Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Windowsanvändare vill byta till gratis OS (Frågor)

Permalänk
Medlem

Windowsanvändare vill byta till gratis OS (Frågor)

Hej

Jag har i många år varit en trogen Windowsanvändare, men nu är det dags för en ny laptop och jag känner inte för att lägga en extra tusenlapp för OS. Nu till frågorna.

1. Vad funkar/funkar inte av alla spel och program som funkar till Windows? Jag använder ventrilo väldigt mycket, så det måste funkar på ett sätt eller ett annat.

2. Tjänar man något i prestanda på att inte ha Windows?

3. Är det lätt att installera drivrutiner och dylikt i gratis OS?

4. Vilka fördelar ger ett gratis operativsystem, förutom att det är gratis?

5. Det finns så många gratis OS där ute, vilket skulle ni rekommendera till en förstagångsanvändare? Troligen vill jag ha nåt Linux-baserat (om det nu finns nåt annat).

Det var allt jag kunde komma på, skriv gärna om det är nåt jag borde veta.

Permalänk
Medlem

1. Man använder oftast "Wine" för att köra windowsprogram i Gnu/linux. Här är en hemsida där man kan se hur bra ett program fungerar i wine http://appdb.winehq.org/
Enligt den hemsidan fungerar Ventrilo ganska bra i wine http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=application&...

2. Vissa säger att de får bättre prestanda med en linuxversion av ett spel än de får i windows med samma spel(T.ex Doom 3 eller UT2004). Men att köra windowsspel genom wine kommer generellt sett inte ge någon prestandavinst. Oftast tvärtom faktiskt.
För annat än spel så är prestandan i Gnu/Linux oftast bättre än i windows eftersom man själv kan bestämma mer över vad man vill ha eller inte ha körandes i bakgrunden. Du kan köra en minimal fönsterhanterare som t.ex Fluxbox för mer prestanda, eller köra en hel skrivbordsmiljö som Gnome eller KDE för användarvänlighet.

3. Drivrutiner till linux kallas kärnmoduler, eller bara moduler. De är oftast inkluderade med kärnan och kan läsas in när som helst. I mer användarvänliga distar som Ubuntu, Fedora och SUSE sköts allt sånt automatiskt, så förhoppningsvis bara installerar du OS'et och så ska allt fungera.
Ibland kan man dock få ladda ner moduler från internet och lägga med de andra modulerna. Det kan vara lite jobbigt i början men det är rätt simpelt egentligen.

Det som oftast klyddar med laptops är det trådlösa nätverkskortet. Det går att köra windowsdrivrutinerna i "ndiswrapper", men jag rekommenderar att du köper en laptop med ett Intel wlankort. Eller gärna en med bara Intelhårdvara i, för Intel släpper sina drivrutiner som Open Source och fungerar därför på nästan alla operativsystem utan problem. Jag har ett Intel 4965 AGN wlankort i min laptop och Ubuntu hittade det direkt.

4. Det första jag kommer att tänka på är att om du kör en distribution som använder en pakethanterare så kan du uppdatera alla dina program med ett enda kommando, eller genom ett program likt windows update, fast för alla program istället för bara windowsgrejer.
Det kräver förståss att man är berädd att hitta nya program för sina vanor. T.ex Pidgin istället för Live Messenger/MSN Messenger, Firefox istället för Internet Explorer, Thunderbird istället för Outlook etc etc.
Men det är dock värt mödan att hitta bra open source program för sina saker tycker jag.

Andra fördelar är som jag sa innan med drivrutiner för det mesta inkluderat i kärnan, möjligheten att verkligen konfigurera din dator precis som du vill och möjligheten att själv kunna modifiera andras program så de gör det du vill etc.

5. Ubuntu utan tvekan. Det är gjort för att vara så användarvänligt som möjligt. Det kan du ladda ner här: http://www.ubuntu.com/
Det är Ubuntu Desktop du vill ha och beroende på processor antingen Amd64 versionen(som är både för Amd64 och Intels 64 bitars processorer) eller om du inte har en 64bits processor så i386 versionen.
För nybörjare rekommenderar jag i386 versionen, för det kan vara lite mer pillande med Amd64. T.ex Flash och Java i webläsaren är lite jobbigt att få att funka.
Här är en direktlänk till i386 versionen:
http://ftp.df.lth.se/ubuntu-iso/8.04.1/ubuntu-8.04.1-desktop-...

Den bränner du som en imagefil i ditt brännarprogram, inte bara lägga in på en data dvd som vissa gör i början
Sen startar du bara om datorn med skivan i och väljer att starta Ubuntu. Då kommer du in i Gnome skrivbordet och kan testa om allt fungerar innan du installerar.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

tänk på att Windows inte kostar 1000 kr om det levereras med maskinen. med "subventionerna" är det la snarare max 300 för snålvarianterna och 5-600 för pro-dittona man betalar. är det främst Windowsprogram man vill köra funkar trots allt Windows bäst för det.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Vila i frid

Personligen fördrar jag LinuxMint över Ubuntu (som jag kört tidigare ett par år, inklusive 8.04). Mint kommer bundlat med propriära drivare som gör att t.ex. sr.se och svt.se funkar direkt efter originalinstallationen, dvs man behöver t.ex. inte installera flash eller en massa codecs.

