NAS - översikt med tester

Permalänk
Medlem

NAS - översikt med tester

Letade efter en vettig NAS med ljus o lykta och sprang (?!) på denna sidan:
http://www.smallnetbuilder.com

Vill du jämföra NAS'er o deras hastigheter o features är detta sidan med stort S
särskilt prestandatesterna med/utan raid är intressanta

mycket nöje!

Om nån är nyfiken så valde jag mellan 4 NASer;
netgear readynas
synology ds207
dlink dns-323
zyxel nsa-220

mina "krav" är raid 1, printserver, under 2000:-

netgear föll på för stora skillnader i läshastigheten mellan 32mb-1gb i raid1
synology föll på för hög elförbrukning, nästan dubbelt upp mot de andra
dlink föll på att den bara stödde sata-150
thecus n299 var intressant men för långsam och buffalo hade ingen modell med raid och printserver samtidigt

så då blir det en zyxel nsa-220, med två 500gb barracudadiskar för totalt 3300:-

Hoppas det hjälper någon!

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Hedersmedlem

SweClockers har även publicerat en recension på NSA-220.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Jo, jag såg den men man får lätt intrycket att nsa-220 är sämst i test tills man kollar upp dom andra enheterna
Lite som att jämföra en e6400 mot en gammal duron. helt olika ligor. ;D

nsa-220 skulle testats mot ds207:an och dns-323:an
där ligger prestanda/pris/funktioner lite mer i jämnvikt

kanske ska nämna att jag inte får betalt från smallnetbuilder... ;D

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Hedersmedlem

Japp, som med alla diagram måste man fundera ut vad de egentligen visar upp. Dock är ju prestandan exempelvis långt under vad Buffalo Linkstation Live 500GB klarar, vilket endast har en hårddisk och är en äldre modell. Kort och gott: den integrerade hårdvaran i NSA-220 är inte lika kraftfull som många andra liknande enheter. Men det är en jäkligt trevlig enhet bortsett prestandan, inget snack om det.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Du vet ingen annan nas som jag borde kolla på?
med printserver+raid1+runt 2000:-

buffalon var trevlig, men mkt störigt att pro varianten har raid men inte printserv, o live versionen tvärtom...

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kundun
dlink föll på att den bara stödde sata-150

Bara stödde sata-150? Hur snabba skivor skall man riktigt ha i dessa, och för vilka nätverk är den gjord? Kopplas den upp mot en 10Gbps lina?

Permalänk
Medlem

jag hade dlinken o zyxel kvar i slutet o jag kan inte köpa båda, så en måste bort.
o sata hastigheten var den "största" faktorn jag kunde hitta som kunde fälla en av dom.
jag kunde också sagt att dlinken var ful så den går bort för det ;D

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Kan jag komma åt alla mina filer på NASen över internet, eller kan jag bara komma åt de filer jag valt att dela ut över internet?
Frågan gäller Netgear ReadyNAS Duo RND2150 500GB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CIP-NITE
Kan jag komma åt alla mina filer på NASen över internet, eller kan jag bara komma åt de filer jag valt att dela ut över internet?
Frågan gäller Netgear ReadyNAS Duo RND2150 500GB

Vet inte vilka funktioner din NAS har men via FTP är det oftast inga större problem att komma åt sina filer över Internet. Det enda du behöver göra är att konfigurera lite på NAS:en samt vidarebefodra FTP-porten på routern till NAS-enheten.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Billig ReadyNas Duo 2150 hos dustin

Dustin har erbjudande om ReadyNas Duo 2150 500GB + extra 500GB disk för 2995, väldigt billigt.

http://www.dustinhome.se/pd_5010135324.aspx

Visa signatur

2 datorer, 1 skärm, 2 möss, 2 tangentbord, 2 högtalare, 1 skrivare

Permalänk
Medlem

Det där låter ju som ett klart vettigt erbjudande från Dustin. En undran dock: Bör man redan från början köpa till mer minne än de ynka 256 mb som ingår, och hur pass mycket betyder minnet för prestandan?

Visa signatur

MacBook Pro 2,2 GHz Intel i7 Quad Core, 8 GB RAM, 15" hi-res glossy display, 500 GB 7200rpm HDD - iMac 24" 2,8 GHz Intel Core 2 Duo, 4 GB RAM, 2 TB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spygg
Det där låter ju som ett klart vettigt erbjudande från Dustin. En undran dock: Bör man redan från början köpa till mer minne än de ynka 256 mb som ingår, och hur pass mycket betyder minnet för prestandan?

Något jag också undrar ..
Fast jag är mer inställd på Synology DS207+.. Det står att den har 128MB DDR2.. Det borde väl betyda att det går att plocka ut det sketna lilla ramminnet och stoppa i ett annat, typ 512 eller 1 GB eller nåt? Eller sitter det fast i de flesta NAS-enheter, eller är det löstagbart?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Något jag också undrar ..
Fast jag är mer inställd på Synology DS207+.. Det står att den har 128MB DDR2.. Det borde väl betyda att det går att plocka ut det sketna lilla ramminnet och stoppa i ett annat, typ 512 eller 1 GB eller nåt? Eller sitter det fast i de flesta NAS-enheter, eller är det löstagbart?

Jag undrar också!

Visa signatur

Apple iMac [27"][3,06GHz][16GB][1TB]

Permalänk

Jag undrar också om man kan byta ut minnet mot något lite större..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twebbas
Jag undrar också om man kan byta ut minnet mot något lite större..

Varför ska ni byta minnet? En NAS har helt andra minneskrav än vad en vanlig dator har. En WHS fungerar helt okej med 512 minne och då har ni ett helt W2K3 operativ på den.

ReadyNAS:en är ett bra val.

Permalänk
Medlem

någon som vet hur stora diskar man kan ha i readynas duo 2150 ?vill veta om det finns någon max kapicitet

Permalänk
Hedersmedlem

I princip alla fall handlar det om ett fastlött minne på "moderkortet" i en mindre NAS, så det blir väldigt knepigt att byta!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+