Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kylig
Kört plattskärm sen 16 års ålder ,kanske en vanesak men jag har aldrig haft problem med platta skärmar även de billiga. Ska nog köpa mig en samsunk T220, får se hur den e vacker är den iafalla

Hade inte en platt när jag var 16 år, för det var 1982
Nä man fick nöja sig med en vanlig 12-14" Tv-apparat till datorn

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag fortfarande med en VGA-skärm
Jag skulle gärna hoppa över DVI och gå direkt på DisplayPort, men det verkar inte som DisplayPort läggs in på så många produkter än, vilket är synd.

Permalänk
Medlem

De flesta skärmarna utnyttjar ju inte displayports potential ändå så poängen med det är ju tveksam.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Tjae, e-penisen måste ju kunna mätas i något. Du kan ju inte säga att du har en stor e-penis, du måste ha siffror som stödjer det. Såsom 500 FPS i quake eller något.

En skärm däremot är kvalite, här är man ute efter god ergonomi och helt enkelt en bra bild. Jämför det gärna med en ljudanläggning. Många klarar sig med sådant som andra kallar för skräp och det har inget med någon artificiell penis att göra hurvida man anser att de billigare produkterna duger ej.

En skärm är dessutom något som du har glädje av betydligt längre än andra datorkomponenter, det generella rådet är och har alltid varigt att köpa en bra påkostad skärm och låta den leva med längre.

Ang. detta test så saknar jag ett input-lag test. Detta är enkelt att testa, gärna i både native och icke-native upplösning, och kan vara helt avgörande.

Ok, jag köper det du säger till viss del men du har å andra sidan en förhållandevis återhållsam ton i ditt inlägg om man jämför med många andra som skriver, och mitt inlägg var väl till viss del riktat till dessa människor.

Naturligtvis så håller jag med om att det är en komponent som ofta hänger med längre än andra komponenter i denna hörna av världen (mitt tangentbord undantaget).
Jag håller även med om att det definitivt är en väldig skillnad på en skärm för 3000kr och en för 9000kr.
» Vill gärna dra till med en bil-liknelse men avstår... «

MEN, det jag var ute efter var att "Fritz" som jobbar som murare och vill ha en ny skärm för att surfa/spela/betala räkningar knappast behöver en annan panel än en TN-panel. Jag kan inte påstå att jag själv behöver nåt annat än en TN-panel heller. Detta trots att jag jobbar framför en skärm varje dag i allt för många timmar och utöver det sitter framför en när jag väl kommer hem också.

Jag vågar lugnt påstå att jag aldrig nånsin varit besvärad av färgskiftningar i en TN-panel, jag är medveten om att dom existerar och jag ser det när jag sätter mig annorlunda. Men jag sitter ju fortfarande framför skärmen, jag rullar inte fram och tillbaka och/eller hoppar upp och ner och blir således inte besvärad av det.

Beträffande redigering av bilder så håller jag med även det, färgåtergivningen är inte hundraprocentig på nåt som helst vis. Men man får ju naturligtvis ställa in skärmen lite noggrannare.

Till och med jag har ju faktiskt en digitalkamera och: ja, jag har redigerat bilder från den och lagt ut på nätet som jag sedan tittat på med andra skärmar. Har den TN-panelen man brukat för redigeringen varit skapligt kalibrerad så är inte differanserna i bilden så väldiga.

Men, men, allt detta är ju bara min personliga åsikt.
Alla ni andra har ju naturligtvis fel eftersom min åsikt alltid är den korrekta (annars hade jag ju inte beslutat mig för den).

/ Silverridge

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
För "några" hundralappar till!?

Det är nästan 50% mer än G2400W!!!

14st hundra lappar anser du vara lite?!

3700:- på www.cyberport.de fungerar skitbra att beställa därifrån ...

får man en skärm som även går att titta på när den inte är igång... G2400W är nog en av dom fulare jag sett ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen skrivet i recensionen
Detta är hu-vudsakligen ett problem

Öhh? Va?

Bra recension, men för oss som spelar känns det inte riktigt aktuellt med en 24", om man inte har väldigt mycket pengar att spendera på grafikkort...

Permalänk
Citat:

Denna är nämligen så hårt fastskruvad att man måste använda en skruvmejsel för att lossa på den.

Det var inte min när jag fick den, antingen är ni klena eller så hade ni bara otur.

Och jag tycker ni ratar skärmen lite väl hårt, den är väldigt prisvärd - man får väldigt mycket bild för pengarna. Har jämfört denna med både Samsung 226BW och HP W2207H, och bilden är lite bättre och väldigt mycket större. Visst, om du är en nån mega-ultra-pro designer som behöver perfekta färger så är det kanske inte skärmen för dig, men för mig, som brukar leka lite i photoshop, spela Call of Duty 4, CS, GRID, Crysis, kolla på HD-film (:D) och allt annat vanliga människor gör, så är skärmen superbra, finns inget att klaga på.

