Nvidia snabblanserar Geforce 9800 GTX+

Permalänk
Medlem

GTX+ verkar klocka sjukt bra dock.
Snudd på 900mhz core och shaderclock på 2200 är inte illa med standard kylare.
Enligt Legit Reviews ligger GTX+ endast 500p ifrån GX2 i Vantage när dom körde i dom hastigheterna.
LG överklockar GTX+

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Avstängd

Undrar hur de tänker möta 4870 och R700. De har ett 9800GTX+ som ligger snäppet före 4870 tillsammans med GTX260. Kommer de sänka priset på nya GTX-korten? Och även om de gör det, kommer det vara tillräckligt för att sätta käppar i hjulen för AMD?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Allvarligt pojkar (i militär kamratanda)! Personligen vägrar jag köpa ett Nvidia för att:
Deras drivisar suger, enda positiva är att dom har stöd för äldre kort.
Trots att dom har PhysX presterar dom inte så mycket bättre än ett HD 4850, har någon föresten hittat ett GTX9800 för samma peng som HD 4850 än? Nej, trodde inte det. Ett ord: Havok.
Nvidia är efter, spelar ingen roll om dom börjar köra 55nm, dom måste ändå höja klockfrekvenserna för att prestera lika bra som ett HD 4850. Det betyder fetare fläkt/kylning. Kör du två HD 4850 får du in mer luft i korten än om du kör två GTX9800 i lådan. Vi snackar förnyad arkitektur från AMD/ATI här. Allt ser som oftast snyggare ut på ett Radeon också eftersom dom lägger krut på shaders m.m..
AMD/ATI har kört 55nm ett tag nu, vem säger att dom inte producerar GPU'er i 45nm inom kort??? Då får dom gröna (av avund) det än svettigare.
Dom har inget stöd för 10.1, kanske inte finns spel som stödjer det men det gör det knappt för PhysX heller.
Ironiskt nog drar det gröna gänget mer energi än de röda.
Tiden är nu kommen, ty det är så dags att Nvidia får en spark i rövven (på gammal god Göteborska)!
Och jo, det spelar ingen roll om det jag skriver faktiskt är grundlöst. Nvidia suger ändå, men är det bra eller dåligt om något suger? =P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vkn
GTX+ verkar klocka sjukt bra dock.
Snudd på 900mhz core och shaderclock på 2200 är inte illa med standard kylare.
Enligt Legit Reviews ligger GTX+ endast 500p ifrån GX2 i Vantage när dom körde i dom hastigheterna.
LG överklockar GTX+

Jag förstår inte hur 740 Mhz core kan vara nära 900Mhz snarare 800Mhz..

Visa signatur

|Asus Striker Extreme | Intel Core TVÅ Duo E6600 3,15 Ghz | XFX GTX 260 SLI| Creative SoundBlaster X-Fi Platinum | Zalman CNPS 9700 NT ^^ | Ocz Pc-6400 4gb|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gemmy
Deras drivisar suger.
Och jo, det spelar ingen roll om det jag skriver faktiskt är grundlöst. Nvidia suger ändå, men är det bra eller dåligt om något suger? =P

Förstår inte varför du ens skriver något om du inte kan backa upp det. Vad är det i drivrutinerna som suger då? Jag har iaf inga problem alls här.

Snarkaren32

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarkaren32
Jag förstår inte hur 740 Mhz core kan vara nära 900Mhz snarare 800Mhz..

"The highest settings we could get stable with the GeForce 9800 GTX+ were 855MHz on the core and 2200MHz on the shaders."

Läs om, läs rätt.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem

Hur är det? Kan OC-kort klocka högre än vanliga kort?
Kommer ändå bli ATi för mig pga nvidias dåliga drivrutiner och att 4870 presterar långt över 9800GTX och jag behöver starka grejer för Flight Simulator X (hobbypilot). Jag vill dessutom spöa en kontakt som köpt en burk för 17k med GX2 i prestanda. Jag vinner dessutom i lägre kostnad

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som reagerar på namnet 9800GTX+ ? PLUS ? i gamla goda nvidia tider, hade det hypotetiskt hetat 9850-9900gt eller likande, men svetten verkar rinna ner från den gröna pannan.

Ati har landat, och det, stort denna gång. Härligt.

Permalänk
Medlem

Hmmm... "For those wanting more power ATI is getting the Radeon HD 4870 ready and with GDDR5 memory and faster clock speeds it is rumored to be 10-20% faster than the Radeon HD 4850, but it will cost you more"

Så HD 4870 kommer inte prestera mer än 10-20% bättre än HD 4850?

Tycker dessa recensioner var lite skumma. Som nån skrev tidigare presterar HD 4850 lite för dåligt i jämförelse mot 9800GTX.

Permalänk

Jag hade kört med en HD4850. Nvidias arkitektur har funnits ett bra tag så jag tror att det finns större potential för förbättringar hos ATI:s kort.

Permalänk
Medlem

Nvidia är ju fan dumma i huvet, dom försöker råna er på pengar, och sen helt plötsligt ska dom sänka sina skitkort med 50% neh sånt gillar jag ej, dom e falska, ATI gjorde det ända ärliga och satte rätt priser från början

Och sen har nvidias chef gått ut men en del skumma kommentarer till ati, liksom väx upp

Så lägg era pengar på ati tycker jag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Ja smart drag av Nvidia men jag tror inte det spelar någon större roll än så länge. Vad skall Nvidia göra mot HD4870 och HD4870X2?

De har tre väldigt kraftfulla kort: 260/280 GTX, 9800GX2 och eventuella prissänkningar. Eller så kommer det även kanske 260+, 280+ och GX2+ i juli heh...

/CGI

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
+ Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24GB + NVLink, 191GB ECC RAM
+ HP Zbook Fury 16 G11 Workstation, i9-14900HX, RTX 5000 16GB Ada-Gen, 128GB RAM

Permalänk
Medlem

Enligt pcstats drar det mer ström än 9800gtx, trots 55nm istället för 65nm; (http://www.pcper.com/article.php?aid=580&type=expert&pid=7)

Man kan inte få tag i det än, medan man kan få tag i 4850

Enligt någon behöver man nvidiachipset för att köra SLI, till skillnad från 4850 (kan köra Intel-chipset)

9800gtx'+' är ett så fånigt namn att jag dånar, och det på toppen av berget med Nvidiakort redan ute.

Slutgiltigen: Det är ju uppenbart att det är konkurrens som möjliggjort sådan prestanda för sådant pris vi har / får nu, så köper alla 9800gtx+ för att de blir helt hypnotiserade av +:et och AMD/ATI sjunker finns det ingen rimlighet i att anta att Nvidia kommer fortsätta spamma med snarlika produkter och kapa priserna. (Det första bradåligt, det andra bra)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt

Man kan inte få tag i det än, medan man kan få tag i 4850

Om man kan vänta en månad på ett ATI 4850 så kan man väl vänta ytterligare en månad på ett Nvidia 9800 GTX+, inte sant?

/CGI (fan av både Nvidia och ATI)

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
+ Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24GB + NVLink, 191GB ECC RAM
+ HP Zbook Fury 16 G11 Workstation, i9-14900HX, RTX 5000 16GB Ada-Gen, 128GB RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Hmmm... "For those wanting more power ATI is getting the Radeon HD 4870 ready and with GDDR5 memory and faster clock speeds it is rumored to be 10-20% faster than the Radeon HD 4850, but it will cost you more"

Så HD 4870 kommer inte prestera mer än 10-20% bättre än HD 4850?

Tycker dessa recensioner var lite skumma. Som nån skrev tidigare presterar HD 4850 lite för dåligt i jämförelse mot 9800GTX.

Det presterar ju bättre än det och prestandan kan förmodligen ökas mer med kommande drivare.

Dålig jämfört mot 280gtx därimot

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CGI
De har tre väldigt kraftfulla kort: 260/280 GTX, 9800GX2 och eventuella prissänkningar. Eller så kommer det även kanske 260+, 280+ och GX2+ i juli heh...

/CGI

Jo, men då får man tänka på priset också (vilket alla alltid verkar glömma!). Nvidias topp modeller är uppe och sniffar på 5000-6000:- . Så högt har inte ATIs entusiast kort varit på ett bra tag, och kommer knappas lägga sig där nu iheller. Kan dra en vild gissning att "4870x2" (eller vad dom nu döper den) kommer hamna runt ungefär 3500-4000:-. Och som det ser ut nu så kommer det säkerligen slåss mot GTX280, fast för 2000:- mindre.

Go rednecks!

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CGI
Om man kan vänta en månad på ett ATI 4850 så kan man väl vänta ytterligare en månad på ett Nvidia 9800 GTX+, inte sant?

/CGI (fan av både Nvidia och ATI)

Ja, men så kan man resonera om de flesta teknikproduktsläpp.

/K K , inte Nvidiafan.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
oj då.. 600kr stackars dej, tänka va lite pengar du genast börjar gnälla över..

600kr för någonting man fixar på 1 minut i Rivatuner ?

Det ger Nvidia en timmlön på 36000kr

Du tänker inte längre en näsan är lång fanboy....

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem

vet inte hur ni tänker men så här ser jag det:

Nvidia lanserar en dyr serie grafikkort medans de har bättre o billigare hemma. de låter konsumenterna köpa dom dyra korten tills ati lanserar sina kort. när atis kort börjar ta över så släpper nvidia sina riktiga kort så att folk ska känna att d e uppgradings time! riktigt fult och smutsit spel av Nvidia! de vill bara råna kunderna på pengar. hade inte ATIs 4850 bombat sönder Nvidias kort så hade vi aldrig sett 9800gtx+

väldigt smutsigt spel!

