Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hjälp med att falsifiera en youtube-video [gud, religion, logik]

Permalänk

Alltså problemet ligger i att man försöker förklara saker man aldrig någonsin kan förstå genom att hitta på saker som verkar logiskt.

"Vad fanns innan tiden uppstod?"
"Hur fan ska jag kunna veta det? Vi snackar som saker som hände för över 13 miljarder ljusår sedan i ett universum som är så stort att det inte ens går att visualisera. Hur FAN ska jag kunna VETA vad som fanns innan det?"
"Du kan inte förklara det, alltså måste Gud finnas. Du kan inte bevisa att Gud inte finns, alltså finns Gud"

Jag förväntar mig inte att en katt ska kunna kvantfysik och jag förväntar mig inte att vi ska kunna förstå allt som händer. Förstår inte varför folk måste ha svar på precis allt.

Men ställ upp theodicéproblemet för din kompis och be honom förklara det.

Permalänk

Alltså problemet ligger i att man försöker förklara saker man aldrig någonsin kan förstå genom att hitta på saker som verkar logiskt.

"Vad fanns innan tiden uppstod?"
"Hur fan ska jag kunna veta det? Vi snackar som saker som hände för över 13 miljarder ljusår sedan i ett universum som är så stort att det inte ens går att visualisera. Hur FAN ska jag kunna VETA vad som fanns innan det?"
"Du kan inte förklara det, alltså måste Gud finnas. Du kan inte bevisa att Gud inte finns, alltså finns Gud"

Jag förväntar mig inte att en katt ska kunna kvantfysik och jag förväntar mig inte att vi ska kunna förstå allt som händer. Förstår inte varför folk måste ha svar på precis allt.

Men ställ upp theodicéproblemet för din kompis och be honom förklara det.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Är inte problemet tid? Tid är väll ändå ett mänskligt begrepp, ett sätt för oss att förstå och se på världen.

Så enligt mig, för att förstå hur världen kom till osv, så måste man tänka att tid inte existerar och världen har alltid existerat. Fast att använda ordet/begreppet "alltid" är också egentligen fel, för då antar man att världen har existerat en viss tid.

Smått och gott så skull jag vilja säga så här: Världen existerar. Inte nu, inte då, inte när, utan världen existerar.

bara en av alla mina flummiga ideer... så det är väll egentligen inget jag tror benhårt på, då jag saknar alldelles för mycket kunskap om ämnet..

edit: och med "världen", så menar jag ju typ massa och energi. sedan om denna massa och energi var stor som en tennisboll en gång i tiden spelar ingen roll.. men jag tror inte massa och energi bara ploppa upp ur ingenstans, utan att den alltid existerat.. som jag skrev ovan...

Sedan att på nått sätt bevisa att någon högre varelse har eller inte har skapat världen är nog omöjligt att bevisa. Även om man lyckas förklara allt. Men det är ju ganska osannolikt att en viss religions gud skulle existera. Helt enkelt på grund av hur många olika religioner det finns i världen, och vad man tror beror mycket på var man bor i världen. Och många många andra anledningar..

Permalänk
Medlem

De flesta religioner härstammar från samma ställe, kanske babylon som var en stor stad av dyrkande människor, finns ju saker i de flesta religioner som är gemensamma, t ex treenigheten, en tro på ett liv efter döden (antingen helvete eller himmel eller något annat stadie utan för det jordiska eller i reinkarnation), andar osv osv. .

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
t ex treenigheten

Varifrån har du fått det?
Treenigheten är i kristendom ett ganska sent påfund, varken judar, muslimer, jehovas vittnen (och många andra mindre kristna trossamfund) har detta koncept.

Att de har liv efter döden som en gemensam nämnare behöver ju inte bero på ett gemensamt ursprung, det kan ju varit så att religioner med denna idé sprider sig bra (för att vi är rädda för döden) och att detta är orsaken till att de stora religionerna har denna idé.

Permalänk
Medlem

Egyptisk triad: Osis, Osiris och Horus

Kristenheten: Gud, Jesus och den Heliga anden

Hinduerna: Brahma, Vishnu, Siva = trimurti

Vad jag fick när jag kollade lite ytligt på detta.

Dessa ovanstående religioner ses väl knappast ha några direkta band.

Sen är jag väl förtrogen med att den kristna treenigheten inte delas av alla som använder bibeln som grund, då den grundar sig på läror utanför bibeln, som mycket annat i bibeln.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.