Tycker recensionen är lite väl hård, ni borde se skärmen för vad den är - en väldigt prisvärd 24" skärm, och inte någon skärm som är skapad för bildbehandling och liknande. Självklart är det inte samma skärm som en annan skärm för 6-7 tusen, utan som sagt, en väldigt prisvärd skärm. Ska du köpa en ny skärm och inte vill punga ut en förmögenhet är detta skärmen för dig.

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz

12" svartvit till C64:an!

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Hade inte en platt när jag var 16 år, för det var 1982

kommer ihåg när 14 tum var "storbildsskärm".
roligt när min kompis köpte en 17 tumsskärm vga för 15.000 kronor.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Avstängd

sitter man framför en datorskärm bör den vara av kvalité.
tn paneler håller inte måttet där.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
sitter man framför en datorskärm bör den vara av kvalité.
tn paneler håller inte måttet där.

skitsnack, det finns en hel del tn paneler som håller måttet

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Hur ser 1680x1050 ut på en 24"? För spel är det nog bättre att köra med 22" om man inte har en monsterdator till. Annars så verkar det som om tn-panelerna inte är så hemska som folk säger.

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Citat:

Det nästa storleksmässigt logiska steget för de flesta är en 24-tummare. Här når man ytterligare en milstolpe i upplösning, nämligen 1920 x 1200.

1920x1200 på 24" har det väl alltid minst vart? Är ju tom det på min 3.5 år gammla 23"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weedel
Öhh? Va?

Bra recension, men för oss som spelar känns det inte riktigt aktuellt med en 24", om man inte har väldigt mycket pengar att spendera på grafikkort...

Det du har räcker gott (se sign. )

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kylig
Kört plattskärm sen 16 års ålder ,kanske en vanesak men jag har aldrig haft problem med platta skärmar även de billiga. Ska nog köpa mig en samsunk T220, får se hur den e vacker är den iafalla

Alla är inte så unga...

Citat:

Det nästa storleksmässigt logiska steget för de flesta är en 24-tummare. Här når man ytterligare en milstolpe i upplösning, nämligen 1920 x 1200.

milstolpe? haha mina 19' CRT Samsung 957MB klarade 2200x1600 (egen gjort i NV control), annars 2048x1536.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Inaktiv

Blah, en till tn-panel...

Permalänk
Medlem

Köpte denna för några veckor sen efter mycket läsande på [H] forum, gick från en 17" trinitronskärm och är riktigt jäkla nöjd. Var mycket paranoid över att allt med eftersläpningar hit och dit på lcdskärmar men har inte lyckats framkalla några själv.

Mycket bra skärm för dess pris, trots alla dessa människor som känner sig lite häftigare när de får en chans att klaga på TN paneler ;).

Självklart finns det skärmar med bättre färgåtergivning men efter alla recensioner jag läst om de dyrare skärmarna har de haft nackdelar som jag inte vill behöva stå ut med när det handlar om såpass höga priser.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Själv vill jag slänga ut min 17" och köpa en 22" platt skärm. Tittat på en Eizo för 5000:-. Ja mycket men det är ändå den "datorkomponenten" Jag kommer att behålla längst tid. Tyvärr är det så dyrt att jag börjar titta på olika TN skärmar

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Jag kan hålla med er som säger att det är en fullgod skärm åt någon som ska läsa nyheterna eller kolla mailen. Men vem köper en 24" för det ändamålet? De större skärmarna tycker jag främst är användbara för att titta på film, bildredigering osv. Och där håller TN absolut inte måttet.

Jag har en TN bredvid min PVA och jag kan hålla med om att det kan vara svårt att se skillnad om man slänger upp ett foto på vardera skärm och sitter rakt framifrån. Men det är inte där TN visar sin svagaste sida.

De främsta problemen är svart och vit färg + vissa andra nyanser. Svart är någon halvtaskig blå/grå färg som gärna visar sig om man släcker ned lite i rummet. Den vita färgen känns i mitt fall bara väldigt kall och inte särskilt vit i jämförelse.

Betraktningsvinklarna är värdelösa. Om man ser på film kanske man vill lägga sig på sängen och kolla lite. Glöm det. Om du sitter en bit ifrån är det uppenbart att TN inte är till för film. Ena stunden sitter du upp och ställer in skärmen efter det.. sen lutar du dig bakåt ett tag och bilden skiftar något enormt.

