Permalänk
Medlem

Raid 5 eller 6 ?

Jag har införskaffat en Qnap 409 pro och 4st 1TB-diskar för att lagra mina semesterbilder på.

Det finns möjlighet att antingen köra dessa 4 diskar i antingen Raid 5 eller 6.

När jag kör Raid 5 "förlorar" man 1 disk i utrymme för att vinna säkerhet , men hur är det med Raid 6 ?

Är det så att man "förlorar 2 diskar" av lagring med paritet eller hur funkar det ?
Känns ju lite tråkigt att starta med 4 TB och "bara" få ut knappt 2 .

Vad skulle Swecpanelen kört och varför ?

Visa signatur

Sär skrivning och fel stavning är jätte jobbigt.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Jag skulle i ditt fall Googla och läsa på!

Något tips på hur man får omröstningen att funka på google ?

Visa signatur

Sär skrivning och fel stavning är jätte jobbigt.

Permalänk
Medlem

Med 4 diskar ser jag inte någon ide att köra raid6. Då kan du lika bra köra raid10 för bättre total prestanda och nästan lika bra feltolerans. Allternativt köra raid5 med 3 av skivorna och den fjärde som en spare.

Permalänk
Medlem

När det skapas sådana här trådar tänker jag direkt, "jaja semesterfilm/semesterbilder bla bla" men tänk om någon verkligen skaffar sig en raid5a för att lagra sina semesterfilmer eller semesterbilder. Visst ser man servrar med raid5 som lagrar foton åt fotofantaster men när det står semesterfilm/semesterbilder tar jag det för något helt annat, vilket säkerligen andra oxå gör men tänk om..

Själv tycker jag det bör räcka med raid5 om du ska lagra "semesterbilder". Jag försöker motivera en raid1 för "semesterfilm" men jag har inte hittat något direkt som säger att jag skall satsa på en raid1 för det ändamålet..

Permalänk
Medlem

Raid 5 helt klart istället för Raid 6 om det bara är 4 diskar. Börjar du närma dig 10 diskar är Raid 6 motiverat IMO :>

Ska du köra Raid 6 på fyra diskar är det som sagt också bättre prestandamässigt att köra RAID 1+0

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Raid6 är bra för att förhindra nertid om två diskar skulle pajja samtidigt men är det semesterbilder det handlar om så tror jag inte det är någon katastrof om familjen i ett sådant fall får vänta ett tag medans kedjan byggs om och data återställs från backup.

Permalänk

Tack för alla svar , det blir nog 5 iaf om inte 2 arrays med raid 1.
Med tanke på hur mycket fina bilder man tar på semestern vill man ju inte riskera att det försvinner.

Visa signatur

:D "Det är roligare att ha kul" :D
<@L/\/\()$t-Üñ®è@L>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefanjo
Raid6 är bra för att förhindra nertid om två diskar skulle pajja samtidigt men är det semesterbilder det handlar om så tror jag inte det är någon katastrof om familjen i ett sådant fall får vänta ett tag medans kedjan byggs om och data återställs från backup.

Förhindra nertid? Går en disk i en RAID5-array fortsätter ju arrayen att fungera som normalt.
RAID6 gör ju så att två diskar kan gå sönder utan att arrayen är förstörd, vilket kan vara bra om du har många diskar då chansen för att fler än en disk går sönder självklart ökar ju fler diskar arrayen är uppbyggd av.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Semesterfilmer eller inte - skitsamma - låt FRA censurera vad folk har på sina datorer så slipper vi andra dödliga bry oss.

Det enda vi lärt av historien är att vi ingenting lärt...

Permalänk
Medlem

Även fast du tänker köra raid så skulle jag nog varmt rekomendera att du satsar på en riktig backup av dina foton, eftersom raid inte är en backup. Raid med feltolerans är bara ett sätt att hålla filerna tillgängliga under en längre tid, men ersätter inte en riktig backup!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Semesterfilmer eller inte - skitsamma - låt FRA censurera vad folk har på sina datorer så slipper vi andra dödliga bry oss.

Det enda vi lärt av historien är att vi ingenting lärt...

FRA censurera vad vi har på våra datorer? wat?

@ stefanjo märker nu att jag inte läste ditt inlägg noggrannt, men dör två riskar i en RAID5 array är det nog inte nertid man är mest bekymrad över utan dataloss :>

Visa signatur

NileCity 105,6 Playlist