Permalänk
Medlem

q9450/e8400 och framtiden. 1år +

Jag sitter med muspekaren över "beställ" på en q9450, men jag funderar över om jag verkligen behöver den.

Det står mellan denna och e8400, och jag tänker på livslängd, spelförmåga och normal använding med dessa. Den ska stoppas in på ett P5Q Delux när det släppts. Vill köpa en bra processor som jag inte behöver klocka förrens kanske om ett år, närmst.

T.ex, jag satt just och spelade Age of Conan när AVG virusprogrammet började skanna sin dagliga runda och hela spelet blev dubbelt så slött, minst!

Jag skulle vilja spela AoC i windowmode med hög gfxinställning, winamp, firefox med några flikar igång, total commander och några fler saker igång. Så hur mycket skillnad skulle det vara dessa 2 med mina funderinga?

Jag pysslar inte med renderinga eller videos, den ska andvändas för vardagligt bruk, och överleva i 3 år åtminstone. Köpa ny dator varje år vill jag inte göra länge.
Datorn i signaturen är en OK spelmaskin och normal använding, men jag känner att den börja sega ner. 1 år kunde jag köra med det mesta hyfsat maxat i spel.

En kompis har en q6600, icke överklockad som jag tyvärr inte kännt på hur smidig datorn känns. Men han säger att han är jättenöjd.

Usch för att köpa datorprylar. Det är så svårt.
Jag vet att jag skulle bli jättenöjd med båda till en början, men 1 år senare? Kommer de spel som jag kanke vill spela flyta betydligr bättre än dual? Nostradamus mobbe#?

Hur använder ni era q9450 som inte kör renderingar/videos eller såna grejer?

(Grafik behövs inte nämnas, det ska inköpas snart)

Visa signatur

Fractal Design Define R4 - Intel i7 3770K - Asus P8Z77-V - Corsair 16Gb Vengeance memory - Intel SSD 330 - Gigabyte 1070 Ti Windforce - Corsair HX 850W

R.I.P. 20190916 Gigabyte GTX670 Windforce OC

Permalänk
Medlem

Vänta helst tills Nehalem kommer till årsskiftet. Och stäng av scanningen under ditt spel...;)
Och skulle tålamodet tryta fram tills dess, så vänta åtminstonde till sommaren då priserna kommer falla
http://www.sweclockers.com/nyhet/7736-intel_sanker_priserna_n...

Och köp då en 4-kärnig processor och ett par gb ram till.

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

Kör du mycket program samtidigt från samma disk så är det ju den som flaskar då den inte ska läsa/skriva hur mkt som helst per sek?

Tänker då att tex en virussökning tar ju lite hdd power o nerladdningsprogram osv.

Har faktiskt fått min bärbara att flaska när jag tankar ner i ca 6-8mb/sek,då står den o tuggar på 100% användning och såklart så blir hela datorn skitseg.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wogworgr
Jag sitter med muspekaren över "beställ" på en q9450, men jag funderar över om jag verkligen behöver den.

Det står mellan denna och e8400, och jag tänker på livslängd, spelförmåga och normal använding med dessa. Den ska stoppas in på ett P5Q Delux när det släppts. Vill köpa en bra processor som jag inte behöver klocka förrens kanske om ett år, närmst.

Som sagt kommer nehalem snart varvid jag ser det som onödigt att köpa ett nytt moderkort som änå kommer vara gammalt vid årsskiftet (ny sockel för nehalem)
Tycker du att datorn är för seg nu bör du vänta på intels prissänkning och sedan gå på en E8x00 till ditt nuvarande system (fungerar bra med p5n-e upp till 3,6-4GHZ)

Permalänk
Medlem

jag tycker inte att du ska vänta på nehalem. vad jag vet så brukar det alltid bli förseningar så det känns som att du får vänta i ca ett år om du ska ha en sån. köp ist 2 eller 4 gb minne till. känns som att det är det du behöver mest och det är ändå bra mycket billigare än en ny cpu.

Permalänk
Medlem

Jag är mycket nöjd med min q9450. Jag använder ganska flitigt VMware med labbarna i skolan för att köra virtuella maskiner och då kan det vara bra med ett par extra kärnor.

