer pill kvar i stilmallarna. Ja precis det är ju antagligen Geneva som ställer till det, och kanske att istället för pixlar köra punkter då de är absoluta.
Tack!

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com