Riksdagen röstar ja till avlyssningslag

Permalänk
Medlem

We must stand united!

Permalänk
Medlem

Här är olika demonstrationer planerade tydligen!

STOCKHOLM: Lördag 28/6 12.00, Sergels Torg

GÖTEBORG: Lördag 28/6 12.00, Kungsportsplatsen

MALMÖ: Lördag 28/6 12.00, Gustav Adolfs Torg

Mer info: https://www.flashback.info/forumdisplay.php?f=241

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarkaren32
Varför blev det inte folkomröstning?

För att folket är den dumma massan och inte kan nått om såna saker....

Jag kan inte med ord beskriva hur arg jag är just nu.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarkaren32
Varför blev det inte folkomröstning?

För majoritet av folket är så dumma att de inte kan fatta egna beslut. Det fick vi ju erfara när M och packet tog makten.

Skulle vara jävligt ironisk om FRA började med att snoka kring politikernas privata saker.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
jag litar på att alla politiker gör sitt bästa för att skapa en så bra värld som möjligt.

du kan inte mycket om politik...

Visa signatur

[Intel E8500@3,9] [Gigabyte Radeon HD 4870 512] @CF [XFX Radeon HD 4870 512] [Corsair TWIN2X 6400 800Mhz DDR2 4096MB] [Gigabyte GA-X48-DS4, X48, Socket-775] [Thermaltake Toughpower 750W]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimjavel

GÖTEBORG: Lördag 28/6 12.00, Kungsportsplatsen

Mer info: https://www.flashback.info/forumdisplay.php?f=241 [/B]

o/

Permalänk
Medlem

Grejen är ju inte att alla kommer att avlyssnas för det skulle precis som regeringen säger vara omöjligt "med dagens teknik".
Vad det dock gör är att det öppnar upp för framtida tolkningar och "behov precis som MP sa, det räcker med att trycka på en knapp.
FRA i dessa nuvarande form är intrigitetkränkande men för den vanliga medborgaren med fildelning och allt så kommer den inte i dagläget användas i det syftet. Observera..... i dagläget.

Dock så vet vi att våra politiker är lättövertalade och deras lojalitet står inte hos folket utan de som kan utöva mest makt.
Framtida tolkningar kommer med stor säkerhet att innehålla andra medel för att kontrollera internet med maktmedel, hot och egen cencur, de vet de men tomma ord försöker de försäkrar medborgarna att denna dörren måste öppnas pga säkerhet. Bullshit säger jag det ligger andra motiv i bakgrunden vänta och se.
Fredrick mfl och deras tal var bara ett spel för galleriet för att få folket att tro att de förändrat något när det i realiteten inte har hänt ett skit.

Politisk ändamålsglidning kommer att bli demokrations död i detta landet, synd då det är en bra tanke att folket ska få bestämma.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Machiavel
o/

Fa-an att jag jobbar då.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk

Den här superdatorn är ju fan skit, fixxa skolmaten istället. 7-8kr per elev tror jag att dom har nu.

Visa signatur

|Asus Striker Extreme | Intel Core TVÅ Duo E6600 3,15 Ghz | XFX GTX 260 SLI| Creative SoundBlaster X-Fi Platinum | Zalman CNPS 9700 NT ^^ | Ocz Pc-6400 4gb|

Permalänk
Medlem

Jag överväger starkt att åka ner till stockholm helvete det skall bli ett förbannat liv åt våra sketna politiker !

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Förslag kan man alltid lägga fram. Vänsterblocket röstade emot förslaget, det var borgarna som drev det igenom.

Att dom röstade ner det nu är endast för att se bra ut. Många som drev förslaget från början som Bodström var otroligt förbannade för att S vek sig och skulle fiska röster. Detta innebar att han helt enkelt sket i att dyka upp till röstningen.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

Där föll det sista fria mediet:<

Visa signatur

Acer Predator x34A, FD R5, Intel Core i5 6600K, ASRock z170 Extreme4, Hyper 212evo, EVGA Supernova G2 750w, Crucial DDR4 2x8gb, Windows 10, Samsung 830 SSD 120Gb, WD Green Mekaniska, Palit 1070 Super Jetstream

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte. Jag tycker att det är bra. Okej, då bryr jag mig. Tror inte att man kommer märka någon skillnad alls, vart sitter nackdelen?