Jag tror inte 775 sockeln kommer vara "gammal" vid årsskiftet, den kommer nog leva vidare ett tag trots den nya sockeln.

Som någon sa kan det ju bli förseningar på Nahalem. Risken finns ju för förseningar på nya sockeln också. Så, båda är nya prylar vilket betyder att det troligtvis inte kommer finnas alltför många tester och reviews precis i början vilket i alla fall jag brukar läsa innan jag handlar prylar.

Jag satt ungefär i samma läge som du för ett tag sedan men bestämde mig för en q9450 eftersom min vilda gissning var att det kommer fler och fler spel mm. med stöd för fler kärnor iom att det snart släpps processorer med ännu fler kärnor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kobs

Jag satt ungefär i samma läge som du för ett tag sedan men bestämde mig för en q9450 eftersom min vilda gissning var att det kommer fler och fler spel mm. med stöd för fler kärnor iom att det snart släpps processorer med ännu fler kärnor.

Problemet är att q9xxx inte funkar med trådskaparens morderkort.

jag anser att ett nytt mobo inte riktigt ger valuta för pengarna även om p5n-e inte är ett hyllat kort precis

Permalänk
Medlem

Jag trodde det var spikat när han skrev att det ska stoppas i ett P5Q Deluxe när det släpps.

Behåller han sitt nuvarande blir det annan prolle eller hoppas på en biosupgrade.

Gör det som känns bäst eller som spargrisen tillåter, det brukar bli bra

Permalänk
Medlem

Tack för svaren gubbar.

Ja det är spikat för ny dator, denna ska min syster låna. Förutom när jag behöver den till LAN. Har satt i denna i en antec 900 för att lättare flytta på den. Bra mycket smidigare än 180 som väger 1 ton, fast mycket mer bekvämt chassi.

Just detta med 2 vs 4 kärnor och massa program använding satt jag och funderade på igår, vad jag skulle använda det till för. Jag spelar i band, så vissa musikprogram kan komma att användas för mixning och skapande. Osäker om det är så pass krävande dock. Men det är det ända jag kan komma på så här på rak arm.

Jag har lite mer tid kvar att fundera innan det är dax. Förmodligen hinner jag köpa moderkortet först, nästa vecka om jag har tur, när det släpps. Har redan köpt 2 g corsair 6400 minnen som ligger, men jag ser nu att jag behöver 2g till, så det får bli det också.

Tack igen, vill ni tillägga nåt så gör så.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 - Intel i7 3770K - Asus P8Z77-V - Corsair 16Gb Vengeance memory - Intel SSD 330 - Gigabyte 1070 Ti Windforce - Corsair HX 850W

R.I.P. 20190916 Gigabyte GTX670 Windforce OC

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wogworgr
Just detta med 2 vs 4 kärnor och massa program använding satt jag och funderade på igår, vad jag skulle använda det till för. Jag spelar i band, så vissa musikprogram kan komma att användas för mixning och skapande. Osäker om det är så pass krävande dock. Men det är det ända jag kan komma på så här på rak arm.

Varför inte ta en phenom?
Nehalem är i princip samma typ av processor som phenom. En riktig QUAD alltså.

Problemet med de nuvarande quadsen från Intel är att det är två stycken Core 2 Duo som inte har effektiv kommunikation. Det är som det sitter två socklar på moderkortet. Så länge du kör ett program så fungerar det säkert men desto fler program du drar igång desto mer problematiskt blir det. Största problemet är att alla kärnor måste hämta minne via en enda kanal (fsb'n).
Kör du ett program designat för att utnyttja trådar ordentligt så kommer den också må dåligt. Intel's nuvarande quad är inte alls bra på att synkronisera cacheminnet.
Program som inte behöver synkronisera cache går säkter bra om de får köra själva men så fort det blir lite mer krav på synkronisering så dyker den. Kärnorna måste gå via fsb'n.
Phenom och kommande Nehalem använder L3 cachen.

Nehalem kommer säkerligen inte bli något som presterar super så länge man kör ett program, den kanske till och med blir slagen i många tester av den äldre quaden. I vart fall om testet inte kräver mycket minne eller är singeltrådat.
Drar man däremot igång flera program så tuffar den på och trivs, samma princip med phenom.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Kör på en Intel Quad 9450. Den har fått superbra betyg i många tester. Phenom är dock ganska ny, och har haft en sjukdomsfylld barndom. Ett osäkert kort i mina ögon. Om du vill ha en quad med den nya tekniken, så vänta på Nehalem på jämförande tester mellan den och Phenom. Då finns åtminstone två olika tillverkare med den nya arkitekturen. Konkurrens brukar gynna oss konsumenter, både vad gäller kvalitet och pris.

http://sweclockers.com/articles_show.php?id=6055&page=9

http://www.guru3d.com/article/cpu-scaling-in-games-with-quad-...

"Though AMD offers price wise a slightly more affordable Quad-core solution, we can not deny and ignore the fact Core 2 Quad is the faster processor. Especially the new Core 2 Quad 45nm Penryn based processors offer a little extra punch. The QX9770 kicks ass in every foreseeable segment, but unfortunately it's downright expensive. No, the winner in this article has to be the 45nm Penryn based Core 2 Quad Q9450."

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk
Medlem

Trots en hel del bra argument från flera medlemmar här, så tycker jag fortfarande att du skall vänta på Nehalem eller vänta på att priserna skall falla i sommar. Och skulle du inte vilja vänta tills dess, köp en Q6600. Med den kommer du väldigt långt. Alternativt en E8200/E8400, och nästa år byt upp till en Då Väldigt billig Q9XXX

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

Sant. Läste nånstans att Intel ofta/alltid har prisdump i juli månad. Så om det inte är någon ko på isen kan det ju vara klokt att vänta litet.

Om du har nån gammal 775-bräda som ligger kan du ju alltid köpa en celeron och tokklocka till 3 Ghz. Läste just en tråd om den prollen. Dom ger i princip bort den och med dagens program så ger den sjukt värde för pengarna.

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=76517...

Att köra den till Nehalem kommer och sedan fläska på med en super-Quad är ju ett alternativ. Om du kan skaka fram ett moderkort med sockel till celeron förstås.

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk
Medlem

Han har ju en Asus P5N-E SLI, som kan nyttjas till denna fantastiska Processor

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

279 bagis. Galet!

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk
Medlem

Visst är det sanslöst....*asg*....

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flopalot
Kör på en Intel Quad 9450. Den har fått superbra betyg i många tester. Phenom är dock ganska ny, och har haft en sjukdomsfylld barndom. Ett osäkert kort i mina ögon.

Men kan du tekniken?

AMD's K10 (phenom) är framförallt gjord för servrar, program som körs på servrar använder sig av flera trådar, har krav på hög minnesöverföring m.m.
OCH de måste fungera 24/7, det ställs mycket högre krav på en processor där.

Att det är ont om Intel quadar med 45nm beror på att de reserverar dessa för deras servrar för att på något sätt kunna konkurrera med AMD (K10 är så mycket bättre där). Det är en bättre marknad med (de tjänar mycket mer på varje processor).

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Jag orkar inte ens kommentera dig speciellt utförligt Gosh. Jag skall samla kraft, kanske äta något kolhydratrikt. Sen får vi se.

Jag rekommenderar alltså - som ett alternativ - en Celeron, sen när Nehalem finns rekommenderar jag att han kikar på jämförelser mellan denna och Phenom. Om han inte orkar med detta rekommenderar jag att han köper en Intel Quad 9450 idag. Vill du köra ett teknikrace i denna tråd också? Jag tror inte någon blir imponerad av dig. Bara att kika i dina trådar så vet man vad jag talar om. De tester där Intel är bättre än AMD anser du vara riggade av Intelmaffian och / eller felaktigt utförda. Du är på gränsen till löjligt paranoid. Varför inte tala om de barnsjukdomar Phenom haft? Phenom är ny teknik från ett företag som länge legat tvåa bakom Intel.

Matpaus. Måsta ta en banan. Brb. [...] OK, nu kör vi...

Exempel: Alla som är bilintresserade vet att det är förenat med högt pris och hög risk att köpa en ny bil av ett företag som precis släppt en ny serie baserad på ny teknik. Inga serier är så felfria som de allra sista som släpps av en modell. Phenoms barnsjukdomar, som nu förvisso av AMD anses fixade, säger mig att det förhåller sig på likartat sätt i datorvärlden. Därför rekommenderar jag trådskaparen att vänta lite innan han ger sig i kast med AMD å ena sidan och ny teknik å andra sidan. Jag behöver inte tolka kretsscheman för att dra denna slutsats.

Bollen är din.

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flopalot
Bollen är din.

Du har lärt dig en hel del på våra diskussioner, det märks Däremot har du en stolthet som hindrar dig från att vara helt neutral.

Jag kommer säkert rekomendera nehalem (som du gör nu) när den kommer ut. Det är enligt mig en mycket bättre processor (i alla fall på papperet) jämfört med dagens quad.

Förstå det här: Jag anser inte att dagens quad från intel är bra, rent tekniskt har de stora brister. Man har försökt klämt ut så mycket som går från en arkitektur som inte riktigt är anpassad för flertrådade applikationer.
Det brister framförallt i minneshastighet samt synkronisering av minnet.
De applikationer som inte behöver dessa två områden kommer däremot inte märka av bristerna.

Låt säga att du ändå har ett program som delas upp i fyra trådar och varje tråd tuggar i sig minne, där måste alla kärnor jobba via samma kanal. Är det då även ett grafikkintensivt program, alltså stor kommunikation med grafikkkortet så skall även den trafiken gå via samma kanal.
När program blir mer anpassade för flera trådar så kommer det krävas mer synkronisering mellan trådarna, då skall den synkroniseringen OCKSÅ gå via samma kanal.

Det blir kaka på kaka på kaka genom något som redan idag är en flaskhals. Nu är jag ingen expert på överklockning men om jag förstått rätt så är det viktigt att man överklockar Intel så denna fsb får högre fart och att man då faktiskt märker en skillnad.

Köper man en Quad så köper man den ändå för morgondagens program, men det finns en risk (i alla fall om man tittar på tekniken) att dagens Quad från intel inte alls kommer bjuda på speciellt stora prestandafördelar.
Jag tror det skulle räcka med att det dyker upp ett spel som renderar grafik från två olika trådar så kommer man eventuellt märka problem.

Köper man däremot en riktig quad, så kommer man möjligen ha en processor som kanske duger 2-3 år frammåt utan större problem (värsting spelen). När program skalar ner i fler trådar så sjunker behovet av hög frekvens. Just nu är det någon slags vägskäl eftersom det finns några enstaka spel som kört på den gamla tekniken och försökt pressa så mycket som går där (de utför nästan allt arbete i en tråd).

När spel börjar anpassas för 8 kärnor (vilket i realiteten betyder att spel drar iväg så mycket trådar som de känner för) så tror jag till och med att det kommer vara viktigare att ha en serverakitektur på speldatorer jämfört med att ha det på serverdatorer. Orsaken till det är att spel har större behov av synkronisering av minne jämfört med servrar.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Ursäkta mig om jag inte orkar läsa så detaljerat. Jag bara förmodar att du kört en copy-paste på det tekniktugg vi sett i så många andra trådar.

Ang klockning: Nej, det är inte viktigt att klocka Intel i allmänhet som du försöker få det att låta som. Många klockar inte för att det behövs, utan för 1) man kan och 2) det är roligt. Forumet du skriver i heter alltså sweCLOCKERS...

Har man däremot en gammal Celeron, som kostar som några dosor snus, och man kan klocka upp den i 3 Ghz å få en jäkla fart för nästan ingan pengar alls - ja, då har man troligen gjort en bra affär. I de lägena gör klockningen verkligen nytta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Du har lärt dig en hel del på våra diskussioner, det märks Däremot har du en stolthet som hindrar dig från att vara helt neutral.

Jag har precis köpt en Phenom för att köra i min filserver. Väntar ännu på resterande delar, så riggen är inte uppe ännu. Kanske borde lägga till den i min signatur ändå så att du kan sluta vara paranoid för gott? Enough said.

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk
Medlem

Köper man en Quad idag för att använda imorgon så har man nog historiskt sett gjort en
liten malör.

Visa signatur

*.*