Permalänk
Medlem

Köpte en DIR-655 igår och jag är inte helt nöjd, räckvidden (eller hur det nu stavas) SUGER. Routern har redan laggt av 2 gånger :S

Permalänk
Medlem

Kör en Linksys WRT54GL och den maxar på 5.5-6.0MB/s (WAN->LAN) när man kör en dator ansluten med kabel, kör fortfarande Tomato ver. 1.17 då jag hört att andra bara får ut max 4-4,5MB/s med nyare firmwares.

Visserligen kvittar det idag när den bara agerar accesspunkt (@42mW), får aldrig ut mer än 2.0-3.0MB/s över 802.11G. (Takmonterad i mitten av lägehet med upp till 10meters radie om man sitter på balkongen)

(Överföringshastigheterna gäller HTTP och FTP)

Edit: Ang. stabilitet, enda gångerna den går ned är när jag av nån anledning måste dra ur strömsladden för nån omkoppling, eller uppgraderar firmware

Permalänk
Medlem

Mjo men jag har ju då 100mbit fiber lina, så jag vill gärna använda det

Permalänk
Medlem

Ja jag vill veta oxå för att vi ska får 100mbit/s fiber av augusti snart .

nu vi köra med 24mbit/s BBB men byta till Laxnet hemmaort här .

vi fundera på köpa router ny Linksys eller D-Link men ska inte vara dyrt .

vi har två dator med lan kabel o bärbar trådlös . men vi bruka köra spela på online .

Linksys WRT54GL

eller

D-Link DIR-635 el 655 . men lite dyrt för 655 .

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk

Quadcore: Om ni ska ha 100Mbit throughput så kommer det kosta, om jag förstått saken rätt.

Visa signatur

Antec P182B | GA-P35-DS4 rev2.1 F11 E2180 | Thermalright Ultra-120 Extreme | Corsair PC6400 2048mb CL4 | Sparkle 8800GTS 640Mb |Samsung Spinpoint T166 500Gb | Corsair Powersupply 520W | Creative Sound blaster Audigy SE

Asus Crosshair | AMD X2 3600+ Brisbane

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mad_europen
Quadcore: Om ni ska ha 100Mbit throughput så kommer det kosta, om jag förstått saken rätt.

Ja stämmer men vi har valt router D-Link DIR-655 redan nu .

vi kommer blir nöjd med den snart. tack

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Vila i frid

...och för den som gillar stuket på WRT54GL men inte gillar dess låga hastighet, ta en gammal PC och installera x86-versionen av DD-WRT. Nya 24sp1 av ddwrt klarar även av nyare gigabit-kort. Byggd på linux-kärnan 2.6.23.17 klarar den av de flesta moderna moderkort.

Permalänk
Medlem

Linksys WRT610N har fördelen att det tyder på att den kommer kunna köra DD-WRT:
http://dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?t=33836&postdays=0&pos...

Hur det gäller enhetens prestanda vet jag inte men en router med gigabitswitch, WLAN (draft-n) om någon använder det, USB. Om denna routers hårdvara är bra så kommer det sitta susen med att DD-WRT troligen kommer stödja denna enhet.

När detta sker så kommer DIR-655 försvinna ur min bostad. Den fungerar bra (Det trådbundna. Kör inte trådlöst pga dessa knäcks rätt lätt, samt överföringshastigheten är inte nära det trådbundna.) men att köra en router med stängd mjukvara känns för mig inte säkert. Sedan har DD-WRT många roliga inställningar också.

Permalänk

Netgear WNR3500 då ? Är den bättre än DIR-655 ?

Visa signatur

Intel E2160 @ 3,2 Ghz, Gigabyte P35 Ds4, 2x2GB OCZ PC6400, Sparkle 8800GT 512MB, Samsung 500GB, Dell 2007WFP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bruce Lee
Netgear WNR3500 då ? Är den bättre än DIR-655 ?

Den frågan ställer jag med!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Jag med!

Permalänk
Medlem

Vill man inte fläska loss på D-link DIR 855 på en gång då? Jag går runt å funtar på 655an eller 855an. Det känns bättre för min prylsjäl att köpa det fetaste även om jag inte har nytta av dubbla trådlösa nät i 855an

Permalänk
Citat:

Som jämförelse i diagrammet finns D-Link DIR-855 med. D-Links router är känd för att vara en av de snabbare produkterna när det gäller genomströmningshastighet.

