SSH:a in som root, men bara med cert.

Permalänk
Medlem

SSH:a in som root, men bara med cert.

Hur konfar jag OpenSSHd till att tillåta root-access, men bara om man kommer in via certifikat (id_dsa / id_rsa)?

Hittar bara hur man stänger av accessen helt för root, men det vill jag inte.

Sen kan man säkert göra lite mer, som att bara tillåta det under vissa tider på dygnet och från vissa IP:n, men det tar vi sen.

Visa signatur

!ERAU QSSI DLRO WEHT

Permalänk
Medlem

förstår inte hur du menar med cert, och jag förstår heller inte varför du skulle behöva ssha in som root.. vårt kära gammla kommando "su" eller "sudo su" fungerar perfekt.. Om du inte ens satt ett lösenord för root vilket inte är definierat default så kör du bara en passwd på den sedan loggar du in om du verkligen måste.. Har jag missuppfattat dig?

Permalänk
Medlem

Ja jag vet om su, sudo, passwd och att man inte ska köra med root i onödan. Säkerligen finns det bättre alternativ för det jag håller på med, men det är så här jag gjort det nu.

En maskin som rsyncar (med ssh) ut en bunt uppdateringar / backupper till andra maskiner i nätverket. Fick inte med uid+gid om jag körde som annat än root.

SSH-certen jag snackar om gör att man kan SSH:a utan att ange lösenord. Därmed rsynca utan lösenord.

Visa signatur

!ERAU QSSI DLRO WEHT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laban
SSH-certen jag snackar om gör att man kan SSH:a utan att ange lösenord. Därmed rsynca utan lösenord.

Det är inget certifikat, utan helt enkelt den privata delen av ett publik-nyckel par (public-key pair).

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Hedersmedlem

Sätt sist i sshd_config:

Match User root PasswordAuthentication no

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Sätt sist i sshd_config:

Match User root PasswordAuthentication no

PermitRootLogin without-password

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.