Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Letar efter en allsidig laptop med utmärkt FOSS-stöd, tips?

Permalänk
Medlem

Letar efter en allsidig laptop med utmärkt FOSS-stöd, tips?

Hej kära forumrävar!

Till att börja med bör jag säga att det var så länge sen jag senast köpte hårdvara (2004) att jag har inte den minsta aning om vad man kan förvänta sig idag.

Jag vill även förklara varför jag valt att lägga denna tråd i "Övriga OS"-delen av forumet. Utbudet av laptops är enormt, men vi FOSS-människor har ofta lite speciella krav, såväl hårdvarumässigt som politiskt. Har man planer på att köra GNU/Linux med fungerande hårdvara out-of-the-box och politisk sinnesro finns det ytters få passande alternativ. Vår bästa chans till att hitta något bra är att tala med likasinnade människor.

Är det ens ett alternativ att ersätta sin stationära med en modern laptop? Klarar en modern laptop att pumpa runt ett par virtuella maskiner? Jag orkar inte dra runt på för mycket vikt och vill gärna ha dubbla digitala-skärmutgångar (gärna via dockningsstaion). Inte nog med det, prislappen får inte vara allt för avskräckande heller.

Så i korthet:
1) 13-15" skärm med med en upplösning av minst 1280x800px
1) En vikt under 3Kg
2) 3h+ batteritid (även om ett 9 cellsbatteri är ett måste)
3) Grafikmodul helst från ATi (HD36xx/HD38xx)
4) WLAN-modul från Intel (eller möjligen Atheros), stöd för draft-N är ett plus
5) Dockningsbar
6) Ska gå att köpa utan Windows-skatt

Tanken är att allt ska fungera out-of-the-box.

Har kollat lite på Zepto Nexus A15 och Nox A15. Dessa modeller skulle i princip vara perfekta men det är ett par saker som hindrar:
1) Ingen stöd för dockingsstation förens "Oktober 2008".
2) Nvidia Geforce 9600M/9650M-kortet skulle gärna få vara ett ATi Mobility. Så duktiga som ATi varit på senare tid med att dela ut specifikationer till sina kort vill jag mer än gärna rösta med min plånbok. Tyvärr verkar det vara ett bra tag kvar till en mobil motsvarighet av 4850/4870.
3) TPM-modul och fingeravtrycksscanner är inget av intresse.

Om mina krav nu är helt orealistiska måste jag väl åter igen köpa en stationär och lite mindre laptop, kanske tom en MSI Wind...

Hur gör ni? Klarar ni er på en laptop eller kör ni två maskiner?

Tack i förväg!

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Det är nog punkt 6) som helt klart blir knepigast att klara av, jag känner bara till Zepto som erbjuder sina kunder laptops med svenskt tangentbord utan OS.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ // Asus K8V-VM // 1 GB DDR 400 // Asus EN7600 GS // Soundblaster Live! // FSP 350W // Ubuntu 9.10
MacBook 13,3 // 2.2 GHz Core 2 Duo // 4 GB DDR2 667 // 120 GB HDD // Intel GMA X3100 // Mac OS X 10.6
HP e-PC 42 // P4 1,7 Ghz // 512MB SDRAM // 500 GB HDD // Ubuntu Server 8.04

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helino
Det är nog punkt 6) som helt klart blir knepigast att klara av, jag känner bara till Zepto som erbjuder sina kunder laptops med svenskt tangentbord utan OS.

Det finns ju Asus EEE, OLPC.
Till trådskaparen kanske Via OpenBook kan vara något i framtiden. Tror dock ingen av dessa lever upp till alla dina krav tyvärr.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Har ingen koll på vilket utbud GGS-Data har som uppfyller dina krav men det kan kanske vara värt en titt iaf. Dom har laptops med Ubuntu. Nu vet jag inte om du vill ha Ubuntu men man slipper Windows och dess merkostnad iaf.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Windows-skatten har någon innan mig sagt är svår att slippa. Dessutom är dubbla skärmutgångar något jag inte sett. Dockningslösningar som inte är väldigt dyra kostar också skjortan.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Hehe, köpte en HP 530 för 3 pix. Fungerade out of the box med Ubuntu 8.04.
Verkligen strippad burk men fungerar kanon med linux.

Kanske inte uppfyller alla din punkter men ett tips bara. Den skickades utan M$ licens med DOS förinstallerat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helino
Det är nog punkt 6) som helt klart blir knepigast att klara av, jag känner bara till Zepto som erbjuder sina kunder laptops med svenskt tangentbord utan OS.

Jo, punkt 6 är svår att uppfylla. Svenskt tangentbordslayout är egentligen inget måste om allt annat är rätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
Det finns ju Asus EEE, OLPC.
Till trådskaparen kanske Via OpenBook kan vara något i framtiden. Tror dock ingen av dessa lever upp till alla dina krav tyvärr.

OpenBooken är helt klart intressant som komplement, synd bara att det är VIAs gamla urslöa C7-M och inte nya Nano. Hade redan köpt en MSI Wind om den gick att få tag på med 6 cellsbatteri, bluetooth och GNU/Linux men någon sådan version tillverkas inte. Det som är surt med Atom-baserade UMPCn är att ingen digital skärmutgång får finnas. Den första UMPC som bjuder på FOS-OS, 10" bild, 6 cellsbatteri, DVI/HDMI, 2.5" HDD, BT och inbyggd HSDPA-modul blir ett givet köp, även om den är något dyrare. Man kan ju alltid drömma att en sån kommer...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hund-ONE
Har ingen koll på vilket utbud GGS-Data har som uppfyller dina krav men det kan kanske vara värt en titt iaf. Dom har laptops med Ubuntu. Nu vet jag inte om du vill ha Ubuntu men man slipper Windows och dess merkostnad iaf.

Kände inte till dem tidigare, helt klart värda en närmare titt. Det spelar ingen större roll vad de levereras med, det får så vara FreeDOS men helst ska inte ett korvöre hamna hos Microsoft.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Windows-skatten har någon innan mig sagt är svår att slippa. Dessutom är dubbla skärmutgångar något jag inte sett. Dockningslösningar som inte är väldigt dyra kostar också skjortan.

På jobbet har vi gamla Acer-laptops som ligger och samlar damm, de har DVI, VGA och S-video så jag tänkte att DVI och HDMI, HDMI*2 eller DVI*2 kunde inte vara så ovanligt nu för tiden. Jag antar att allt är relativt, vad kostar en skjorta för dig?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeezam
Hehe, köpte en HP 530 för 3 pix. Fungerade out of the box med Ubuntu 8.04.
Verkligen strippad burk men fungerar kanon med linux.

Kanske inte uppfyller alla din punkter men ett tips bara. Den skickades utan M$ licens med DOS förinstallerat.

Ska helt klart ta en titt på den också. Alla tips är välkomna då jag inte riktigt vet jag jag är ute efter.

Det kanske bör påpekas att alla krav inte är huggna i sten, visst kan jag förbise vissa saker, speciellt om det nu är nästintill omöjligt att få tag på en normal laptop utan Windows-skatt. När man har så specifika krav som jag råkar ha måste man vara lite flexible, så som sagt, alla tips är välkomna.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Dell Studio 15.

Permalänk
Snusfri
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeezam
Hehe, köpte en HP 530 för 3 pix. Fungerade out of the box med Ubuntu 8.04.
Verkligen strippad burk men fungerar kanon med linux.

Kanske inte uppfyller alla din punkter men ett tips bara. Den skickades utan M$ licens med DOS förinstallerat.

Gjorde samma sak idag, köpte en HP 530 med 2gb ram för 3k, håller just nu på att installera deb 4, ska vi se hur det går.

Enda som var på den var FreeDOS, inget wintendo eller liknande.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Windows skatten kan du säkert komma runt om du orkar söka och klaga bara.
HP låter som ett möjligt val.

Permalänk
Inaktiv

Zepto 6625WD fyller upp en del av dina punkter, iaf 1a, 4,5 och 6. Batteritiden är inte mycket att hurra över pga strömslukande grafikkort och skärm, men det kanske finns starkare batterier. Jag tycker iaf att det är värt besväret, 1680x1050 är en underbar upplösning, och kul att kunna spela om man vill. Fast det låter som du är ute efter mindre datorer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Zepto 6625WD fyller upp en del av dina punkter, iaf 1a, 4,5 och 6. Batteritiden är inte mycket att hurra över pga strömslukande grafikkort och skärm, men det kanske finns starkare batterier. Jag tycker iaf att det är värt besväret, 1680x1050 är en underbar upplösning, och kul att kunna spela om man vill. Fast det låter som du är ute efter mindre datorer?

Om han ska ha 3d acceleration från grafikkortet behöver han använda Nvidias stängda kernelmodul tyvärr.

Dessutom måste han se över wlan alternativen. Intel brukar gå att välja på men tycker tyvärr det inte är någon höjdare. Zeptos egna variant använde från början Atheros, men har nu gått över till Realtek.

Bästa skulle vara att själv välja wlan-kort då Zepto inte har någon blacklist för vilka kort som får användas till skillnad från vissa onämnda tillverkare!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fyxim
Om han ska ha 3d acceleration från grafikkortet behöver han använda Nvidias stängda kernelmodul tyvärr.

Dessutom måste han se över wlan alternativen. Intel brukar gå att välja på men tycker tyvärr det inte är någon höjdare. Zeptos egna variant använde från början Atheros, men har nu gått över till Realtek.

Bästa skulle vara att själv välja wlan-kort då Zepto inte har någon blacklist för vilka kort som får användas till skillnad från vissa onämnda tillverkare!

Den kernelmodulen fungerar utmärkt, det enda är att man måste kompilera om den varje gång kärnan uppdateras, men det körs enkelt genom att köra en fil.

Vad gäller wlankort - enligt min erfarenhet fungerar Intels kort väldigt bra under linux tack vare öppna speccar, men antar att det varierar enligt modell. Jag har Zepto's med Atheros och det fungerar väldigt bra, när man väl får igång det (tackar, viktor:))

Permalänk
Medlem

Borde inte IBM's laptops kunna vara av intresse? Jag vet iaf att tidigare modeller alltid fungerat out of the box med linux/bsd etc

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Windows ska väl gå att retunera om man aldrig bootar datorn med windows. Det är vad jag har hört.

Och IBM/Lenovo thinkpadsen fungerar bra under linux. Det kan jag styrka.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT