Teleskopisk pixel ger strömsnåla och blixtsnabba LCD-skärmar

Permalänk
Melding Plague

Teleskopisk pixel ger strömsnåla och blixtsnabba LCD-skärmar

Forskare på ett amerikanskt universitet har tillsammans med Microsoft presenterat en ny design för LCD-skärmar, som drastiskt kan minska strömförbrukningen. Som en bonus gör den nya tekniken att responstiden kan sänkas till under 1 millisekund.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Då kan man äntligen slänga tjocka skärmar för gott

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem

låter onekligen väldigt najs!

Permalänk
Medlem

20:1 kontrast var ju inte särskilt trevligt... kommer säkert bli bättre med tiden men ändå

Visa signatur

|Chassi: Antec P182 |PSU: Corsair 520w |Moderkort: Gigabyte P35-DS4 |CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 B3 @ 2.4GHz + Scythe Mine 1100 Rev.b |GPU: Gainward 8800Ultra @ 650/2250 |Minne: 4GB Corsair 6400 CL4 |HDD: WD 500gb 7200rpm |Ljudkort: Creative SB X-Fi Fatal1ty Pro| - |Samsung 206BW (R)

Permalänk

Låter verkligen trevligt detta. Vill se ny teknik på plattskärmarna. Hoppas att min nästa skärm kommer att vara snygg, men framför allt ha bra färger, vara blixtsnabb och ha hög skärmupplösning, på sisådär 1920x1200.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Känns som om OLED är tekniskt och ekonomiskt rimligt innan detta når marknaden. Detta för laptops då, för stationära skärmar är det bara att glömma med tanke på den pinsamt dåliga kontrasten och det faktum att mer strömsnåla skärmar knappast är särskillt prioriterat.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk

LED-backlight?
Hur är effektiviteten på dem?

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

"och enligt simuleringar är heöa 56 procents effektivitet "

Hela*

Hursom, jao, detta är ju helt klart intressant.
Hoppas vi får se denna (eller någon annan, förbättrad) teknik på samtliga LCD'er inom en snar framtid.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk

Jag tror, som någon ovan, mer på OLED än detta.

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem

Mer SED istället.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

OLED är givetvis betydligt bättre men den tekniken är fortfarande alldeles för dyr och jag tror det dröjer ytterligare en sisådär 3-5 år innan OLED når normalkonsumenten. Under den tiden tror jag definitivt att denna tekniken kommer att hinna bli standard och sälja mycket innan OLED tar över.

Visa signatur

System: R5 5600X, GTX 1080 TI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
LED-backlight?
Hur är effektiviteten på dem?

Inte bättre än en LED-teleskopisktjofräs uppenbarligen.

Oberoende av ljuskälla tappar du lika mycket med den traditionella metoden.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Inte bättre än en LED-teleskopisktjofräs uppenbarligen.

Oberoende av ljuskälla tappar du lika mycket med den traditionella metoden.

Men dom drar ju mindre ström iallafall.

Visa signatur

AMD Athlon64x2 6400+ 3.4Ghz, Geforce 8800GT, 4gb DDR2 800Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Mer SED istället.

jag är skeptisk till SED. Har bara läst lite snabbt om tekniken men jag får ont i ögonen av att titta på CRT för länge (oavsett hertz) då strålkanonen torkar ut mina ögon. Och SED borde ge samma bieffekter?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Inte bättre än en LED-teleskopisktjofräs uppenbarligen.

Oberoende av ljuskälla tappar du lika mycket med den traditionella metoden.

Borde man inte göra, man kan ju dimma LEDsen, beroende på hur de är monterade.

Och på så sätt få bättre effektivitet och kontrast.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
jag är skeptisk till SED. Har bara läst lite snabbt om tekniken men jag får ont i ögonen av att titta på CRT för länge (oavsett hertz) då strålkanonen torkar ut mina ögon. Och SED borde ge samma bieffekter?

Dom flesta har nog inga större problem med uttorkade ögon gällande den tekniken. Den vanligaste anledningen att folk blir trötta i ögonen är faktiskt att dom av koncentration glömmer av att blinka...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Inte det minsta insatt i detta men jag tror mer på OLED, jag...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ajame
OLED är givetvis betydligt bättre men den tekniken är fortfarande alldeles för dyr och jag tror det dröjer ytterligare en sisådär 3-5 år innan OLED når normalkonsumenten.

Dock är det ju på väldigt god väg, i form av Macbook air. Den är inte så förbaskat dyr heller.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

Re: Teleskopisk pixel ger strömsnåla och blixtsnabba LCD-skärmar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
...Detta skulle leda till 45 minuter extra batteritid på en typisk bärbar dator som klarar av 5 timmar med nuvarande skärmar...

Oj, "typisk bärbar" fick just en ny innebörd.. hittar knappt någon dator med över 4 timmar batteritid, och helt plötsligt är 5 timmar "typiskt", önskar att det var sant !
På tal om annat, kul med tekniska framsteg, men hoppas på SED..

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JonteP0nte
Dock är det ju på väldigt god väg, i form av Macbook air. Den är inte så förbaskat dyr heller.

MBA har LED-LCD, inget annat.

Sony säljer en 11" OLED-TV för för $2500 om du är intresserad dock. Så visst är det en bit kvar...

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Låter vansinnigt ömtåligt...

Permalänk

Hoppas att dom kan göra skärmar med mindre input lag =/
Bättre elektronik i skärmarna är the way to go.

Hur som hells är sed nog den teknik som kommer att vara bäst då man får det bästa av två världar; responstiden och färgerna från "tjockskärmarna" och geomentrin och skärpan(?) från "plattskärmarna".
Inget för bärbara dock tror jag så dom troligen kommer att väga endel.

Visa signatur

Cooler Master HAF 832 | Corsair 650HX | ASUS P7P55D-E PRO | Intel core i5 750@3.71 | Noctua NH-D14 | Corsair XMS3 DDR3 4x2GB | Sapphire hd5870 Vapor-X | Intel X25-M G2 80GB | Nuforce µDAC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
MBA har LED-LCD, inget annat.

Sony säljer en 11" OLED-TV för för $2500 om du är intresserad dock. Så visst är det en bit kvar...

Ah, får förstår jag. Vad är det för skillnad på OLED och LED-LCD?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Borde man inte göra, man kan ju dimma LEDsen, beroende på hur de är monterade.

Och på så sätt få bättre effektivitet och kontrast.

Detta görs väl dock inte på någon konsumentskärm? Det kräver ju dessutom nästan att du har en LED per pixel oftast inte är fallet (om du inte har det kommer det antagligen se väldigt fult ut).