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fivecolors
Där föll det sista fria mediet:<

Sen när har internet varit fritt?

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

Bara jag som undrar här på sidan om Åingen kommer bli högre?

har redna märkt en höjning av ming ping på 3 år från ca5-10 till runt 50.. suck samma sett upp som vanligt och även testat annan..

Jävla FRA lagen

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Absolut! Det är klart att det berör oss alla, ung och okunnig som gammal och välinsatt i politik och såna här frågor. Alla som tycker något annat är fan i mig dumma i huvudet för helvete, och som tror att det är staten som vet bäst och att det är statens uppgift att ta hand om den stackars omogna, och okunniga medborgaren så som det har redan sagts här. Alla som har gått ut nian i grundskolan vet det.

Det var någon som kände sig överlägsen här på forumet och påpekade att vi alla (förutom han då) är bara gymnasister som inte vet något alls och att det bara är pinsamt det vi säger här. Som om han vill få oss att skämmas över våra åsikter. Vad ska man göra då om man är ung och inte kan ett skvatt om politik? Ska man hålla käften bara för det och inte använda sin rösträtt alls? Jävla diktator! Det är väl fan allas rätt att säga sin åsikt?! Det är det som skiljer oss från djuren höll jag på att säga... hehe, nej men det är det som skiljer oss från diktaturer! Det är därför vi har allt det här! Det är därför det står i grundlagen att alla har rätt till yttrandefrihet m.m. och folk har rätt till att organisera sig i olika grupper, församlingar, politiska partier osv. Det är ju så ett friskt samhälle fungerar.

Och även om nu moderaterna inte har gjort ett skit för att förbättra livssituationer för alla medborgare lika mycket och lika rättvist som för sig själva och de rika så har de ändå lika mycket rätt att vara och existera som andra partier, och de har lika mycket rätt att bli valda att regera. De är ju folkvalda! Det är vi, folket som har valt dem! Jag förstår lite varför folk har valt dem, det är för att man ville se förändring. Men att byta regering är inte som att byta kalsonger. När man väl satt på sig ett par så får man bära de också de kommande 4 år, utan ångerrätt! Men när folk tröttnar på sättet som den aktuella regeringen arbetar så säger man ju ifrån och röstar på något annat parti. Det var ju det som hände med sossarna om vi ska vara ärliga. Men man skulle kanske ha tänkt till lite innan man röstade, och röstat på något bättre, dvs. mer rättvisare parti.

Så varför ska man hålla käften eller inte rösta om man inget kan om politik? Politik är ju ganska enkelt att förstå - det handlar om hur man mår och känner sig i det samhälle man lever i. Jag är själv inte så insatt och intresserad av politik. Men det hindrade inte mig från att gå rösta, både i det kommunala, regionala och rigsdagsvalet nu senast. Ja var redan nöjd med hur Sverige styrdes just då, så vad fanns där att göra än att rösta på den aktuella regeringen.

Man måste göra skillnad mellan politik som ett ämne och politik som en folkrättslig sak. Politik som ämne, eller gren av Samhällsvetenskap (social science) är något man studerar på högskolor och universitet. Då måste man veta allt om det om man studerar det. Men som vanlig medborgare behöver man inte veta allt för att kunna rösta och engagera sig politiskt. Det är just såna där högutbildade politiker som Reinfeldt som inte kan nåt om politik! Under tiden som sossarna styrde landet har jag aldrig retat upp mig något så fruktansvärt som det här beslutet har retat upp mig. Det är då som medborgaren är upprörd som man reagerar på det! Och det är då man agerar! Det är då man vill sätta sig in i det och engagera sig! Det finns egentligen bara en korrekt politik och det är den vänsterorienterade politiken. Varför? Därför att det är den moraliskt och etiskt mest korrekta. Moralen är det enda riktiga rättesnöret!