Vid en jämförelse når inte WNR3500 upp i samma hastigheter som D-Links modell. Men den klarar av en bra bit över 100 Mbit/s vilket är riktigt bra. Vid hundra anslutningar slår D-Links router WNR3500 med nästan dubbel prestanda. Detta är lite förvånande då det endast skiljer 3 Mbit/s i hastighet vid tusen anslutningar.

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6084&page=7

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk

Jag ska köpa en ny router och kraven är att den ska ha "draft" och en USB anslutning så jag kan ansluta min externa hårddisk. vilket är mitt billigaste alternativ? Kan ni ge några tips kanske?

Permalänk

Netgears 2500 modell då? Någon som hittar en recension på den, verkar ju ganska vettig. Vad tror ni den pallar med trådbundet, klarar den maxa ut en 100-lina?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtlasPatlas
Netgears 2500 modell då? Någon som hittar en recension på den, verkar ju ganska vettig. Vad tror ni den pallar med trådbundet, klarar den maxa ut en 100-lina?

Du menar WNR2000?
www.netgear.se/Products/RoutersandGateways/RangeMaxNEXTWirele...

Har letat efter recensioner på den men inte hittat något.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Exakt. Verkar ju riktigt vettig, men har ingen lust att köpa utan att ha läst ett enda test först.

Permalänk

Verkar inte som om jag är den enda som letar efter en router med minst 100mbit through put.

Har hittills kört ipcop men vill ha en trådlös router utan meck.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamilton83
Verkar inte som om jag är den enda som letar efter en router med minst 100mbit through put.

Har hittills kört ipcop men vill ha en trådlös router utan meck.

Sitter i samma sits, kör idag en P3 1GHz 512MB ram med IPCop och det funkar grymt bra prestandamässigt. Tyvärr tar burken upp en del plats, väsnas (om än väldigt lite) och slukar 45W (vilket iofs inte är så mycket). Vill ha en router som pallar en 100 BBB-lina utan problem.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag har en förslagsförfrågan för min nya Router. Vad tror ni skulle passa mig bäst?

ISP - ComHem 11Mbit om jag inte minns fel. Fungerar inte tillfredställande men är det enda som jag kan ha i min nybyggda lägenhet.

Nuvarande Router - Netgerar WGT624 v2, som jag har haft och varit skapligt nöjd med under flera år.

Stationär dator - 1st, används till websurf, Torrents, och en del onlinespel. 100kort. Den här datorn är trådansluten och skall så även vara framöver.

Bärbar dator - Upp till tre stycken. Dock sällan mer än en. Alla skall kopplas upp trådlöst och har 802.11G (54). Används till uppkoppling via VPN till arbetsplatsen och websurf, en och annan torrent kan snurra i sällsynta fall.

Playstation 3 - Uppkopplad trådlöst. PS3 Stöder endast 802.11G. PS3 används till spel, mestadels shooters där ping är väldigt viktigt! PS3 står cirka tio meter från routern med en vägg och visst möblemang mellan router och PS3. Jag får cirka 65% styra i uppkopplingen till min nuvarande router.

Problem
Min Netgear router har fungerat tillfredställande under flera år men på sista tiden har den börjat tappa kopplingen väldigt ofta. Eventuellt är den helt enkelt för gammal och sliten i den mån som elektronik kan bli sliten, den har ju trotts allt varit småvarm i flera års tid. Det kan eventuell också vara så att det på sista tiden har dykt upp fler trådlösa nätverk i närheten som stör ut min router, jag har med ringa kunskap i ämnet försökt ändra kanal men det har inte blivit bättre. Ytterligare problem är att jag hemskt gärna skulle vilja ha bättre ping och styrka för min PS3 som jag inte upplever som tillräcklig även när min nuvarande Router faktiskt fungerar.

Så till frågorna.
Är det bättre med en ny draft N router fast jag inte kommer att utnyttja N standarden? N router tillverkarna skryter ju om termer som range boost och liknande. Är signalen starkare även för de andra protokollen?

Standardrekommendationen verkar vara en D-Link DIR-655. Hur funkerar den i närheten av andra nätverk? Hur klarar den av väggar?

Några andra idéer eller förslag?

(Innan jag skrev ihop ovan fråga så letade jag igenom forumet efter liknande frågor men hittade inte exakt det jag ät ute efter.)

Budget är max 1000kr.

Tack!!!

Permalänk

En firmwareuppgradering kanske löser problemet?

http://kbserver.netgear.com/products/WGT624.asp

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
En firmwareuppgradering kanske löser problemet?

http://kbserver.netgear.com/products/WGT624.asp

Joooo, så långt hade jag faktiskt tänkt och litat på att routern skulle hitta ny firmware på servern när man klickar på "check for new version". Så visade det sig inte vara, vid manuell sökning så fanns det flera nyare versioner än den jag hade. En konstig sak i sammanhanget är att plastlådan runt routern berättar att det är en V2, när jag tittar i browsern är det en V3!?! Hursomhellst så stämde Firmware versionerna bättre med V2 så det blev den versionen och det verkar som tur är fungera.

Jag vet inte om något har blivit bättre, dock så har jag 10% bättre täckning i PS3 rummet ikväll än jag hade igår kväll. Slump och tur med förhållandena ikväll?

Jag avvaktar nog några dagar med att köpa en ny, jag avvaktar ett mer långvarigt resultat av Firmwareuppgraderingen.

Hursomhellst så är jag fortfarande nyfiken på min fråga om nyttan av en draft N router när man inte utnyttjar draft N. Kan någon svara på den?

Permalänk
Medlem

Jag har precis köpt en WRT610N och har hittat ett jobbigt problem med den. Den stödjer inte hfs+-formaterade diskar. Vilket gör att dess stöd för externa hårddiskar blir värdelöst för mig som TimeMachine-användande Mac-ägare.

Hastigheten är det dock inget fel på. Testade precis på bredbandskollen och fick 80mbit download och 25mb upload via trådlösa nätverket.

Har inte hunnit testa så mycket mer. Installerades väldigt smärtfritt iaf.

Permalänk

Någon som kanske kan tipsa mig om DIR-655 eller DIR-635 räcker för min setup. Har köpt en bärbar dator som har trådlös teknik i form av LAN (802.11a/g/Draft-N). Jag har en 50/10mbit uppkoppling som jag vill kunna utnyttja så bra som möjligt. Som det ser ut nu så kommer endast den trådlösa datorn kommunicera med routern men det kan förändras framöver. Så vilken skulle räcka för min del 655 eller 635?

Permalänk
Medlem

Är på jakt efter en ny router, har en D-link 604, den har funkat bra tills nätadaptern gick sönder och jag fick koppla den dirket på 5v linan idatorn, vilket funkar men är lite jobbigt efter som den datorn måste vara på för att dom andra ska få till gång till internet. Jag saknar även möjligtheten till trådlöst. Har kollat runt lite här på Swec nu och har fattat det som att DIR-655 verkar vara en vettigt router rent prestanda mässigt, Men även att väldigt många haft problem med router låses sig och startar om. Alltså allmänt instabil. Har det kommit någon lösning på detta problemet? Kan man köpa en DIR-655 idag utan att behöva vara orolig? Eller finns det något annat vettigt alternativ för en som sitter på en 100/10 fiberlina?

Visa signatur

Karlsson

Permalänk
Medlem

Skaffa en DIR-655 för ca en månad sen, och min är 100% stabil har aldrig tappat signal eller krånglat eller behövt resetat den.
Hastighet är OK om jag kör TPtest från bärbara trådlösa på 3-4 meters avstånd med en vägg emellan har den ca 68 på en 100 lina, stationära trådbundna har 90.
räcker för mig.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag har haft min 655:a i en bra bit över ett år och den har fungerat perfekt. Jag har en gammal firmware också. Verkligen laddar hem mycket torrents på min 100/10 och den begränsar inget samt är mycket stabil. Jag har kanske startat om den 2-3ggr och då är jag inte säker på att det var routern som var problemet (en gång efter ett strömavbrott).

Helnöjd. Jag kör dock inte trådlöst utan CAT6:at lägenheten.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Blir nog en sån då kanske. Verkar inte finns nån som är bättre heller om man inte bygger en egen.

Visa signatur

Karlsson

Permalänk

Har också DIR-655 och är nöjd, gillar interfacet och det kommer komma väl till hands när jag flyttar och skaffar 100/10. Blir till att skaffa D-Links Wireless N Express-flashkort till laptopen bara så man får ut allt trådlöst också

Permalänk
Medlem

Jag har ett gammalt DWL 610 11Mbps pckort till laptopen inget höjdare men får duga till det lilla jag kommer använda det till. Duger ju att surfa på bara räckviden är ok. Jag sitter på 100/10 lina nu tror ni det gör stor skillnad att byta router har en D-link 604 idag med trasig nätadapter kopplad dirket i datorn

Visa signatur

Karlsson