Permalänk
Medlem

Hur viktig är Kylpasta?

Fick precis hem min E8400 och insåg det inte var nå kylpasta med, kan man klara sig nån månad utan kylpasta?

Permalänk
Medlem

Gar inte utan.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Var visst kylpasta med, satt under kylaren. My Bad!

Permalänk
Medlem

Den kommer överhettas fort som attans utan pasta!
Visserligen har jag aldrig provat, kanske borde göra det någon gång?

Visa signatur

P8Z77-V | 2600K | NH-D14 | 4x4GB Corsair 1600MHz LP | GTX 680 DCII OC | 520 180GB | EcoGreen F4 2TB
WD RED 3TB | AD-7280S-0B | HALE90 550W | Define R3 Titanium | Win 7 Pro ENG från Dreamspark

Permalänk
Medlem

Jag testade att köra utan kylpasta för ett tag sedan när jag inte fattade vad det var för något "kletigt" som satt på cpu:n. Men någon stans i bakhuvudet så var det något som sa att det var kylpasta men jag tänkte vad kan hända... och torkade rent den (dum som man är). Det funkade sådär kan man säga... Cpu tempen rusade upp till ca 75-80grader och fläkten körde på så mycket den orkade och fick ner tempen till ca 55-60grader sedan så stack tempen upp igen. Och så höll det på, upp & ner hela tiden. Det var då jag hittade sweclockers och lärde mig allt..... Sitter med en gammal P4 3,2Ghz för övrigt.

Permalänk
Avstängd

Kylpasta är lika viktigt som bensin för bilen xD

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Man kan väl köra utan kylpasta om kontakten mellan kylaren och CPU är riktigt bra, för kylpasta har ju egentligen bara till uppgift att skapa denna tighta kontakt mellan kylare och CPU?

Permalänk
Medlem

Det optimala hade varit om man hade 100% släta ytor på både kylare och processor samt fullständig kontakt mellan dito. Kylpasta leder sämre än metall, men betydligt bättre än luft. Man ska altså inte ha mer kylpasta än att den precis fyller upp alla håligheter och ställen där kylare och processor inte har kontakt för att uppnå bästa resultat.

Så liknelsen med bensinen för bilen är faktiskt väldigt dålig. Det är väl snarare som blytillsats för bensin till gamla bilar. Det är inte bra egentligen, men utan den så fungerar det betydligt sämre.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Man kan väl köra utan kylpasta om kontakten mellan kylaren och CPU är riktigt bra, för kylpasta har ju egentligen bara till uppgift att skapa denna tighta kontakt mellan kylare och CPU?

jepps, kylpastan tätar och leder värmen bort ifrån cpu'n och vidare,

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk

Det GÅR ju o köra utan, detta kan leda till sjukt höga temps och det är inget bra för processorn, jag lovar xD

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur mycket tycker ni att man skall kleta på & hur gör man när man kletar på för att få bästa resultat?

Permalänk
Medlem

Släng på ett riskorn stor hög i mitten och släng på kylaren. Snurra runt kylaren lite om det går.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Exakt med vad bör man ta bort gammal kylpasta? det ska ju vara atomrent, men jag undrar om det finns enklare sätt att ta bort kylpasta på än vad som föreslogs i Swec's FAQ.

Permalänk
Medlem

atomrent? ehum
kemiskt ren aceton duger fint, finns på ditt närmaste apotek

För övrigt kan man köra med i princip vilket fuktigt medium med vettig viskositet som helst så länge det är temporärt. En respektabel sida (minns inte vilken, kanske anandtech) gjorde ett test för några år sedan där tandkräm var precis lika bra som AS5 om det bara gällde några dagar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv

Men torkar inte tandkräm mycket fortare?

Vad kan jag köra emd istället för kylpasta, hittar inte min tub artic silver och måste fåigång datorn idag!

Finns det ngt man kan köpa på bensinmack eller coop eller liknande som kan funka?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tlx06
Men torkar inte tandkräm mycket fortare?

Kanske därför han skrev om det bara gäller några dagar.

Permalänk
Medlem