"Morality is everywhere the same for all men, therefore it comes from God; sects differ, therefore they are the work of men." ~ Voltaire

Jag tror att alla människor i grunden är centerpartister (eller socialdemokrater/vänsterpartister det kanske blir?)! Det är nämligen såna här övertramp som det här beslutet innebär som retar upp folk, och som gör att man tar ett steg åt mer radikal och extremistisk politisk åskådning för att driva igenom sin vilja att skapa förändring! Men från början, från barnsben är man väl någonstans mitt emellan kan jag tänka mig. Genom hela livet rör man sig sedan på det politiska planet, både åt vänster och åt höger och fram och tillbaka. Helst vill man ju att alla ska ha det tryggt och bra, och att alla ska ha rätt till jobb och rätt lön, man vill helst tillgodose allas behov. Det är antingen det eller motsatsen till det som man står och väljer mellan. Centerpartiet är väl någonstans mitt i det kan jag tänka mig, men då har jag inte ägnat mig åt att studera vad partiet står för, utan jag går bara efter partinamnet.

Sedan har vi också ensakss-partier så som Piratparitet och Miljöpartiet eventuellt. Moderaterna är också ett ensaks-parti i mina ögon, för de bryr sig bara om sig själva och de rika. Och om den här FRA lagen består så ska jag röstar jag mer än gärna på Piratpartiet nästa val.

Jag har inget emot att folk blir rika, men det får inte bli på bekostnad av fattiga och det måste ske på ett ärligt sätt då och inte genom skövling och exploateringar av skogar i u-länder, genom inhyrning av underbetalda utländska arbetare eller genom penningtvätt där Sverige för tillfället håller ledningen som det land i världen som är sämst på att motverka penningtvätt. Sådant verkar den borgerliga regeringen uppmuntra. Eller de uppmuntrar det kanske inte, men de gör inget för att stoppa det heller. För mig är det samma sak, om man blundar för det på det sättet. Men den borgerliga regeringen har redan nog med problem så som det redan är och de har många oförverkligade löften att leva upp till. Den borgerliga regeringen med moderaterna i spetsen kommer nog inte att överleva nästa val.

Men är man rik så tycker jag absolut att man ska dela med sig av sin förmögenhet. Rik eller fattig, döden undgår oss ingen. Det som verkligen har något värde, det som har någon betydelse för eftervärlden är vad man har gjort under sin levnadstid. Ska man leva bara i nuet och för sig själv? Ett friskt samhälle fungerar inte på det sättet. Moral och medmänsklighet segrar alltid över kapitalism. Det är sådana uppoffringar som är egenskaper som kännetecknar en god moral, och det är det som gör oss till människor. Det är inte bilen man kör, huset man har, eller klockan eller guldkedjan man bär som utgör människan. Alla föds vi ju som nakna och oskyldiga små kryp, svensk eller ej, rikemansbarn eller fattigmansbarn, ingen undantagen. Det är livet och vår omgivning som sätter normerna och bestämmer vad det ska bli av oss.

Vi i väst måste komma ner på jorden för en gångs skull och återvända till vår inre godhet, och där har vi mycket att lära av de minsta och de unga. Så varför göra livet surt för dem och dra på dem en massa skulder innan de ens har blivit 25 år och ekonomiskt oberoende och hunnit se världen? Högre studiebidrag till alla under 25 år tycker jag! Och inte som nu där man bara har rätt till högre bidrag om man är över 25 år, vem fan vill plugga då? Förutsättningarna var ju de omvända förut. Eller varför inte flytta på gränsen till 30 eller 35 år och låta alla där under få det högre bidraget? Det skulle inte vara så dumt? Tvärtom, det skulle bara uppmuntra svenska ungdomar att satsa mer på studier, akademisk utbildning och forskning. I vårt tidevarv blir det allt viktigare med högre utbildning för alla typer av jobb, och högskoleutbildade människor kommer vi att behöva även i framtiden. För mig är det helt oundvikligt. Jag måste vara högskoleutbildad för att kunna ändra på min situation, för att ens ha någon chans till ett anständigt arbete. Får jag det inte i Sverige så flyttar jag gärna till annat land, det skulle inte vara första gången.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Att dom röstade ner det nu är endast för att se bra ut. Många som drev förslaget från början som Bodström var otroligt förbannade för att S vek sig och skulle fiska röster. Detta innebar att han helt enkelt sket i att dyka upp till röstningen.

