Permalänk
Medlem

Virtuell telefonväxel

Hejsan!
Jag har precis startat ett litet företag med två vänner. Nu är det så att vi har ett fast telefonnummer som vi skulle vilja vidarekoppla till våra mobiltelefoner när vi inte är på kontoret (vilket är relativt ofta). Jag tänkte att det borde finnas någon hyfsat enkel mjukvarulösning för att lösa detta problem.

Är det någon som känner till eller har erfarenhet av någon liknande lösning? Vi är alltså ute efter att kunna köra en mjukvara på vår server.

Det skulle även uppskattas om det finns möjlighet till välkomstmeddelande samt telefonkö etc.

Tack på förhand!

Andreas

Permalänk
Medlem

Frågan är om Asterisk (http://www.asterisk.org/) skulle kunna lösa ert problem. Visserligen för IP-telefoni men kanske går att skruva till så den passar er.

Permalänk
Medlem

Asterisk fixar det utan problem.

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Medlem

Grymt! Ska titta på det genast! Tackar!

edit: Asterisk verkar ha allt jag var ut efter, problemet är att det inte fungerar under Windows. Dumt av mig att inte nämna men det är tänkt att ip pbx:en skall köras på en windows server som också tillhandahåller företagets Exchange server.

Någon som vet något liknande program som kan köras under windows?

Permalänk
Medlem

Ni kanske kan köra Asterisk i VMware på windows?

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Om du inte vill hålla på och pilla med allt själv så kanske telenor one är ett alternativ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Annars har Phonera en fin IPcentrex växel som är ganska smidigt och gör det du efterfrågar )

http://www.phonera.se/Foretag/Telefoni/IPcentrex

Visa signatur

"De omnibus dubitandum"

Permalänk
Medlem

jag tycker att du borde ta och köra på asterisk genom VirtualBox (går att använda VMware också dock är det inte lika lätt och tar mycker mer prestanda om jag har förstått det rätt

Visa signatur

here we go!