[Recension] q-jays
Ok, vill börja med att inleda mitt inlägg att jag är en testare för jays och har fått hörlurarna gratis. Alla åsikter om detta kan skickas till moderatorerna. Ni behöver INTE skriva i den är tråden. Jag har skapat den här tråden endast i syfte att förmedla MINA åsiker om produkten till er här på forumet och kunna svara på frågor från er medlemmar. Jag har inga krav på mig att jag ska skriva recensionen eller alltid måste ge positiva betyg. Sist jag gjorde detta så blev det ett jävla liv och moderatorerna ansåg att det var ok att skriva en recension fast man var testare OM man nämnde det. Nu när jag har nämnt detta så kan jag gå vidare till recensionen.
I förpackningen för Q-Jays så finns det 6st silicon rubber sleeves, 7st om man räknar med dem som sitter på hörlurarna.

Det medföljer även två typer av förlängings kablar. Den ena har en rak 3,5mm hörlurs anslutning och den andra har en böjd anslutning. Båda två är 90cm långa.

Det medföljer även en stereo-spiltter och en flygplans adapter.

Man får även med ett euti att förvara hörlurarna eller tillbehören i.

Till själva testet, jag har använt mig av en 5,5gen ipod som jag anser har ett bra neutralt ljud. Trots att den kan tappa kontrollen över basen. Den är dock en riktigt bra allround spelare så den duger mycket bra till att testa hörlurarna med. Equalizern på spelaren var satt på standard/normal.
Jag har lyssnat på 192kbps - 320kbps mp3 låtar innom den elektroniska genren, så som hardstyle, hardcore och även trance. Till största delen så lyssnade jag på Cosmic Gate och Yoji biomehanika.
Första intrycken när man ser q-jays är hur små dem är i jämförelse med andra hörlurar. Det ger dem en bra ergonomi som gör att man kan ha dem länge i öronen utan att de skaver eller gör ont. Tillsammans med sleevsen så kan man garanterat hitta rätt sleeve till just sina öron som gör att dem passar mycket bra. Tanken med dessa in-ear hörlurar är att man ska få in sleeven en bit i örat, vilket gör att man inte får ha en för stor sleeve. Detta är viktigt då ljudet ändras drastiskt om man inte har stoppat in dem rätt. Man får även inte ha för små sleeves då dem inte isolerar tillräkligt bra och risken för att de ska trilla ut ur öronen är mycket större. Det är som sagt till en stor fördel att använda just in-ear hörlurar då de isolerar och dämpar ljudet från omgivningen. Detta gör att man inte behöver spela lika högt för att ha samma ljudnivå som på andra icke in-ear hörlurar. De isolerar även ljudet till öronen så spridningen av ljudet till omgivningen förhindras, perfekt för att andra ska slippa höra på ens musik när man går runt på stan eller åker buss/tåg. Det är också till en nackdel att använda in-ear hörlurar då dem isolerar ljudet från omgivningen vilket gör att man blir mindre uppmärksam på vad som händer runt om kring och man hör t.ex. inte om en bil kommer bakom en om man är ute och går med hunden. Jag anser dock att alla fördelarna överväger nackdelen med isolerigen från omgivningen.
Första intrycken man får av att lyssna på q-jays är "wow" de spelar stort och väldigt öppet och med en varm karaktär. Mellanregistret är gudomligt och känns mycket stort och kontrollerat. Är även ett lylft från d-jays & shure ec2, då jag personligen anser att q-jays spelar större, har en bättre separation på instrumenten och med en bättre kontroll än de ovan nämnda.
Diskanten är knivskarp och känns varken för vass eller okontrollerad. Gör sig mycket bra med de knorriga ljuden i den elektronsika musiken. Vilket gör att låtarna inte känns platta, sterila och tråkiga.
Basen är nog det största lyftet från andra modeller i prisklasserna under q-jays som jag har lyssnat på. Den är tung, hård och känns extremt rapp och mycket kontrollerad. Den hinner med trance, hardstyle som väl hardcore & jumpstyle. Detta gillas av mig och många andra. Utan just den här typen av basen så tappar man glädjen i den elektroniska musiken, man vill ju inte missa något av det goda. Värkligen ett stort lyft från d-jays då man saknade basen där. Visst det finns billigare hörlurar som spelar med mycket bas, t.ex. j-jays, koss the plugg/spark plugg mfl. Alla spelar mycket bas, med tappar i de andra registrena och basen får en för stor plats. Q-jays spelar med bra och tydlig bas, utan att kompromissa med de andra registrena. Har får man värkligen höra skillnaden mot billigare hörlurar som har antingen bas eller mellanregister.
Totalt så är q-jays en mycket bra allround hörlur som spelar bra över alla registrena. Det finns hörlurar som är bättre på vissa punkter, men då blir det tilll bekostnanden på andra ljudregister.
Om jag ska ge betyg så får q-jays 5 av 5 i betyg.
Lite egna bilder. Är ingen mäster fotograf och har bara tillgång till en kompakt kamera.
Hörlurarna från vänster->höger
d-jays, q-jays, j-jays & se HPM-75
Hörlurarna uppifrån & ner.
q-jays, d-jays, se HMP-75 & j-jays
Bara q-jays
q-jays + ipod
q-jays + ipod
Så det var allt för mig. Svarar gärna på frågor och ber ytterligare en gång om att allt OT snack om jays och oss testare skippas eller tas via PM.
mvh
LsdBoy
Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2