Var väl Bodström som lade fram det? Samt var det väl Bodström som i största hand drev förslaget? Som sagt vem som helst kan lägga fram ett förslag. Det behöver inte ligga inom partiets egna politik.
Kan inte säga att jag någonsin gillat Bodström för den delen heller!

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Det största hotet mot sverige måste väl endå vara regeringen?

Visa signatur

Core 2 Duo E6850 | 4GB Corsair XMS2-6400 | XFX nForce 680i LT SLI | Gainward 8800GT 512 *GS* | Aspire 520W | 22" LCD | 2TB HDD
Znote 6625WD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheDoomSong
Det största hotet mot sverige måste väl endå vara regeringen?

Knappast.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cryx
Jag bryr mig inte. Jag tycker att det är bra. Okej, då bryr jag mig. Tror inte att man kommer märka någon skillnad alls, vart sitter nackdelen?

överallt.

Visa signatur

|Asus Striker Extreme | Intel Core TVÅ Duo E6600 3,15 Ghz | XFX GTX 260 SLI| Creative SoundBlaster X-Fi Platinum | Zalman CNPS 9700 NT ^^ | Ocz Pc-6400 4gb|

Permalänk

Det värsta är att sossarna inte behöver göra mycket för att bli valda denna gången. De kan i princip säga att de ska döda alla pensionärers hundar och katter och ändå bli omvalda. Jävla skit. Jag ska flytta ut i skogen i en grop. Där ska jag leva som han skumma NSA killen gjorde i denna will smithfilmen (independence day?)

Eller vad säger ni, ska vi starta ett nätverk av burktelefoner? skapa ett eget språk kanske?

Permalänk
Medlem

Är den mest populära nyeheten på Swec någonsin!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Knappast.

Vilket är det största hotet?

Permalänk

känns tryggt att dessa ska hantera information för hela sverige på ett icke integritetskränkande sätt

http://www.expressen.se/nyheter/1.1204791/hemliga-fra-agenter...

snakka om att sverige ligger i kris

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Att dom röstade ner det nu är endast för att se bra ut. Många som drev förslaget från början som Bodström var otroligt förbannade för att S vek sig och skulle fiska röster. Detta innebar att han helt enkelt sket i att dyka upp till röstningen.

Nej, det var förra försvarsministern Leni Björklund som hade ett förslag på gång som de lade i byrålådan därför att det inte höll måttet och som fick en massa intern kritik framförallt därför att den personliga integriteten inte ansågs kunna garanteras på ett bra sätt. Därför lade de aldrig fram förslaget till riksdagen.

Sossarna hade ett antal invändningar till alliansens förslag och därför blev det stoppat för ett år sedan genom en minoritetsbordläggning. Annars hade lagen blivit antagen redan för ett år sedan.

Det förslag som alliansen lade fram är deras eget och det har skötts med samma arrogans och nonchalans som är kännetecknande för den här regegingen. De ville försöka smyga igenom lagen utan att ens lägga ut det på remiss för att undvika kritik och uppmärksammhet därför att de visste att var kontroversiellt.

Permalänk
Medlem

Motverka terrorism, tjena mittbena...

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Det utökade skyddet är som en droppe parfym på en bajskorv. Det luktar ändå skit.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W | Skärm: 2xSamsung 1080p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kombo
En sak som jag gillat med Sverige och känt mig stolt över är att vi alltid har haft någorlunda vettiga lagar. Men efter det här känner jag bara en stor klump i magen och jag frågar mig varför man ska bo kvar i detta land? För vädret?

Nee för brudarna såklart Skämtåsido .

OnT.
Vad händer egentligen ? Har aldrig brytt mig om politik egentligen, men det här får mig att höja ögonbrynet . Om jag hade haft hemadressen till dom som röstade ja, så hade jag fanimej åkt hem till dom och mördat dom . Sånt här gör mig arg . Jag vet inte vad jag ska skriva, är så förbannat när jag sitter o läser om det .

Permalänk
Medlem

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2725039.ab

Vet inte om det varit uppe tidigare. Tyckte det var trevligt att se iaf.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /