Permalänk
Medlem

xampp

jag vet inte om det rätt del på forumet att läga det här men men. någon som vet hur man konfigurerar xampp och mysql så man kan göra lösenordskyddade sidor håller på bli galen över det snart.

Permalänk
Medlem

Tyvärr tror jag inte det är något någon här är villig att förklara. Själv vet jag inte hur man gör, men jag vet hur man gör nya databaser i mysql (via phpmyadmin som xampp använder). Du får nog läsa runt lite på nätet, eventuellt ladda ner färdiga script. Ta en titt på hotscripts.com

Permalänk
Medlem

har för mig jag läst att det är via .htacess och .htdocs om det kan hjälpa dig lite på traven dock inte 100% men kanske en liten hjälp på vägen

Permalänk
Medlem

Re: xampp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FleXi
jag vet inte om det rätt del på forumet att läga det här men men. någon som vet hur man konfigurerar xampp och mysql så man kan göra lösenordskyddade sidor håller på bli galen över det snart.

XAMPP är från scratch väldigt osäker. Det mesta är vidöppet.

Gå till XAMPPs webbgränssnitt och sätt upp grundläggande säkerhet där. Exempelvis root-password för Apache och Mysql samt accessskydd av XAMPP-mappen. Då skapas en .htaccess-fil i XAMPP-mappen som du kan kopiera till flera kataloger.

Stäng även av "directory listing" samt dölj Apache- och PHP-version i config-filerna så att denna information inte syns på exempelvis 404-sidor. Informationen om version är guld värd för de som vill försöka utnyttja kända säkerhetshål.

Helst bör också Apache köra på ett användarkonto med begränsade rättigheter.

Att hålla koll på access-loggen i Apache kan också vara vettigt. Där får du reda på en del information om intrångsförsök. Min webbserver är ofta attackerad med intrångsförsök.

Se till att du kör någon form av brandvägg samt bara öppna upp den/de portar du verkligen behöver.

Jag vet inte på vilken nivå du är inom detta ämne men jag kanske har förklarat vissa saker för dåligt. Sitter på jobbet och har inte detaljerna i huvudet :]

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

du kan passwordskydda folders&filer med apache (jag tror xampp använder apache) genom htpass commandot.

cmd > cd program files > cd apache group > cd apache2 > cd bin > htpasswd -c c:/mypassfile/mypasswords username

sen får du skriva password 2 ggr. nu skapas det en fil i c:/mypassfile som heter "mypasswords" och du har en user som heter "username" i den och ett krypterat lösenord.

nu kan du använda dig av detta i httpd.conf som ligger i apache2/conf och köra följande på foldern du vill skydda :

<Directory "C:/webroot/protectedfolder"> Options FollowSymlinks AllowOverride all AuthType Basic AuthName "Password required, please login." AuthUserFile C:\mypassfile\mypasswords Require user username </Directory>

läs mer i apache docsen.