Permalänk
Medlem

Tack för uppsatsen synt4x, den var mycket matnyttig

Wine, är det som en virtuell dator? Skulle gärna få lite info om hur det funkar så jag kan bestämma om det är värt lite bök för att köra windowsprogram. Finns det någon tumregel för vad som inte funkar i Linux?

@AndreaX: Vista home premium kostar 1.1k på zepto och ca 850 annars. Om jag kan få något likvärdigt eller t.o.m bättre gratis så tar jag hellre det. Om inte annat så kan man ju alltid installera windows senare om man inte är nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W4rgen

Wine, är det som en virtuell dator? Skulle gärna få lite info om hur det funkar så jag kan bestämma om det är värt lite bök för att köra windowsprogram. Finns det någon tumregel för vad som inte funkar i Linux?

Kolla på t.ex. Wikipedia för en förklaring av vad Wine egentligen är. För en icke-programmerare är det nog enklast att tänka på Wine som en emulator, även om Wine faktiskt står för Wine Is Not an Emulator.

Om det är något särskilt program du vill köra med Wine så ska du kolla på deras databas som synt4x länkade. Det varierar från program till program hur bra det går att köra. Men det vanligaste är väl att man kör spel med Wine som inte finns till Linux. De flesta vanliga program brukar man kunna hitta alternativ till.

Men den stora frågan är väl vad du ska ha datorn till. Om du vill kunna spela de nyaste spelen på datorn så är nog Linux inte rätt OS för dig. Är du inte så intresserad av nya spel så kan Linux däremot vara ett bra alternativ till Windows. Men det är viktigt att tänka på att Linux inte är Windows, på både gott och ont, annars blir man lätt besviken. Men som du själv säger så kan man alltid installera Windows senare om det visar sig att du inte kan leva utan det.

Sist kan jag väl ge ett litet tips om du ska köpa en Zepto, och det är att ta ett Intel-nätverkskort istället för Zeptos eget kort. Intel är som synt4x säger väldigt linux-vänliga, och med ett Intel-kort så fungerar allt automagiskt utan att man behöver göra någonting.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W4rgen

@AndreaX: Vista home premium kostar 1.1k på zepto och ca 850 annars. Om jag kan få något likvärdigt eller t.o.m bättre gratis så tar jag hellre det. Om inte annat så kan man ju alltid installera windows senare om man inte är nöjd.

just Zepto är lite unika iom att de har det som ett tillval snarare än tvång, man får väll en riktig licens också (?) till skillnad mot de flesta andra färdiga burkar i det fallet. kostnaden för de flesta andra stora tillverkare stämmer däremot bättre med vad jag angav.

vissa av Zeptos burkar ska enligt utsago funka bra med Linux, så om det är vad man satsar på är de ändå ett vettigt val. och visst, testa är bra. man kan bara bli positivt överaskad eller inte..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Hmm, har kollat runt lite och tror nog att det blir windows i slutändan, även om jag kanske provar linux lite. Men om det är så att Linux inte lämpar sig för gamers, vilka passar det för? Grafikutvecklare, kontorsjobbare och dylikt, eller nåt annat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W4rgen
Grafikutvecklare, kontorsjobbare och dylikt, eller nåt annat?

ja, allt det och lite till. fast kanske just inte i exakt samma program som till Windows bara.

Linuxspel funkar givetvis bättre på Linux. men eftersom spel inte är den stora grejen består de mest av lite ironiska lågbudgetvarianter av Windowsditton oftast, även om det finns några stiliga undantag.

/ http://www.happypenguin.org

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Linux är till för allt utom att spela ja. Men det går spela en hel del spel endå, men inte alla. Största anledningen till det är att microsoft har patent på DirectX, så att andra OS inte får använda det.

Wine har sine egen version av DirectX men den funkar inte med allt, därför kommer Windows alltid vara en bättre spelplattform om inte Microsoft släpper DirectX som opensource, men det kommer alldrig att hända.

Sen fördelerna med Linux är att det är i princip ingen chans att få virus, och det använder ett bättre filsystem som blir extremt lite fragmenterat och är säkrare.

Linux är en aningen snabbare oxå. Sen är det oftast enklare att installera program osv, iallafall i Ubuntu.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Mitt förslag på en klockren lösning för hemmabruk är följande:

Dualboot windows XP samt gnu/linux t.ex Ubuntu

1.Installera spelen i windows och kör inget annat där= snabbXP spel OS.

2. Reboot till ubuntu när du surfar, tankar, lyssnar på musik, film etc. Det slöar ju inte ned din "spelpartition" av windows. Så kör jag iaf och tycker det är klockrent. Spelar upp 1080P Blurayrip utan problem i Ubuntu, fast jag rekommenderar Kubuntu, funkar bättre för mig med färre buggar.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1