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk
Medlem

Det namnet följer väl ett annat företags namnstandard,
hur kommer det att fortsätta utvecklas?

9800 GTX
9800 GTX+
9800 GTX++
9800 GTX#

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wic

Nvidia lanserar en dyr serie grafikkort medans de har bättre o billigare hemma. de låter konsumenterna köpa dom dyra korten tills ati lanserar sina kort. när atis kort börjar ta över så släpper nvidia sina riktiga kort så att folk ska känna att d e uppgradings time! riktigt fult och smutsit spel av Nvidia! de vill bara råna kunderna på pengar. hade inte ATIs 4850 bombat sönder Nvidias kort så hade vi aldrig sett 9800gtx+

väldigt smutsigt spel!

Exakt menade detsamma också, som jag skrev längre upp, det är väldigt fullt av nvidia

Permalänk
Medlem
Citat:

vet inte hur ni tänker men så härr ser jag det:

väldigt smutsigt spel!

Hur ska man annars göra? Ska vi släppa 10TB diskar direkt kanske? Eller kanske 10GBs RAM-moduler? Låter ju otroligt bra, men så fungerar inte marknaden. Varför släppa något nytt och bra om ens konkurrent är sämre? Se på spelet mellan AMD och Intel. Intel kunde ju strunta i att släppa nya processorer i ett par månader innan AMD kom ifatt med Phenom (en bit).

Det finns till och med en lag i USA som säger att man måste dränera kunderna på pengar för aktiespararnas skull. (Mina egna ord/tolkning av lagtexten )

Det är inte fult/smutsigt spel, det är dagens industri.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Okej, efter att ha läst igenom båda testerna kan man väl konstatera att nvidia gjorde ett förnuftigt drag. Måste säga att 9800GTX+ är ett intressant alternativ, men jag väntar ändå in 4870 för att få en bättre blick av det hela.

Hade nämligen sönder mitt 8800GT i en voltmodslödning och nu sitter jag och bokstavligen lider med ett FX5200. Går ej att kolla på HD-film och p-rullar laggar som tusan. Det går knappt ens att spela wc3 på lägsta grafiken. Tur att man fått jobb under sommaren iaf så priset på kortet spelar mindre roll nu.

Ni får jättegärna citera mig och skriva "word"

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Det namnet följer väl ett annat företags namnstandard,
hur kommer det att fortsätta utvecklas?

9800 GTX
9800 GTX+
9800 GTX++
9800 GTX#

Humor

Permalänk
Citat:

väldigt smutsigt spel!

Alla företag är ute efter pengar! Så det är väl inte så konstigt?
Tror nog att de flesta skulle gjort detsamma, för om man inte är ute efter pengar lär företaget gå i konkurs.

Permalänk
Medlem

ATi har låga priser bara för att dom har dålig ekonomi och är pressade att sälja något.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Nvidia gör detta för att försöka vända folk mot ATi och det här tyder ju på en massa desperation från Nvidia och jag personligen tycker inte att det var ett smart drag!

Desperationskorten från Nvidia för att fortfarande försöka vara bäst:

8800GTS 512
9600GSO*
9600GT 512*
9800GTX 512*
9800GX2*
9800GTX+

* = Skulle inte kalla dessa för "Nästa generations kort"

Detta är ju min åsikt, citera men inga opassande ord tack! (Säger detta för det kanske sårar någons starka känslor för Nvidia)

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem

Mitt 8800 GTS är klockad högre i allt förutom minnet. Enda som talar för 9800GTX+ är att det är svalare, mindre ström och kan klockas antagligen betydligt högre. Personligen tycker jag nVidia skulle vänta att lansera GT200 tills de var klara med sitt 55nm skifte. Glöm G92, det är gammalt nu

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Mitt 8800 GTS är klockad högre i allt förutom minnet. Enda som talar för 9800GTX+ är att det är svalare, mindre ström och kan klockas antagligen betydligt högre. Personligen tycker jag nVidia skulle vänta att lansera GT200 tills de var klara med sitt 55nm skifte. Glöm G92, det är gammalt nu

Det skulle gett AMD chansen att komma på fötterna igen antar det var därför dom skyndade sig med GT200 serien

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Det skulle gett AMD chansen att komma på fötterna igen antar det var därför dom skyndade sig med GT200 serien

Och det resulterade i ett kort som drar mycket ström och betydligt mer högljudd fläkt än 8 och 9 serien när man läser testerna.
Nä nu måste jag sova, jobba imorgon eller hmm jag menar idag

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8