Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Behöver hjälp med att välja Processor och grafikkort

Permalänk

Behöver hjälp med att välja Processor och grafikkort

Tjena!

Ska införskaffa en bärbar dator och pendlar mellan vilken processor samt grafikkort jag ska välja. Jag är inget spelfreak, spelar mest enklare spel som football manager, men ett spel som jag definitivt ska spela är World in Conflict. När jag fick hem spelet såg jag dock att det kräver en hel del av datorn för att spela. Minst 2,2 Ghz samt 1,5 Gb RAM (Vista). Minnet är inga problem med, dock blev jag lite orolig vad gäller processorn. Jag har haft ögonen öppna för AMD:s Turion Dual-Core Turion ZM-80 på 2,1 Ghz. Jag har alltid gillat AMD och har haft det i mina samtliga stationära datorer förr. Sen såg jag att det finns en Intel Dual-Core P8400 på 2,26 Ghz. Denna når upp till kraven för spelet och kostar ungefär lika mycket som AMD:n. Frågan är vilken jag ska välja. Intel har 3mb i cache, AMD 2 mb. I övrigt vet jag inte mer. Skulle därför vilja fråga om vilken som är att föredra. Jag är ingen dataexpert så jag kör inte med någon clocknig eller så. Vet inte om det överhuvudtaget är att föredra på laptops med tanke på begränsad kylning osv.

Sen kommer vi till grafikkortet. Jag pendlar mellan en ATI Radeon HD 3450 eller Nvidia GeForce 9600M GT. ATI har 256 Mb RAM medan Nvidia har det dubbla. Problemet är att den dator jag tittat på har AMD processorn samt ATI-kortet, medan den andra datorn jag tittar på har Intel processorn samt Nvidia-kortet.

Så min andra fråga är: Vilken kombination är bäst av dessa två? AMD+ATI eller Intel+Nvidia? Frågan baseras på möjligheten att spela World in Conflict. Jag har insett att det idag mest hänger på grafikkortet och dess minne när det gäller spel, men 256 Mb borde väl räcka utan problem? Jag vet att AMD var snabbare förr (när Intel hade sin P4 som flaggskepp) men har sen hört att AMD halkat lite efter. Är den här TL-80 modellen snabbare än P8400:an? Nån som vet?

Och jag vet vad många av er tänker: Varför köper han inte en stationär? Tro mig, jag vill, men sambon säger nej. Så jag fick kompromissa. Kvinnor...

Skulle bli tacksam för hjälp.

Permalänk

Har svårt att tänka mig att en notebook med P8400 är i samma prisklass som Turion 2.1GHz. P8400 är både snabbare per MHz räknat och ju i dessutom högre frekvens, så den är ju ett antal snäpp snabbare.

Men som sagt så kan det inte varit i samma prisklass heller, Turion datorn måste haft andra bättre komponenter, annars är ju valet självklart.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.