Intels SSD på väg till Sverige

Permalänk
Melding Plague

Intels SSD på väg till Sverige

Det har länge talats om Intels kommande SSD-enheter. Nu har företaget släppt priser och specifikationer. Dessutom har produkterna dykt upp i svenska butikers sortiment.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

dyrt alldeles för dyrt

Permalänk
Medlem

Få ner priset till en tredjedel så kan vi snacka.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

håller med dom andra..priset =/

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Då prestandan och priset är lika på 1,8" och 2,5" så kan man fråga sig vilken storlek på hårddiskar som behövs i framtiden, 3.5" känns lite stort i alla fall.

För att denna produkt ska bli intressant för entusiasterna så krävs nog en halvering av priset i alla fall.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Jag förväntar mig en SSD till nästa dator för att få känna en rejäl boost.
Priset är dock för högt, jag betalar gärna för mindre lagringsutrymme.

Permalänk
Medlem

Deras 32 GB prestandamodell har också börjat listas (6 984 kr):
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=343496

Jag hade hoppats att intel skulle ha möjligheten att göra SSDs mer mainstream och pressa priserna en del. En 32-40 GB modell av den långsammare typen vore riktigt intressant om den vore lite billigare. Förhoppningsvis så kommer väl prissänkningar snart.

Men kom ihåg att det är prestandan vid små filer som dagens SSDs ofta har problem med så det är väl främst det som skiljer prestandamodellen och dessa (i praktiken).

Permalänk
Avstängd

sjuka priser ju -.-

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

sjuukt dyrt fy fasen, tänkte köpa en rapotor i veckan jag istället , lite mer överkomligt pris

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Underbart
Att priserna är höga är ju inte så förvånande, men den som väntar på något gott.

Permalänk

I dagsläget är det på tok för dyrt som de flesta redan påpekat.
Sen är ju inte intel's -M modell så mycket bättre än en "vanlig" Hdd som man kan tro. Ska bli intressant och se vad deras -E modell kan ställa till med.

En bra recension på -M:
http://www.tomshardware.com/reviews/Intel-x25-m-SSD,2012.html

2000:- och jag tar en -E

Visa signatur

// (+_+)@=(^@)

Permalänk
Medlem

lugn bara lugn, det finns alltid dem som köper oavsett pris.

inom kort kan vi nog se priserna påväg ner. tänk på utvecklingen för platta skärmar...

Permalänk

Hade jag byggt en ny server i dagsläget hade jag aboslut sattsat på två utav dessa i raid0 för systemet. Prestandaökningen gentemot vanliga raptors är finfin för system och swap.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Hade jag byggt en ny server i dagsläget hade jag aboslut sattsat på två utav dessa i raid0 för systemet.

- Jag tycker att det låter otroligt dumt av det skället att informationen kommer att begränas av din server och att du får ut mest prestanda genom att köra SSD-diskarna i vanliga maskinen där de inte begränsas av nätverket. Väldigt bra accestime dock, men då förstår jag verkligen inte poängen med RAID0.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- Jag tycker att det låter otroligt dumt av det skället att informationen kommer att begränas av din server och att du får ut mest prestanda genom att köra SSD-diskarna i vanliga maskinen där de inte begränsas av nätverket. Väldigt bra accestime dock, men då förstår jag verkligen inte poängen med RAID0.

Han vill ju köra hela swapen på dom. Låter ju bra om man köper 16MB i ram.

Varför ens swap? 16GB ram ska det vara såklart.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Han vill ju köra hela swapen på dom.

- Joo, men det är ju fortfarande en server som vi talar om, känns väldigt märkligt för mig

Permalänk
Medlem

Min nuvarande hårddisk går bara sämre och sämre så vill verkligen ha en ny till Windows och spel, men detta var äckligt dyrt.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk

Lite lustigt att 40GB ram (DDR2) är knappt dubbelt så dyrt som 36GBdisken. Om man jämför lite.

Permalänk
Medlem

Vad hände med intels uttalande o att vara billigare än konkurransen och samtidigt snabbare?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Dyrt är det med nya leksaker...Jag köpte min fösta hårddisk till amiga för 6500kr och den var på hela 120megabyte....Då kan ni tänka att 6500kr var mycket pengar på den tiden...Men jävlar vad cool man va då med sånna fina prylar...

Permalänk
Medlem

Skapligt dyrt om man tittar på konkurenterna, visst, bra prestanda men inte så bra prestanda...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd

Dyrt eller inte dyrt... det beror på hur man ser på det. Jämfört med de vanliga hårddiskarna som finns o köpa idag så är det extremt dyrt och långtifrån värt pengarna.

Men så är det med ny teknik. Kolla på dem som köpte sig en HDTV när de kom t.ex. först nu så börjar det bli mer o mer standard.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Vad hände med intels uttalande o att vara billigare än konkurransen och samtidigt snabbare?

