Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Ögat blir kattöge-format

Tjena där,

Undrar bara om det finns någon som har en vettig teori till varför mitt vänsterögas pupiller då och då formas om så att det sträcks ut vertikalt? Så att det når kanten av iris.

Ringde ögonmottagningen men de hade ingen aning och ingen tid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Tjena där,

Undrar bara om det finns någon som har en vettig teori till varför mitt vänsterögas pupiller då och då formas om så att det sträcks ut vertikalt? Så att det når kanten av iris.

Ringde ögonmottagningen men de hade ingen aning och ingen tid.

De hade tid, men inget som passade dig eller låg nära i tiden? Vidare har du bara en pupill i vänsterögat

Hur ofta händer det? När får du det? Hur länge varar det? Hur påverkas du av det?

Bild?

Men men, det är ju muskler som i slutändan skapar pupillens storlek, så kan kanske vara muskler som fått fnatt, eller något neurologiskt som skapar detta.

Har dock aldrig hört om det...

Permalänk
Medlem

Låter skumt.. Skulle du kunna ta en bild på detta så man kan se lite mer detaljerat?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

detta vill jag se bild på, låter helfräckt ju:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd

Finns det inte ett symptom på neurosyfilis, "horöga" som liknar detta? Nåja, allvarligt talat, eftersom ögonmottagningen inte precis uppvisade eld och lågor när du ringde, är det ingen fara.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Finns det inte ett symptom på neurosyfilis, "horöga" som liknar detta? Nåja, allvarligt talat, eftersom ögonmottagningen inte precis uppvisade eld och lågor när du ringde, är det ingen fara.

Haha, jag trodde "horöga" betydde nåt annat ^^

Permalänk

Hahaha fy fan vilket roligt exempel :D.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Haha, jag trodde "horöga" betydde nåt annat ^^

Jepp. Jag syftade på den andra betydelsen! Edit: Jag vet inte vilken betydelse som är äldst, men jag tror att horöga om "kattögeformad" pupill är ett mycket gammalt uttryck, vilket inte hindrar den andra betydelsen från att vara äldre.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Polarn tog en bild när jag saknade spegel och trodde inte på vad han sa (angående ögat). Får se om han kan fixa fram den.

Tror inte det är någon fara, men är bara nyfiken

Permalänk
Medlem

Kom direkt att tänka på den där "sjukdomen", där man har utstående ögon, av vilka typ hälften av de drabbade har en IQ på över 140 eller nått.

Nån som vet vad jag menar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Kom direkt att tänka på den där "sjukdomen", där man har utstående ögon, av vilka typ hälften av de drabbade har en IQ på över 140 eller nått.

Nån som vet vad jag menar?

Något om IQn vet jag inte, men utstående ögon heter exopthalmus och finns vid en rad olika endokrina sjukdomar bland annat.
http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=35557

Permalänk
Medlem

Utstående ögon kan man få framför allt vid Graves sjukdom, som drabbar sköldkörteln. Såvitt jag vet har det inget samband med iQ. Jag har för mej att man vid tertiär syfilis (långt gången syfilis) kan få en defekt i regleringen av pupillens storlek, vilket kan göra pupillerna olikstora. Tror inte det påverkar formen dock. Vad gäller påverkan på pupillens form kommer jag på tre olika skäl: Operation i ögat och trauma mot ögat (ex en flisa som tränger in) är två. Jag utgår från att du skulle märkt av dem även på annat sätt. Den tredje orsaken jag kommer på är så kallade synaekier. Dessa orsakas av inflammation inuti ögat, vilket gör att regnbågshinnan tillfälligt "löds fast" mot andra strukturer i ögat. Det passar dock inte heller helt in i bilden; dels borde du i så fall även ha andra symptom såsom rodnad i ögat och smärta, och dels borde de inte alltid sätta sig på samma sätt så att pupillen blir oval...Mitt råd är att söka när det händer nästa gång. Och PMa gärna svaret till mig, det vore mycket intressant att få veta.

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"