Jag kan erkänna att jag körde min TN i ca 1år (Det är en 19" Viewsonic) och tyckte att den var helt okej. Det var först när jag hade en kurs i multimedia (Med CRT skärmar) som jag tyckte att mina färgval och nyanser aldrig riktigt stämde överrens med vad som visades hemma.

Nu har jag som sagt en PVA (från eizo) och det är stor skillnad. Främst så är PVA-panelen mycket varmare i färgerna. Nu har jag inte skärmen som nämns i recensionen, men TN som TN (med små skillnader) som jag sagt tidigare.

Jag kan nästan garantera att man inte måste vara designer eller något särskilt för att se en uppenbar skillnad mellan en TN och en dyrare panel. Till och med kod och text i allmänhet är mer avlastande för ögonen att skriva/läsa på en PVA-panel pga den gråaktiga lite kalla vita nyansen som TN-paneler visar.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viktorebro
"Dessa har en tendens att vara svagt röda, och ger intrycket av att alla bilder visar engelsmän."

Haha klockrent

Haha!
------------

Bra recension för övrigt!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
Alla är inte så unga...

milstolpe? haha mina 19' CRT Samsung 957MB klarade 2200x1600 (egen gjort i NV control), annars 2048x1536.

Jag måste bara fråga då: vad är det för dot pitch/pixel pitch-värde på en sådan skärm? Jag menar p.g.a. en så hög upplösning på en så pass liten skärm? Bara nyfiken, då min 17" CRT bara klarar 1280x1024 (dot pitch: 0.27mm), och mina föräldrars 19" CRT klarar 1600x1200 (dot pitch: Okänd).

Permalänk
Medlem

.22 var vanligt på lite bättre skärmar

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

kolla gärna in http://www.hardforum.com/forumdisplay.php?f=78 för fler "reviews" på BenQ G2400W/V2400W samt även läsa en del om G2400WD...

Efter att ha följt detta forum + läst lite på andra så verkar det som om de flesta är mycket nöjda med G2400W och även V2400W i förhållande till priset.

Visst finns det bättre skärmteknologier men prislappen är högre.
Men man skall ju anpassa köpet av skärm till vad man skall använda den till samt tjockleken på sin plånbok....

Sedan är det väl så att de flesta skärmar oavsett teknologi bör färgkalibreras för att återge korrekt färgskala...ja jag vet att det finns undantag....

Permalänk

"Hudtoner är heller ingen styrka. Dessa har en tendens att vara svagt röda, och ger intrycket av att alla bilder visar engelsmän."

hahaha!

Visa signatur

Apple Mac.

Permalänk
Medlem

Mycket bra review!

Här har jag en liten fråga jag gärna skulle vilja ha besvarad.
I dagsläget har jag en LG Flatron L1811S, här:
http://computing.kelkoo.co.uk/ps_343462/114401.html

Är denna Benq bättre på allt? Jag har inte hittat några nackdelar på min, varken eftersläpningar, färgproblem, betraktningsvinklar.
Denna nya måste väl vara bättre på allt och då borde väl jag bli nöjd? Har Benq problem med dåliga paneler?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaE
Innan jag skaffade min 22" så förstod jag inte vad man skulle med en så stor skärm till... nu vill jag aldrig tillbaka till 4:3 17/19"

Jag gjorde misstaget att låna ut min 26" till sambon - nu är det omöjligt att få henne att släppa den!

Permalänk
Medlem

Synd bara att TFT skärmar inte kan köras på annan upplösning än native. Man måste slänga ut så mycket pengar på grafikkortet för att ens kunna spela något i 1900 x 1200.

Permalänk
Medlem

Har du en skärm som skalar bra så är det inga problem att köra något annat än native, imho.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Egd
Jag måste bara fråga då: vad är det för dot pitch/pixel pitch-värde på en sådan skärm? Jag menar p.g.a. en så hög upplösning på en så pass liten skärm? Bara nyfiken, då min 17" CRT bara klarar 1280x1024 (dot pitch: 0.27mm), och mina föräldrars 19" CRT klarar 1600x1200 (dot pitch: Okänd).

0.20mm 1920 x 1440 / 64 Hz är vad den är gjord för men klarar den högre upplösning så...
http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=385

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Mycket bra review!

Här har jag en liten fråga jag gärna skulle vilja ha besvarad.
I dagsläget har jag en LG Flatron L1811S, här:
http://computing.kelkoo.co.uk/ps_343462/114401.html

Är denna Benq bättre på allt? Jag har inte hittat några nackdelar på min, varken eftersläpningar, färgproblem, betraktningsvinklar.
Denna nya måste väl vara bättre på allt och då borde väl jag bli nöjd? Har Benq problem med dåliga paneler?

Den som vet något om detta kan gärna svara

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u