Första jag tänkte på med men antar att det kommer billigare/sämre diskar framöver som är lite billigare.

Permalänk
Medlem

saftigt pris frågan är hur mycket prestanda boost man kommer märka av i spelande och surfande när man går från en vanlig disk eller en raptor till Intels SSD.

Eftersom den verkar ha 200mb read över hela disken enligt tomhw så är det grymtt för folk som spelar spel som laddas hela tiden.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Hade jag byggt en ny server i dagsläget hade jag aboslut sattsat på två utav dessa i raid0 för systemet. Prestandaökningen gentemot vanliga raptors är finfin för system och swap.

Hur många fel går att klämma in i en och samma tankegång?

Server, raid0, raid0 på systemdisk, server som swapar osv..

Servrar ska ha systemdisken att starta ifrån. De ska starta väldigt sällan, däremellan ska de vara igång och otroligt sparsamt belasta systemdisken och eftersom de startar om sällan och under kontrollerade former så kvittar det totalt om det går på en eller fyra minuter.

Permalänk
Avstängd

75kr/GB när man kan få mekaniskt för knappt 1kr/GB? Wow...

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

onaj, 75kr/MB

onaj, intel extreme för 10000kr

man kan inte baka en kaka utan mycket deg...

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel/showdoc.aspx?i=340...
4KB, 100% random writes, IO queue depth 1
IOs per Second
MB/s
Average Write Latency
Max Write Latency
OCZ Core (JMicron, MLC)
4.06
0.016MB/s
244ms
991ms
OCZ (Samsung, SLC)
109
0.43MB/s
9.17ms
83.2ms
Intel X25-M (Intel, MLC)
11171
43.6MB/s
0.089ms
94.2ms
Seagate Momentus 7200.2
106.9
0.42MB/s
9.4ms
76.5ms
_

100/2700/5000 ggr bättre än andra non volotile alternativ.

(iodrive inte med i beräkningarna, får se om dom får ut den på marknaden, för oss vanliga entusiaster (som inte behöver en hp bladserver.)

Små företag siktar ju ibland på att bli uppköpta, som swclockers project offset nyhet tidigare i veckan.)

Det blir nog en 1,8" intel ssd som byter av 2*74GB raptors i raid.. Som systemdisk då, för att få burken att kännas "snappy" som jänkarna skulle säga.. 1,8" kan man ju kasta över till en laptop när det kommit snabbare leksaker till main riggen =]

Skrivet på en htc touch pro, så stavning osv är som den är.

Ursäkta svengelskan, jag är mer av en lurker än en postaholic ;]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- Jag tycker att det låter otroligt dumt av det skället att informationen kommer att begränas av din server och att du får ut mest prestanda genom att köra SSD-diskarna i vanliga maskinen där de inte begränsas av nätverket. Väldigt bra accestime dock, men då förstår jag verkligen inte poängen med RAID0.

Utveckla gärna, förstår inte mer än att du inte förstår syftet med servern.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Han vill ju köra hela swapen på dom. Låter ju bra om man köper 16MB i ram.

Varför ens swap? 16GB ram ska det vara såklart.

Windows behöver en pagefile som den kan swappa mot. Så länge du håller hard pagefaults innom en rimlig gräns så är detta extremt bra sätt att utnyttja resurserna på din burk. Men du får gärna utveckla varför servern inte skall swappa till disk.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Hur många fel går att klämma in i en och samma tankegång?

Server, raid0, raid0 på systemdisk, server som swapar osv..

Servrar ska ha systemdisken att starta ifrån. De ska starta väldigt sällan, däremellan ska de vara igång och otroligt sparsamt belasta systemdisken och eftersom de startar om sällan och under kontrollerade former så kvittar det totalt om det går på en eller fyra minuter.

Otroligt sparsamt belasta systemdisken? Varför då? Systemet skall användas, och det under rejäl last.

Jag har inte sagt att jag vill starta servern snabbt, jag vill ha så snabb pagefile och systemdisk i övrigt som möjligt.

Du tycker jag får in flera fel i mitt tankesätt, men vet du inget om det eftersom du saknar viktig kunskap. Du gör ett stort fel, som många här på Sweclockers brukar gilla att göra. Du utgår ifrån högmod (att du vet bättre) och sedan drar du på även om du saknar fakta så som, vad skall servern användas till mm.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- Jag tycker att det låter otroligt dumt av det skället att informationen kommer att begränas av din server och att du får ut mest prestanda genom att köra SSD-diskarna i vanliga maskinen där de inte begränsas av nätverket. Väldigt bra accestime dock, men då förstår jag verkligen inte poängen med RAID0.

Det märks att du inte flyttar stora filer för ofta!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin