Ny hårddisk som inte vill fungera - igen. *HJÄLP!*

Permalänk

Ny hårddisk som inte vill fungera - igen. *HJÄLP!*

En del personer minns säkert hur jag köpte en 1TB Seagate disk förra veckan som dock var DOA. Den visades som en 33MB disk i BIOS och kunde inte hittas i Vista.

Idag köpte jag en ny hårddisk - en 500GB SATA2 Samsung disk. Den hittas i BIOS, och visar rätt på 500GB. Väl inne i Vista existerar den inte.

Är denna disk OCKSÅ trasig?

Håller f*n på att få ett raseriutbrott nu.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk

Hmm. Nu minns inte jag exakt hur jag gjorde. Jag hade nämligen exakt likadant problem med min 500gb Samsung disk.
Men jag minns att jag aktiverade (eller det kanske var inaktiverade...) något i bios. Ska kolla om jag kan hitta det.
Återkommer med svar om jag hittar det.

Visa signatur

Jag är nog för gammal för att hänga här...

Permalänk
Hedersmedlem

Har du formaterat den?

Permalänk
Avstängd

Exakt var i Vista existerar den inte? Om svaret är "i utforskaren" eller "i den här datorn" så får du skylla dig själv

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Ny hårddisk som inte vill fungera - igen. *HJÄLP!*

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
En del personer minns säkert hur jag köpte en 1TB Seagate disk förra veckan som dock var DOA. Den visades som en 33MB disk i BIOS och kunde inte hittas i Vista.

DOA=Dead On Arrival. Din disk var uppenbart inte död utan drabbad av ett problem som uppstår ibland, därför visades den som 33mb.

Det är ett känt kompatibilitetsproblem med en del större diskar och vissa moderkortsbios. I Seagates fall ska man köra Seatools och kommandot Max Native. Det löser tydligen ofta problemet.
Steg två är kontroll efter uppdaterat BIOS till moderkortet.

Googlade du och provade detta innan du fick raseriutbrott?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro